Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
micke747

Lyfta ur OMC 3,0

Rekommendera Poster

Hej. Jag skall lyfta ur min OMC 3,0 som sitter i min sunbird. Måste jag lossa drevet? Är det ngt speciellt jag skall tänka på? Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfte ur min OMC 5.0 med OMC Cobra drev i våras, behövde inte ta av drevet för att lyfta ur motorn. Däremot tror jag det är enklare att få på drevet när man har motorn i båten än att styra in motorn när drevet sitter på. Jag lyfte ända bort mitt drev för att byta bälgar så jag lyfte i nya motorn innan jag satte tillbaka drevet. Annar är det bara att lossa alla kablar och slangar som sitter fast i båten och lyfta. Om du har VP drev kanske du måste lyfta av drevet innan, har inte så bra koll på VP men jag tror att bälgen sitter på struten. Möjligt att man kan lossa struten från svänghjulskåpan. /Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är nog att lossa drevet först, annars får du ha gott om plats att föra motorn framåt och risken för att lyfta innan primäraxeln lämnar motorn ökar. Annars kopplar du bara loss alla el, vatten, avgas och bränsleanslutningar,glöm inte reglagekablarna. Lossa bakre och främre motorfästena och lyft. Finns det möjlighet att skruva bort något från motorrummet underlättar det, kan vara trångt att få ut motorn annars, beroende på hur din båt är byggd. (läckte tråget?) /K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för era tips! Tråget läcker som ett såll och det är midsommarafton den här veckan! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...