Danne75 19 Postad 6 Oktober , 2019 Hej Alla, Skulle vilja ha er hjälp med att förstå hur nedan är möjligt. Handlar om 2 st Volvo Penta drev 290 DP-E från 1995. Använder Syntetisk 75W-90 från Swedol. Förra året hade jag fått lite vatten i oljan på SB drev, BB drev OK. Jag lokaliserade felet till växelmekanismen, det bubblade med läckspray vid det högre trycket (1,2 bar). Jag packade om och provtryckte (0,5 samt 1,2 bar i 15 min) samt drog vakuum (-0,2 samt -0,4 bar i 15 min) alla tryck var superstabil oavsett hur mycket jag roterade axlarna, "växlade" etc. Jag tänkte nu var allt på banan fyllde på ny olja. Bägge dreven har fungerat fint i sommar. Förra helgen tog vi upp båten och skulle då i samband med detta byta oljan i dreven och upptäcker då till min förvåning att det fortfarande ser ut att vara vatten i oljan främst i SB (se bild nedan, oljan har stått i cirka 1 vecka i botten ser man vattnet). Idag har jag provtryckt och vakuumdraget SB drevet för att se om jag kunde lokalisera vilken packning/packbox som nu gav vika, men trycket och vakuumet var som förra året superstabilt. Sprayade med läckspray men inget bubblande någonstans ?!?! Hur är det möjligt? Tänker packa om bägge dreven då detta var minst 10 år sedan sist men det känns lite olustigt att man inte kan hitta läckaget? Tacksam för alla idéer som kan hjälpa mig förstå hur detta är möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 6 Oktober , 2019 Om man bara släpper ut oljan genom pluggen utan att tilta drevet blir det en del olja kvar i botten, och har båten stått ett tag innan man tömmer drevet kan vatten ha samlats i botten. Det kan vara så att det är gammalt vatten som blev kvar efter ompackningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser