Skuten 18 Postad 7 Oktober , 2019 Har hastigt köpt en 33 fots segelbåt från 80 talet med Volo-Penta MD2030 D-BT Behöver snabbt vinterkonservera i eftermiddag inför kommande upptag. Dvs främst byta olja och oljefilter idag. Kan jag köpa Olja och filter från biltema? Olja finns ju en som heter 15w40 för inombordare från biltema som borde passa? Hur hittar man ett passande oljefilter? Har dessvärre ingen båttilbehörs-butik i absolut närhet. Tacksam för (snabba) svar! 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fragancia 6 Postad 7 Oktober , 2019 Hej för att hitta oljefilter till volvo penta på biltema så sök på google istället för på biltema.se. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/oljefilter/oljefilter-2000025078 Oljan passar bra uppfyller VDS-3 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 7 Oktober , 2019 Så bra! Tackar. Och min motor borde överleva en säsong med dessa "budget-grejer" utan att ta för mkt stryk? 😅 Behöver komma fort och billigt undan i åt men kan tänka mig att göra saker mer ordentligt framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 26 Postad 7 Oktober , 2019 Står båten garanterat frostfritt? Annars får man göra fler grejer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellqvist 32 Postad 7 Oktober , 2019 Är väl inte hela världen om du inte byter olja och filter nu i höst. Viktigare att se till att du endast har glykolblandning i kylsystemet och inte sötvatten/sjövatten kvar någonstans som kan frysa. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 7 Oktober , 2019 Hej, Har du nån mekonomen i närheten? Jag skulle köpa oljefilter till min VP hos Marinshopen via Mekonomen. När jag kom och skulle hämta grejerna hade de identifierat ett billigare icke-original likvärdigt filter som de dessutom hade på lager. Men det är nog inte alla Mekonomen butiker som har så kunnig personal vad gäller båtgrejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 7 Oktober , 2019 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Skuten: Så bra! Tackar. Och min motor borde överleva en säsong med dessa "budget-grejer" utan att ta för mkt stryk? 😅 Behöver komma fort och billigt undan i åt men kan tänka mig att göra saker mer ordentligt framöver. När det gäller olja så brukar man väl säga att det är bättre att byta ofta med en billig olja än att byta sällan med en dyr. De flesta segelbåtsmotorer körs väl kanske 50 timmar per säsong eller mindre, och om man då byter olja varje höst så tror jag man sköter sin motor rätt bra oavsett hur billig olja man köper (så länge det är rätt sort, vill säga). Det brukar också sägas att det är mindre bra att låta motorn stå över vintern med gammal olja (har för mig att det har något att göra med att oljan tar upp svavel från bränslet under gång och blir svagt frätande, eller något i den stilen). Det är heller inget fel på Biltemas olja, den fyller Volvos krav, så byt du. Redigerad 7 Oktober , 2019 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 7 Oktober , 2019 Tack för alla svar. Jag bytte idag olja och oljefilter med produkter från biltema. Nej, båten står absolut inte frostfritt. Men resten borde väl kunna göras efter att båten är upplyft på land (ett helt eget kapitel). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 7 Oktober , 2019 (redigerade) Tjaaaaaa. Teorierna är många... Välkommen med egna. Varmkörd motor in till hamn, så är termostaten förmodligen öppen. Rycker loss slangen till ventilen (stängd) på kylvattengenomföringen från kylvattenpumpen. Kopplar en slang, så snabbt som möjligt till botten på en 20 liters dunk, med 50/50 glykol/vatten. Startar motorn o kör tills det kommer ut glykolfärgat vatten ur avgasutblåset. Stoppar motorn. Lossar sen slangen som går från i regel termoststhuset och till avgaskröken, alltså vid termostathuset. Pluggar slangen. Ansluter en ny slang till termostathuset och stoppar ned den i 20-liters dunken. Kör motorn några minuter. Kan nu starta motorn varje vintermånad och varmköra, allt för att slippa konservering med olja i cylindrar mm. Passar då även på att köra värmaren. - Nu denna gång, så kunde jag inte köra i glykol vid varmkörd motor. Då plockade jag först ur termostaten, för att få in glykolblandat kylvatten överallt. Om inte så finns risk för frostsprängning av t ex block, vilket inte är kul. Körde i glykol enligt ovan. . Redigerad 7 Oktober , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Oktober , 2019 Man bör alltid tömma systemet på vatten innan man kör glykol. Det är även bra att ta bort termostaten För att vara helt säker på att glykolvattnet cirkulerar i hela motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 8 Oktober , 2019 (redigerade) Glömde nämna att jag mäter fryspunkten i 20 liters dunken, vid andra starten, typ en månad efter upptagning. Justerar oftast med lite glykol, till - 40 grader. Detta kommer sug av att jag inte tappar ur vattnet ur motorn först, så som Tugge skrev. Har lärt mig en gång att om det finns glykol i vattnet så fryser inte vatten. Det kan inte bli frostsprängning men väl issörja. Issörja som bildar proppar, med kokning som följd. Detta om glykolblandningen inte har tillräckligt låg "frystempetatur". M a o lägre än lufttemperaturen. Jag kan givetvis ha fel... Redigerad 8 Oktober , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 Oktober , 2019 21 timmar sedan skrev tugge: Det är även bra att ta bort termostaten Beror på om motorn är sjövatten- eller färskvattenkyld. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 Oktober , 2019 Är det sötvattenkyld är det bästa att tömma sjövattensidan på vatten. Har man inte möjlighet till det så kopplar man på glykol någonstans innan impellern, suger igenom glykolblandning, personligen så kör jag några minuter så det verkligen cirkulerar glykol. Jag kopplar bort min slang från sjövattenfiltret, stoppar ner i en dunk och kör igenom 12 liter. Motorn är en VP D2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 Oktober , 2019 3 minuter sedan skrev RikardE: Är det sötvattenkyld är det bästa att tömma sjövattensidan på vatten. Hur gör Du om motorn är saltvattenkyld? 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 8 Oktober , 2019 1 timme sedan skrev Volvo_Penta: Hur gör Du om motorn är saltvattenkyld? Vad är det? Jag har båten i Mälaren och har varken saltvatten i eller utanför min båt. Men vid sjövattenkyld skulle jag tömma hela motorn 😉😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 23 September , 2020 On 10/7/2019 at 11:28 AM, fragancia said: Hej för att hitta oljefilter till volvo penta på biltema så sök på google istället för på biltema.se. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/oljefilter/oljefilter-2000025078 Oljan passar bra uppfyller VDS-3 🙂 Köpte detta förra året. Nu verkar Biltema ha slutat sälja sådana oljefilter? Jag kan inte hitta nåt längre som passa Volvo Penta md2030. Var köper ni billiga filter? Känns Overkill med dyra originaldelar på en 20år gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 23 September , 2020 9 timmar sedan skrev Skuten: Köpte detta förra året. Nu verkar Biltema ha slutat sälja sådana oljefilter? Jag kan inte hitta nåt längre som passa Volvo Penta md2030. Var köper ni billiga filter? Känns Overkill med dyra originaldelar på en 20år gammal motor. Varför är det så viktigt med ett billigt filter? Hur många filter köper du per år? Det är väl när motorn börjar bli gammal och sliten som det behövs bra olja och filter. Det är så lite att tjäna och så mycket att förlora. En ny ersättningsmotor kostar ju runt 100000:- och kan man skjuta den kostnaden framåt så känns det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 24 September , 2020 Typ AD center eller Autoexperten eller någon annan biltillbehörsfirma har garanterat filter till din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 24 September , 2020 (redigerade) Angående oljefilter så gäller det kända uttalandet: "NI tycker ni förstår det här, men vänta bara tills jag har förklarat!"https://www.researchgate.net/publication/326490284_Performance_Analysis_and_Testing_of_Aftermarket_Filters Redigerad 24 September , 2020 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 September , 2020 21 timmar sedan skrev Rascal: Varför är det så viktigt med ett billigt filter? Hur många filter köper du per år? Varför betala dubbelt för "original" filter, reservdelar när man kan få samma för halva priset. När det var dags för motorbyte i tvenne båtar valdes Penta bort för deras hutlöst dyra reservdelspriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 24 September , 2020 12 minuter sedan skrev Lasse-L: Varför betala dubbelt för "original" filter, reservdelar när man kan få samma för halva priset. När det var dags för motorbyte i tvenne båtar valdes Penta bort för deras hutlöst dyra reservdelspriser. Själv köper jag original Volvo-filter fast på bilsidan för halva priset mot båtfiltret. Det står Volvo på bägge två, bilfiltret är dessutom lite större vilket ger större filteryta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 24 September , 2020 34 minutes ago, Rascal said: Själv köper jag original Volvo-filter fast på bilsidan för halva priset mot båtfiltret. Det står Volvo på bägge två, bilfiltret är dessutom lite större vilket ger större filteryta. Intressant. Hur vet du vilket filter som passar då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 24 September , 2020 21 minuter sedan skrev Skuten: Intressant. Hur vet du vilket filter som passar då? Gängan och packningen passar. Även kollat med tekniker på Penta som godkände. Dessutom talar verkligheten sitt tydliga språk då detta har pågått dom senaste 30 åren med en 50 år gammal motor som gått 6800 timmar enligt timräknaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 27 September , 2020 Håhå...jaja...finns fördelar med gamla kufar å gamla motorer. En annan har en MD1:a från tiden före Hedenhös, säger somliga. Sjövattenkyld så jag tar bara bort impellenr så den inte deformeras. Sedan kör jag motorn på vintern sådär kanske var 3:e vecka såpasss länge så jag kan inte hålla handen på avgasröret å så stänger jag av. Det är konservering modell "Ä" Ang oljan så länge den ser ren ut å inte svart byter jag inte å jag kör med syntetolja. Vid byte suger jag ut med en pump i stickans hål å fyller på nytt. Hlest efter man varmkört motorn. Fast jag har inte bytt på två somrar nu. Oljan ser hur fin ut som helst, har bara tuffat runt hörnet för kvällsfika med motor. Det är segel som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 19 Oktober , 2020 Jag tillhör släktet - underhåll på rätt sätt. Jag bytte olja & filter i helgen som var. Efter att ha haft motorbåt med relativt stora motorer under många år så tycker jag att delar till en i mitt fall VP D2-40 är riktigt billiga. 5 liter olja, ett litet filter nu på hösten. Till våren byter jag dieselfiltren och impellern. Vad vill jag ska hålla så länge som möjligt och strula så lite som möjligt? Motor och segel, då gör jag som tillverkarna rekommenderar, jag tror att det finns en anledning till att dom har en speciell typ av olja, att filtren skiljer sig - det har jag sett - originalfiltren är tätare. Ny olja har en konserverande funktion som försvinner efter ett antal timmars körande - varför det är bra att byta på hösten. Angående det senare så anser jag att det är bättre att byta varje höst till en "temaolja" än att köpa original var 3:e år - för att man kör så lite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 19 Oktober , 2020 (redigerade) Angående oljefilter från Biltema finns det åtminstone en fysisk kopia av förteckningen i mitt varuhus. Men man har valt att ta bort den digitala informationen från webbplatsen. Varför vet jag inte. Men det är bara någon tia billigare än Orbitrade, men om man söker på Autodoc efter 3840525 så får man upp många alternativ. Exempelvis att det är samma som Perkins 140517050. Motorolja kan man köpa på dunk billigt på exempelvis granngården. 832,5 kr (925 kr) för 20 liter 15W/40. Redigerad 19 Oktober , 2020 av Jernhand 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 Oktober , 2020 Jag köpte några Perkins bränslefilter och Bosch oljefilter tillsammans med impellrar och remmar från parts4engines.com i England. De har (hade i alla fall) bra pris. En kombo med Perkins bränsle- och Bosch oljefilter kostar 12 pund till min motor (VP MD22L-B) som är en grönmålad Perkins. Ser nu att oljefiltret är billigare på autodoc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser