dondon 0 Postad 19 Juni , 2005 Har en smuggler 16ft med en Johnson 60hp. Ingen trim/tilt på motor och inga trimnplan på båten. När man blåser på över 30 knop så går det rätt stadigt men om man ligger i 20-25 knop där båten planar fint och det är behagligt att åka så gungar fören upp och ner och det känns lite ostadigt och framför allt obehgligt. Har någon tips på hur man får bort detta? Är det någon inställning i motorn eller ska man sätta på trimplan/trimfenor? Båten planar idag på 4 sekunder utan trim. Kan trimplan sänka bensinförbrukningen? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jl Postad 19 Juni , 2005 suck... Båtar uppförsig olika i alla farter .. din moter är hissad till förmån för 35knop .... dra ur pinnen och flytta ner ett hack eller två ! Prova . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dondon 0 Postad 20 Juni , 2005 ok ska prova det. tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 20 Juni , 2005 Men det kan hända att du får sämre gång i en annan hastighet då. Får du det tycker jag du skall kosta på dig trimplan. Då får du också möjlighet att justera allt efter hur grov sjö det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 21 Juni , 2005 Gunget kallas porpoising. Enklaste sättet att får bort det är genom att sänka anfallsvinkeln på båten. Sänk riggvinkeln eller lägg en vikt i fören. Tyvärr ökar även den våta ytan vilket i sin tur ökar motståndet så att båten tappar fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dondon 0 Postad 21 Juni , 2005 Hmm.. vilket dilemma.. får väl prova detta också. Antar att det är lika lätt som att höja/sänka som peo skrev. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dondon 0 Postad 28 Juni , 2005 Fick ett annat tips om trimfenor så jag var ner på claesohlsson och betalade 199kr för ett par sådana. Nu går båten hur stadigt som helst och planar ännu lättare. Den håller också planingen längre ner. Även styrförmågan i riktigt låga farter har förbättrats. En liten nackdel bara... maxhastigheten har sjunkit några knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 23 Augusti , 2005 Vad var det för trimfenor du monterade? Jag har samma problem på min båt. Har powertilt men med den helt nerkörd gungar båten vid 20-25 knop, lite om man äker två personer och mycket om det även sitter passagerare i baksoffan. Har listat ut att den behöver ner med fören, men hur fixar man det mest ekonomiskt? Trimplan kostar ju en del men kanske ger andra fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus8 0 Postad 24 Augusti , 2005 Här finns ett alternativ. http://www.drevia.se/smarttabs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser