Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Helge-Jonny

Vill börja segla

Rekommendera Poster

Fick telefonsamtal från en herre i dag som hjälper en kompis att sälja sin båt

han mailade många bilder båten är en Ohlsson 22

är det några av er som har ärfarenhet och omdöme om denna typ av båt?
och vad man skall titta extra på😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alla gamla båtar:

- Allmänskick; mögel, röta i inredningen, köksutrustning, slangar mm mm. Luktar båten bra?

- Blåsor under vattenlinjen?

- Sprickor runt köl?

- Däcket, är det torrt?
- Dynor, är de OK?

- Segel; ålder, skick? Ett segel är OK i kanske 10-15 år, efter 30-40 år är det ett partytält. 
- Motor, skick? Finns delar?

- Riggen, skador?

- Alla snören (skot, fall, trim mm), skick, ålder?

 

Har säkert missat något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlson 22 är en kvick liten rackare med betoning på liten!

rymlig för sina 22 fot men... just för en 22 fotare.

har aldrig seglat en Ohlson 22 men seglat mot dom och den snabb för sin storlek.

invändigt känns den rymlig eftersom den är ganska bred och har ruffen utdragen till skrovsidorna.

min brygggranne tycker att hans O 22:a är lite för vek på hårda kryssar. Kan bero på att den grunda kölen  ger lite för litet rätande moment men å andra sidan kommer du in i många mysiga vikar med en båt som inte sticker mer än.... kanske.... 1,20-1,30.

sen säger han att den är lite knölig att segla ensam när det blåser lite eftersom winscharna sitter på rufftaket. Svårt att nå dom när man sitter till rors.

Den är ju eoner mindre än än andra båtar du pratat om i tråden. Sunwind 26, Vega m fl.

Av någon anledning brukar äldre båtar tendera att vara sämre underhållna ju mindre dom är. De som har små båtar verkar inte tycka om att köpa segel, tågvirke och sånt. Å andra sidan är ett ställ till en liten båt överkomligt i pris.

det är ju en enkel och liten båt vilket brukar innebära ganska små bekymmer.

inte så mycket som kan krångla.

Liten båt - Små bekymmer är en sanning som verkligen gäller.

En kompis till mig hade en Ohlson 22 i sin ungdom. Han påstod att det var som att segla en ruffad jolle. Kort, bred och bärig.

säkert en jättekul båt.

Om du kan tänka dig en båt i den storleken kan jag verkligen rekommendera Peter Norlins småbåtar.  Scanper och Monark 700 dom är riktigt raciga med det klassiska bettet på kryssen som alla Norlinbåtar har. Ganska mysiga invändigt också.  Många av dom har kappseglats vilket brukar innebära att dom uppdaterats ganska väl genom åren.

Här i Sundsvall har vi en Hydra som alltid ligger topp på kappseglingana. Även i SRS -rankingen. Placerade sig högt upp på Lidingö runt förra året också.  Kul båt!  En trygg men ganska rask rackare av midgetmodell som du törs trotsa kulingar med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut så är det samma deal som vegan som försvann för mig. Båten ligger i Södertälje på land ägaren har en Sunwind 26 också och vill inte betala dubbla avgifter för land förvaring då han har 2 båtar. Helst skulle jag nog vilja köpa sunwinden men han som ringde mig trodde inte att han ville sälja den

ägaren värkar vara lite knepig och sär när det gäller segling så det värkar som båda båtarna bara ligger och inte används mycket. Får se vad det bär hän 🤔

 p s får även köpa utombordare till Ohlsson 22 då den inte har motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Helge-Jonny:

Som det ser ut så är det samma deal som vegan som försvann för mig. Båten ligger i Södertälje på land ägaren har en Sunwind 26 också och vill inte betala dubbla avgifter för land förvaring då han har 2 båtar. Helst skulle jag nog vilja köpa sunwinden men han som ringde mig trodde inte att han ville sälja den

ägaren värkar vara lite knepig och sär när det gäller segling så det värkar som båda båtarna bara ligger och inte används mycket. Får se vad det bär hän 🤔

 p s får även köpa utombordare till Ohlsson 22 då den inte har motor

Han som ringde är inte den som äger båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska satsa på en lite större båt. En modell som brukar vara ganska billig med bra prutmån är Compis 28. Seglar bra för sin storlek, är styv med stor sittbrunn och bra takhöjd under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

 p s får även köpa utombordare till Ohlsson 22 då den inte har motor

Då det inte är så stora pengar så se till att få en båt med så mycket med från början som möjligt. En som i teorin skulle kunna läggas i sjön och brukas från början.

Allt från en utombordare till annat som måste kompletteras kostar, inte minst tiden att få det monterat och lira. Kan låta roligt i början, men det blir snabbt för mycket för sinnet. I synnerhet på en båt där du aldrig får igen pengen för dem.

 

Leta gärna efter en något större, och gärna med en inombordare. Skicket på den spelar däremot mindre roll då motorer är mammas gata för dig. Kolla bara ett det fortfarande finns delar. Snygga till den invändigt kan du göra när den hamnat i sjön, och efter att du börjat använda den kommer du att kanske att komma på några modifieringar du vill göra också. Sikta därför på att få den i sjön så fort som möjligt, resten kan du göra efterhand.

 

En vettig segelbåt under 30' går idag att få riktigt billigt. Synd att du råkat på oseriösa säljare men ge inte upp !  Jag ger mig dock inte på att rekommendera någon, då det dels var längesedan jag uppdaterade mig på utbudet som seglare, dels finns det redan många bra tips i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hoppar av erbjudandet med Ohlsson 22 an då det inte är den storleken jag är ute efter. Det jag söker är en båt med inombordare som är tillräcklig stor inuti för att campa ombord i och laga mat samt toa möjligheter 

helst med lång köl i fall man skulle grundstöta vid nått tillfälle. Har hört och läst att risken med fenköl vid grundstötning och om båten sliter sig så är risken stor för att det blir dyra och svåra reparationer samt att båten kan sjunka av anledning att kölen krossar båtten av båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en båt av känt märke kan du via olika märkesklubbar få hjälp i olika frågor. Själv hade jag en Vega och fick mycket hjälp av Vegaklubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helge-Jonny:

....helst med lång köl i fall man skulle grundstöta vid nått tillfälle. Har hört och läst att risken med fenköl vid grundstötning och om båten sliter sig så är risken stor för att det blir dyra och svåra reparationer samt att båten kan sjunka av anledning att kölen krossar båtten av båten

Den risken är betydligt överdriven, även om det finns fenkölade båtar med usel konstruktion tål de allra flesta en rejäl grundstötning.
Idag tillverkas i princip inga långkölade båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bara kastar jag in en "faktoid" eftersom du nämnt den långsiktiga drömmen att kunna resa längre bort. Jag är partisk för Allegro 27 eftersom det var en av mina drömbåtar och jag nu har en. En jättebra båt för långfärd och/men seglar som en Vega. Av nyfikenhet har jag en bevakning på blocket och har de senaste åren sett två stycken skänkas bort och ett flertal säljas väldigt billigt i olika bra skick.
Nu får de mer erfarna ge råd om ifall det är en bra förstabåt eller inte.

Exempel 1.
Exempel 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som BSven är inne på så är det nog svårt att hitta en mer prisvärd båt än Allegro 27. Jag anser att det är mycket bra nybörjarbåt, långfärdsbåt och kanske den enda båt man behöver köpa, om man trivs med storleken.

 

Den tål grundstötning i hög fart utan skador. Man kan släppa rodret en stund utan att båten ändar riktning våldsamt. Kosteraktern hjälper till att hålla nere farten i stora vågor (till skillnad mot Vegan). Båten är styv med ett mycket bra förhållande mellan bredd, djupgående och kölvikt.   

 

Personligen så är jag lite intresserad av Allegron syster Adagio 27 som har nästan samma undervattenskropp och rigg, men som kräver en del ombyggnad för att klara långfärdssegling.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Personligen så är jag lite intresserad av Allegron syster Adagio 27 som har nästan samma undervattenskropp och rigg, men som kräver en del ombyggnad för att klara långfärdssegling.

Jag funderade också på det en gång men det är nog betydligt både enklare och bättre att bygga en styrhytt på en Allegro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Jag funderade också på det en gång men det är nog betydligt både enklare och bättre att bygga en styrhytt på en Allegro.

Du har säkert rätt, men för min del så gillar jag rodret på adagio, som är lättare att kombinera med hydrovane. Sedan är jag svag för mittsittbrunn som dels ger lite mer trygghet, och som gör det lättare att dela av båten med vattentäta skott.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren!
Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och...
I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Janken said:

Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren!

Håller helt med om detta. IF är en fantastisk båt. Har man en gång haft en kommer man alltid att sakna den lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Janken:

Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren!
Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och...
I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!

Om man använder en gammal hederlig seglar flytväst så får ryggen lite stöd 😉

 

IF påminner lite om SK60 (flygvapnets skolflygpkan) tycker jag. När SK60 kom var den för lätt att flyga. Så flygplanen skickades tillbaka och fick krökta vingar för att bli svårare att hantera. 

 

Så kan jag känna med IF att den helt enkelt är för lätt att segla, så man kan spendera mycket tid i båten utan att lära sig att trimma båten ordentligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...