Jens_Sthlm 27 Postad 1 Oktober , 2019 Jag har en Volvo Penta kad 42, tidiga versionen. Är i färd med att byta remmarna. När jag har satt dit nya remmar så säger instruktionen att motorn skall baxas runt 1 varv. Hur gör man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 1 Oktober , 2019 Kör lite med startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 1 Oktober , 2019 Motorn är konserverad och står på land så vill helst undvika det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 Oktober , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Motorn är konserverad och står på land så vill helst undvika det. Spärrskaft hylsa på centrumbulten på vevaxel dra runt för hand. Redigerad 1 Oktober , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 1 Oktober , 2019 Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 Oktober , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton. Nja spänn den absolut inte 65 kg ska nog vara newtonmeter. Kolla på spärrskaftet finns nm upp märkt där Redigerad 1 Oktober , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 Oktober , 2019 2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton. Har du den tidiga alltså verision A? Har du dubbla remmar mellan cirk pump och vevaxel? Om du har det ska du ej spänna remmen / remmarna med moment. Då ska du trycka ner remmen nedanför remskivan och den ska fjädra ner 5 mm. Om du har plattrem / plattremmar mellan kompressor samt mellan vevaxel cirk pump ska den dras med momentnyckel. Då med 35 40 Nm, och inget mer. Så nu till frågan vilken verision du har. Kom ihåg viktigt spänna kompressorrem samt rem mellan vevaxel cirkpump lika mycket annars finns risk du för snedbelastning på cirk pumpens lager och du får haveri i cirk pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 2 Oktober , 2019 Jag har kad 42 A, tidiga versionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 2 Oktober , 2019 Det finns nog ingen som har kilremmarna mellan vevaxel och cirkulationspump kvar. Det funkade ju inte alls. Första ombyggnaden var till exentriska remspännare. Där använder man inte momentnyckel, utan en remspänningsmätare. Senaste versionen spänns med momentnyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 2 Oktober , 2019 11 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Motorn är konserverad och står på land så vill helst undvika det. Vad spelar det för roll om det är startmotorn eller spärrskaft som drar runt vevaxeln? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2019 3 timmar sedan skrev Rollen: Det finns nog ingen som har kilremmarna mellan vevaxel och cirkulationspump kvar. Det funkade ju inte alls. Första ombyggnaden var till exentriska remspännare. Där använder man inte momentnyckel, utan en remspänningsmätare. Senaste versionen spänns med momentnyckel. Jo då rollen känner till ett antal som har kilrepen kvar. Vad gäller remspänningsmätare så står det inget om en sådan i reparationshandboken från vp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 2 Oktober , 2019 Såhär säger min bok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Såhär säger min bok Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter CCF20191002.pdf Redigerad 2 Oktober , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 3 Oktober , 2019 18 timmar sedan skrev kossor: Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter CCF20191002.pdf 816 kB · 8 downloads Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Oktober , 2019 19 timmar sedan skrev kossor: Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter CCF20191002.pdf 816 kB · 10 downloads Tror jag inte. Måste vara någon mätning av remmen som görs i kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 14 minuter sedan skrev Kane: Tror jag inte. Måste vara någon mätning av remmen som görs i kg. Då vet du mer om den motorn då än vad penta vet som gett ut serviceboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 1 timme sedan skrev Jens_Sthlm: Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt? Men det är inget svårt Jens, bara slacka av dem genom släppa bulten som håller fast enheten släppa på spänningen till du kan lyfta av remmarna, börja längst ut ta rem för rem, sedan tvärtom börja längst in osv jobba dig utåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 3 Oktober , 2019 20 timmar sedan skrev kossor: Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter CCF20191002.pdf 816 kB · 8 downloads Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt? 12 minuter sedan skrev kossor: Men det är inget svårt Jens, bara slacka av dem genom släppa bulten som håller fast enheten släppa på spänningen till du kan lyfta av remmarna, börja längst ut ta rem för rem, sedan tvärtom börja längst in osv jobba dig utåt. Så rätt, när jag väl började skruva var det lätt att få loss. Nu ska jag åka och köpa nya remmar. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 (redigerade) 10 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt? Så rätt, när jag väl började skruva var det lätt att få loss. Nu ska jag åka och köpa nya remmar. Tack för hjälpen! Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp. Redigerad 3 Oktober , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Oktober , 2019 (redigerade) 48 minuter sedan skrev kossor: Då vet du mer om den motorn då än vad penta vet som gett ut serviceboken Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660. Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra! Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det. Redigerad 3 Oktober , 2019 av Kane 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 2 timmar sedan skrev Kane: Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660. Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra! Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det. Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig. CCF20191003.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 2 timmar sedan skrev Kane: Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660. Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra! Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det. Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Oktober , 2019 38 minuter sedan skrev kossor: Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!! Som jag skrev tidigare så måste det vara ett annat värde än åtdragningsmomentet som avses. Vad är det för mätvärde som fås med specialverktyget? Kg? 42 minuter sedan skrev kossor: Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig. 23 timmar sedan skrev kossor: Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter Knappast felskrivet i manualen. Och tidigare skrev du nog felskrivet, är du säkrare nu att det är felskrivet? 😉 (För övrigt så kanske det är tufft/orimligt att dra upp till 70 Nm med en klassisk insexnyckel på 8 mm som är med i illustrationen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2019 3 timmar sedan skrev Kane: Som jag skrev tidigare så måste det vara ett annat värde än åtdragningsmomentet som avses. Vad är det för mätvärde som fås med specialverktyget? Kg? Knappast felskrivet i manualen. Och tidigare skrev du nog felskrivet, är du säkrare nu att det är felskrivet? 😉 (För övrigt så kanske det är tufft/orimligt att dra upp till 70 Nm med en klassisk insexnyckel på 8 mm som är med i illustrationen.) Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig. Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är. Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Oktober , 2019 Det står inte fel i boken! Värdet som anges är kraften som mätaren trycks mot remmen med . Kraft anges i Newton numera. Förr i kilogram. Volvo Pentas verktyg är graderad i Kg. Köper man ett från till exempel Optibelt, är den graderad i Newton. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Oktober , 2019 48 minuter sedan skrev kossor: Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig. Märklig och oseriös kommentar. 49 minuter sedan skrev kossor: Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. Kommenterade att kg inte skall översättas till Nm utan eftertanke. Dessutom ansåg jag att VP knappast skrivit fel efter att läst vad som står i avsnittet om remspänning. 50 minuter sedan skrev kossor: Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är. Vilken del av inlägget? 56 minuter sedan skrev kossor: Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg. Det är ju upp till dig. Men det verkar dumt eftersom du har VP-kunskap som folk kan ha nytta av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 3 Oktober , 2019 9 timmar sedan skrev kossor: Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp. Hur ser jag skillnad på om det är plattremsdrift eller något annat? Någon tidigare ägare kanske har bytt till den nyare varianten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 3 Oktober , 2019 31 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Hur ser jag skillnad på om det är plattremsdrift eller något annat? Någon tidigare ägare kanske har bytt till den nyare varianten? Jämför exempelvis versionen med kilrem 24 och plattrem 34 på bilden nedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 4 Oktober , 2019 Nu har jag pratat med VP, att uppgradera till nyare versionen kostar bara för materialet 9.900kr. vad är det som händer om/när min nuvarande rasar? Är det att motorn går varm och om jag inte slår av i tid kommer motorn att skära? Jag är lite rådvill hur jag ska göra. Jag har inga fel på den konstruktion som jag har idag, att köpa nya delar, precis med den lösningen jag har idag kostar 3.600kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser