Valodian 0 Postad 19 Juni , 2005 Har drabbats av vit olja i min AQ 145:a. Båten har stått ute hela vintern men att det skulle bildas så mycket kondens att det färgar oljan är väl inte troligt? Vilka fel kan i så fall orsaka det och hur tar jag reda på vilket fel det kan vara? Kylvattnet skulle klara över 30 grader kallt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 20 Juni , 2005 DU HAR VATTEN I OLJAN, och du har kört motorn med vattnet i oljan därav den vita färgen. Normalt blandas inte vatten och olja men när du kör motorn så piskar du in vattnet i oljan. Det är bara att leta upp läckan och åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 20 Juni , 2005 Vanligaste orsaken är att avgaslimpan/limporna är slut. Det kan också vara topplocket eller topplockspackningen. Men som sagt troligen limpan. Har du sjö eller färskvattenkylning? Hur som helst när du åtgärdat problemet måste du tänka på att varmköra motorn ett litet tag och därefter byta ola igen. Annars kan motorn ta skada av det vatten som blir kvar. Du får aldrig ut all olja och vatten när du byter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valodian 0 Postad 20 Juni , 2005 Det är färskvattenkylning. Jag hörde att om man använt vatten som har tryck tex en vattenslang in i vattenintaget kunde det tränga in vatten bakvägen någonstans... Nån som kan bekräfta att det är en möjlig orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 20 Juni , 2005 Jag är rädd att jag inte förstår vad du menar. Kan du förklara bättre? Har vattennivån sjunkit i färkvattenkylet? Det borde märkas där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valodian 0 Postad 20 Juni , 2005 Den behåller kylvattnet. Läste någonstans att om man kopplat på en vattenslang med tryck i och inte låtit båten suga upp vattnet själv när den stått på land och man provkört skullen det kujnna tryckas in vatten vi nån bakväg... Har använt den metoden med vattenslang vid provstart på land kollade inte oljan direkt, bytte den i höstas utan några defekter och morn är nyrenoverad förra året... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 20 Juni , 2005 Hej!! När jag mot bättre vetande kopplade trädgårdsslangen med tryck direkt till motorn istället för att suga upp ur en hink så blåste jag topplockspackningen. Vet aadra som har gjort samma sak. MVH G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 21 Juni , 2005 Ok. Nu förstår jag och svaret har du fått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 21 Juni , 2005 Ingen risk att du blåst topplockspackningen med trädgårdsslangen då du ju har slutet system = vattnet från slangen kommer inte in i motorns kylsystem. Jag skulle byta olja och köra lite försiktigt samt hålla kontinuerlig koll på oljan. Så länge du behåller vattnet i slutna systemet är det ingen risk att toppackning gått eller blocket spruckit vilket är de jobbiga problemen. Kan som sagt vara kyllimpa som sjunger på sista versen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser