Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
sy_Alice

Dagens båtar saknar kompass

Rekommendera Poster

På den senaste båtmässan jag var på Marstrand boatshow för några veckor sedan så slog det mig att väldigt många av båtarna saknar en traditionell kompass.

Idag så är det elektroniska kompasser ombord på båtarna.

Och jag frågade en av säljarna på en båt om just detta med att frångå det traditionella, gamla och manuella. Och han sade bara att det är tidens utveckling och det är såhär det skall vara nuförtiden.

Så jag frågade då att om man är ute o seglar och blixten slår ner i båten och slår ut all elektronik, hur skall man då kunna lokalisera sig? Han hade inget svar på den frågan. Och jag kontrade med att folk har ju inte längre någon sextant ombord eller ens vet hur en sådan fungerar.

När jag sade det ordet då började en ung grabb på en 10-11 år som stod i närheten gapflabba, han hade skitkul åt det ordet och det tog lång stund innan hans föräldrar fick han lugn... :)

 

Men varför väljer man att gå denna utveckling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag är en tekniknörd men det låter mycket märkligt att man inte har en fysisk kompass längre i nya båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om plottern blir utslagen och man inte har något papperssjökort, hur mycket nytta har de flesta av en magnetisk kompass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev BSven:

Om plottern blir utslagen och man inte har något papperssjökort, hur mycket nytta har de flesta av en magnetisk kompass?

Lättare att använda än solens läge för riktningsbestämning......😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

159 kr på Clas Ohlson. Problemet löst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetisk kompass och papperssjökort finns alltid ombord på vår segelbåt. Att kunna navigera utan ström är ju en säkerhetsfråga. Så om det blir nyköp så får man väl köpa sig en kompass.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om blixten slår ner och all elektronik slås ut, hur ska man då veta var man är om man inte har kända landmärken?

Utan en deviationstabell eller åtminstone en utför deviationskontroll så är ju ändå inte kompass speciellt användbar.

Man kan ha hur många kompasser och papperskort som helst men vad hjälper det?

Har man däremot en plotter eller telefon i reserv och som ligger i en plåtlåda så klara man sig hur bra som helst.

På min båt finns ingen monterad kompass. Däremot har jag åtminstone två pejlkompasser som används ganska ofta ihop med plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sedan (innan GPS var uppfunnet) så hade jag en kompass som kunde monteras i spåret för nedgångsluckan. Det var oerhört sällan den monterades upp annat än vid överseglingar (t.ex. till Danmark eller tvärs över Vänern där målet gömmer sig under horisonten). För skärgårdsnavigering behövs ingen fast kompass. Däremot är det praktiskt att ha en pejlkompass för att ta bäringar mot öar mm för att lägga ut positionen i sjökortet (för det behövs ingen fast kompass). Efter att jag skaffat Decca-navigator (gammalt landbaserat positioneringssystem som är skrotat sedan ett antal år sedan) så var det alltmer sällan som kompassen monterades upp. På mina senaste båtar så har det överhuvudtaget inte funnits kupolkompass med, däremot minst en handkompass/pejlkompass (tror det ligger tre eller fyra i nuvarande båt). Jag har aldrig saknat att inte ha en fast monterad kompass under alla dessa år. När åskan närmar sig så stoppas handGPS (med sjökort), mobiltelefon o handVHF in i ugnen. Jag känner mig väldigt trygg med den lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Om blixten slår ner och all elektronik slås ut, hur ska man då veta var man är om man inte har kända landmärken?

Sjökort och kompass.

 

Du sysslar väl med NFB-utbildningar? Du kanske borde få fler att gå kurs för Kustskepparintyg. Obligatoriskt förkunskapskrav är ju då bl.a. att kunna "utföra lägesbestämning utan hjälp av elektroniska navigeringshjälpmedel", vilket skall styrkas med intyget Båtpraktik dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du kanske borde få fler att gå kurs för Kustskepparintyg.

Ja det kämpar vi med men av de som går Förarintyg så är det bara ett fåtal som går vidare. Tyvärr, det är praktiskt för oss som håller kurserna. Och väldigt lärorikt för eleverna.

Men de flesta tycker det räcker med Förarintyget, med de kunskaperna och en plotter så klarar de sig ganska bra.

De som fortsätter är de som tycker navigering är intressant och vill ha djupare kunskaper. Vi gnuggar de ganska ordentligt och de brukar kunna detta ganska bra.

Mitt bästa argument för Kustskepparintyget är att om de vinner p Lotto så är det ju synd att vara begränsad till 12x4 m båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter nästa ombyggnation av instrumentpanel kommer även vår båt att sakna fast kompass. Handen på hjärtat: jag minns inte när jag använde den senast...😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag använder kompass jättemycket, autopiloten och för overlay på radarn. Min Maretron ger kompasskurs på plotter, padda och vindintrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att styra efter kompassen än efter plottern vid mörker och dålig sikt och när man inte har något landmärke tycker jag. I dimma är det hopplöst att hålla kursen med plottern.

 

Det är säkert en vanesak, men de gånger jag försökt så har det blivit väldigt krokigt mha. plottern och i stort sett spikrakt mha. kompassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Fast jag använder kompass jättemycket, autopiloten och för overlay på radarn. Min Maretron ger kompasskurs på plotter, padda och vindintrument.

 

Har Du kopplat den så att Du får Maretrons mycket detaljrika analoga kompassros som "Heads-up-display" på hornhinnan också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Blev skapligt rakt senast i tjockan med autopilot... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det är lättare att styra efter kompassen än efter plottern vid mörker och dålig sikt och när man inte har något landmärke tycker jag. I dimma är det hopplöst att hålla kursen med plottern.

 

Det är säkert en vanesak, men de gånger jag försökt så har det blivit väldigt krokigt mha. plottern och i stort sett spikrakt mha. kompassen.

Avsaknad av fast monterad kupolkompass behöver inte innebära avsaknad av att presentera en kompassros för rorsman. Alla navsystem som har en autopilot (i alla fall de lite mer kvalificerade) har möjlighet att presentera någon typ av kompassinformation. Nedanstående bild är ett av de alternativ som kan visas med Raymarines i70-display om det finns kompassinfo i nätverket. (Det finns flera alternativa utseenden på kompassros i systemet.)

 

Å självklart har man inte lufttemp o fuktighet utan kanske ekolod o vindinformation i smårutorna om man nattseglar, eller kanske sidavvikelse i förhållande till kurslinjen mot målet...

 

1214970749_Namnls.gif.807950fbc9b1689b7509825cf7ca8974.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Det är säkert en vanesak, men de gånger jag försökt så har det blivit väldigt krokigt mha. plottern och i stort sett spikrakt mha. kompassen.

Ja det är en vanesak precis som att styra efter kompass också är en vanesak.

Nackdelen med plottern är att den uppdaterar för långsamt. Fördelen heter XTE, man ser om man ligger vid sidan av kurslinjen.

Men med en kursgivare/rate-gyro  systemet så blir informatione på plotter eller instrument helt överlägsen. Ibland, ganska sällan, provar jag lite handstyrning,

 

XTE2.png

XTE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara i dimma och när man är långt utomskärs som det krävs en "intern" referens för att hålla kurs. Inomskärs, eller nära land utomskärs, finns det ju även i beckmörker oftast referenspunkter av olika slag. Fyrar, gatubelysning, stjärnor, osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som är teknikfientlig ombord? Jag tycker det är skönt med den manuella hanteringen, skönt att slippa ifrån skärmar och knapptryckande. Med min nuvarande båt seglar jag främs finvädersseglingar i hemmavatten, så varken sjökort, kompass, syftkompass, passare eller kurslinjal har använts, men allt finns ombord.

 

/N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Man kan ha hur många kompasser och papperskort som helst men vad hjälper det?

Det funkade ju rätt bra för 30 år sedan, vad har förändrats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektroniska hjälpmedel i all ära men ibland slutar de att fungera...

Vi nattseglade mellan Byxelkrok och Arkösund en nattsvart septembernatt i regnbyar och ca 10 m/s med en plotter som slutat fungera. I huvudsak nyttjades kompass och en handhållen GPS för att ibland kontrollera positionen. Riktigt mysigt att i princip utan sikt sitta med röd nattbelysning påslagen och följa en kompasskurs på en analog kompass.

Även dagtid är det enkelt att snabbt se vart man är på väg på en analog kompass och den har under drygt 30 år utan uppehåll visat kursen utan problem.

Men när en sjökortsplotter fungerar är den ett fantastiskt hjälpmedel.    

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del odlar sina egna grönsaker trots att det är mycket enklare att beställa hemleverans på nätet.
Jag tycker helt enkelt om att titta på kompassen, mäta på papperskortet och knacka på barometern. Nu skall jag lära mig använda min nyligen införskaffade sextant istället för den Brissextant som jag gjort själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har full förståelse för att man vill hålla på sitt som man är van vid och känner sig trygg med. 
Men att man är så livrädd för det nya och har bestämt sig för att det är fel fel fel gör personen bara löjlig. 
 

Jag klagar aldrig på de som vill hålla på det gamla men attans vilken kritik jag ofta får utstå bara för jag gillar teknik, så som autopilot (köpte min första -84), GPS osv. 

Jag var ute förra helgen och kom in i tjock dimma. Vilken tur jag hade som kunde följa andra båtar på min AIS. 

Självklar saktade jag ner farten och höll mig utanför lederna. 
 

0DCEA412-CEF6-409B-A136-81D3D9D6AF4A.thumb.jpeg.3544a4170a529db369234612fbb77168.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, några stycken tycker det är bra med en gammal traditionell fysisk kompass, medans de allra flesta tycker att en elektronisk kompass är det bästa tänkbara speciellt när man har så många andra elektroniska hjälpmedel ombord. Och en kompass är alltid svår att placera så att den inte visar fel pga av köl eller om man lägger sin telefon eller annat i närheten.

Då är en digital kompass så mycket bättre.

Jag köper det. Och då flertalet båtägare som har både nya och gamla båtar väljer digitala kompasser, då följer ju båtmarknaden efter naturligtvis.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att inte ha en gammal traditionell kompass ombord!

Och om jag en dag köper mig en båt som saknar kompass, då får jag installera en. Har flera stycken liggandes här hemma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken är väl att man var man är på väg. Hur man vet det är underordnat. 

 

En vanlig orienteringskompass är nog minimum för att jag ska känna mig helgarderad. 

För den sparsamma finns sådana i överflöd behagnade. Se bara till att få en som är graderad i 360 grader...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev sy_Alice:

- - -

Och en kompass är alltid svår att placera så att den inte visar fel pga av köl eller om man lägger sin telefon eller annat i närheten.

Då är en digital kompass så mycket bättre.

- - -

Det problemet kvarstår även med elektronisk kompassgivare. Bara att området för försiktighet finns på en annan plats i båten.

 

En yxa instoppad i stuvfacket på andra sidan om skottet där kompassgivaren sitter var inte så bra....

 

En fördel som sällan reflekteras över är att elektroniska kompasser är mycket enklare att deviera än en magnetisk dito. Starta devieringsmoden o kör ett par varv enligt anvisningar på presentationsinstrumentet - sen är det klart. Sen behövs det inte så mycket räkneövningar för att styra en korrekt magnetisk kurs. Fast de flesta använder väl waypoint o kurslinje idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

En fördel som sällan reflekteras över är att elektroniska kompasser är mycket enklare att deviera än en magnetisk dito.

Ja i synnerhet eftersom i princip ingen gör en deviationstabell. Elektroniska devieringen är inte perfekt men betydligt bättre än en odevierad magnetkompass som lätt visar 10-15° fel.

 

Glöm inte bort att nästan varenda telefon har en mycket bra inbyggd kompass!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Ja i synnerhet eftersom i princip ingen gör en deviationstabell. Elektroniska devieringen är inte perfekt men betydligt bättre än en odevierad magnetkompass som lätt visar 10-15° fel.

- - -

Vill man va riktigt petig så kan man såklart göra en deviationstabell även för en elektronisk kompass som devierats med det inbyggda programmet om man inte tycker att det ger tillräcklig precision.

 

Innan man lägger jobb på det ska man nog fundera på vilka andra felkällor som påverkar kurshållningen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

 

En yxa instoppad i stuvfacket på andra sidan om skottet där kompassgivaren sitter var inte så bra....

Inte heller en pärm med bruksanvisningar. Trodde jag aldrig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...