Bellona23 0 Postad 13 Oktober , 2019 Har en maxi 999 där bälgen byttes 2009 (inte av mig) och funderar på ifall man ska ge sig på jobbet när det ändå är dags att byta drevolja. Någon annan med maxi 999 som har gjort jobbet som kan delas med sig om det går att göra jobbet utan att flytta eller ta ut motorn? Motorn är original, dvs volvo penta 2002 med 120s drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 13 Oktober , 2019 Såvitt det är känt har ingen S-drevsbälg från Volvo Penta någonsin börjat läcka, oavsett ålder. Däremot finns fall där man råkat få lyftslinget under propellern på s-drevet och därmed utsatt det hela för kraftigt övervåld. En bälg som byttes efter 7 år i åretruntdrift i Medelhavet plus fem år i norden sommartid, har jag själv undersökt. Den är c:a 7mm tjock, och har två olika lager av vävarmering ingjutna. På undersidan fanns ett nätverk av små hårfina ytsprickor. Jag mätte upp några av de tydligaste via mikroskop. De var c:a 0.3 mm djupa. Se mikroskopbild. De småläckage jag hört talas om har orsakats av rostangrepp på den inre klämringen av svart stål som fått sin lack skadad i samband med bälgbyte. Det finns alltså ingen anledning att byta bälg så ofta som Volvo Penta anvisar. I norden med bara sommarbruk och kallt så åldras gummi långsammare än åretrunt i varmare trakter. Är man extra försiktig kan man dela motor från S-drev och lyfta fram motorn på en 999:a, och sen lossa klämringen och lyfta s-drevet en liten bit så man kan vika upp gummibälgen och se hur det ser ut. Vill man därefter byta får man demontera mera bakom motorrummet och lyft aur S-drevet och dela det för bytet. Klart mera pyssel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 13 Oktober , 2019 För något år sedan bytte jag en bälg som hade suttit sedan 1986. Den hade förmodligen hållit lika länge till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 13 Oktober , 2019 Då känner jag mig rätt trygg med att lämna den några år till men ska försök inspektera den lite extra. Med tanke på att man tydligen behöver lossa drevet vid motorn och sedan flytta motorn också så skjuter jag gärna det på framtiden. Har varit en annan sak om det inte hade varit så omständigheter. Ser så enkelt ut i videon som praktiskt båtägande har gjort. http://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=77b3d5a4-91de-42f7-999d-79bd420ee6d6&pi=5fcc8c45-735b-4405-ad96-854b81268896 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 14 Oktober , 2019 20 timmar sedan skrev Bellona23: Ser så enkelt ut i videon som praktiskt båtägande har gjort. Det är inte så omständligt, visade det sig för några år sedan, när en kompis och jag skulle byta på en Comfortina 39 med en VP 2003. Som de glada amatörer vi är var vi beredda att ge upp när jag fick snilleblixten att ringa svågern. Han kom, tittade i några sekunder och sedan redde ut saker och ting. För att få ur drevet gjorde vi i stora drag enligt (om jag minns rätt): 1 Lossade drevet vid bälgen och vid motorn och "lättade" på drevet från motorn. 2 Lossade motorn. 3 Det finns lägligt nog öppningsbara rutor i sittbrunnen i den båten där en regel träddes igenom. 4 Ett spännband sattes mellan regeländarna och motorn så vi kunde lätta på motorn en aning och dra fram den (det var inte ens tungt). 5 Drevet lyftes ur. Att få tillbaka drevet är samma princip fast tvärtom. Byte av bälgen på drevet är inga konstigheter det heller. Har för mig att instruktionen som kom med den nya bälgen var riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 14 Oktober , 2019 Bytte min bälg när jag bytte motor.. bälgen va ifrån -90 hade nog lätt klarat 10 år till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser