Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Helge-Jonny

Vill börja segla

Rekommendera Poster

En undran till. Propellern sitter jo bakom rodret. Fins det begagnade vridbara azi poddrar som man kan koppla i hopp med rorkulten för att få propellern vridbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Lintott:

Koppla startbatteriet till dynastarten o extra generator till förbrukarbatteriet (två separata elkretsar) så slipper du skiljerelä o har alltid ström att starta motorn med.

Har just tänkt på samma sak. Men jag har också planer på att ha en omkopplare så i fall startbatteriet är urladdat så kan jag bruka tillbehörsbatterierna 

för start i nödfall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

En undran till. Propellern sitter jo bakom rodret. Fins det begagnade vridbara azi poddrar som man kan koppla i hopp med rorkulten för att få propellern vridbar?

Om det finns så är jag tveksam till att det blir en kostnadseffektiv lösning.

Jag har aldrig varken motorkört eller seglat en Vega men enligt hörsägen så är de hopplösa att backa med. Enklaste sättet lär vara att låta båten åka vart den vill under backningen o sedan satsa på att styra dit du vill när du åker framåt igen. Alla båtar med fast propelleraxel vrider alltid aktern åt samma håll vid backning så grunden är att lära känna vilken riktning din båt vill vrida sig åt. Väldigt användbart om du ska lägga till långsides vid en brygga/kaj. Genom att lägga till med rätt sida av båten så kommer båten att dra sig mot bryggan/kajen när du bromsar in. Sedan är det oftast bättre att "gasa på" bakåt så att du får upp lite fart o sedan försöka styra dit du vill. Att puttra bakåt på tomgång gör bara att båten ställer sig på tvärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Om det finns så är jag tveksam till att det blir en kostnadseffektiv lösning.

Jag har aldrig varken motorkört eller seglat en Vega men enligt hörsägen så är de hopplösa att backa med. Enklaste sättet lär vara att låta båten åka vart den vill under backningen o sedan satsa på att styra dit du vill när du åker framåt igen. Alla båtar med fast propelleraxel vrider alltid aktern åt samma håll vid backning så grunden är att lära känna vilken riktning din båt vill vrida sig åt. Väldigt användbart om du ska lägga till långsides vid en brygga/kaj. Genom att lägga till med rätt sida av båten så kommer båten att dra sig mot bryggan/kajen när du bromsar in. Sedan är det oftast bättre att "gasa på" bakåt så att du får upp lite fart o sedan försöka styra dit du vill. Att puttra bakåt på tomgång gör bara att båten ställer sig på tvärs.

Ja man får nog lära sig. Lite läskigt dock om det är dåligt med plats. Tar ju lite tid att få stopp på 2 ton så om det går att få båten mer manövrerings duglig vore ju ett stort pluss 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har ju byggt om sona Vegor med ett utanpåliggande roder. De andra har lärt sig tekniken att backa. Så hopplösa är de inte eller så är de på bryggan extremt duktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så är din båt perfekt för hydrovane vindroder. Det är en dyr lösning ca 45t men då får du ett extra roder där bak som gör det lätt att backa. Du kan också använda det som roder under vanlig färd med en förlängare (vegans roder låst). Och du kan använda Vindrodret för att hålla kursen (slipper styra) när du vill göra annat.

 

En enkel lösning är annars att ha en liten trollingmotor där bak som du sänker ned (tvärställd). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Enligt min mening så är din båt perfekt för hydrovane vindroder. Det är en dyr lösning ca 45t men då får du ett extra roder där bak som gör det lätt att backa. Du kan också använda det som roder under vanlig färd med en förlängare (vegans roder låst). Och du kan använda Vindrodret för att hålla kursen (slipper styra) när du vill göra annat.

 

En enkel lösning är annars att ha en liten trollingmotor där bak som du sänker ned (tvärställd). 

Ännu enklare och framför allt jäkligt mycket billigare är att köpa ett roder från t ex en skrotad Maxi 77 och anpassa för akterspegeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ännu enklare och framför allt jäkligt mycket billigare är att köpa ett roder från t ex en skrotad Maxi 77 och anpassa för akterspegeln. 

Dessutom blir underhållskostnaderna betydligt lägre jämför med ett vindroder.

Alternativet är ju att som tusentals andra Vega-ägare, lära sig leva med befintligt roder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja några underhållskostnader för hydrovane är knappast aktuella. Visst kan man montera ett nytt roder i baken men varför inte då montera ett som gör jobbet åt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vega är en bra båt även gör en nybörjare. Inombordare gör båten bekväm.

Men tänk på att om det sitter en Volvo Penta MD 6 i båten så finns det knappt några reservdelar kvar, det blir till att ringa runt i hela Sverige.

Detta gäller f.ö. alla segelbåtar med denna motor, den sitter i många båtar från 70 talet.

Men när det gäller Vega så är den normalsnabb för sin ålder, bara man unviker hård kryss för då kräver den segelkunnande för att gå fort.

Men semesterpackad i lite öppna vindar är den bra.

Kan du sedan få en som har både rullfock och självskotande skena är den ett bra kap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

Har just tänkt på samma sak. Men jag har också planer på att ha en omkopplare så i fall startbatteriet är urladdat så kan jag bruka tillbehörsbatterierna 

för start i nödfall 

Är det kopplat som i original shemat är starten kopplat för sig med eget batteri. Har den även en växelströmsgenerator kopplad är den för förbrukningsbatteriet. Då är det ingen risk att tömma startbatteriet.

Gå med i Vegaklubben, där får du många bra tips.

Så här går det till:

Du betalar vår årsavgift på 230 kr till Vegaklubbens bankgiro 5630-6350 alternativt swishar till1232637643.
Därefter skickar du mejl till
Gunnar Ljungholm 
gunnar.ljungholm@ownit.nu
Han är registeransvarig, skicka följande uppgifter.

Namn                                 
Adress          
Mobilnr       
E-postadress
Vega nr (segelnr)
Datum för inbetalning

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxss är väldigt aktivt och jag är säker på att du både kan få gasta på andra båtar, och få några som kan lära dig på din båt. Därmed inte sagt att seglarskola är en dålig idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Vega är en bra båt även gör en nybörjare. Inombordare gör båten bekväm.

Men tänk på att om det sitter en Volvo Penta MD 6 i båten så finns det knappt några reservdelar kvar, det blir till att ringa runt i hela Sverige.

Detta gäller f.ö. alla segelbåtar med denna motor, den sitter i många båtar från 70 talet.

Men när det gäller Vega så är den normalsnabb för sin ålder, bara man unviker hård kryss för då kräver den segelkunnande för att gå fort.

Men semesterpackad i lite öppna vindar är den bra.

Kan du sedan få en som har både rullfock och självskotande skena är den ett bra kap.

Motorn som sitter i är en Albin o21 2 sylindrig benzinare. 

Och när det gäller segling får det bli i ro och mak,tills man har lärt sig ordentligt

mistänker att det blir en del SOS selskapsresan i början 😂😂

men skam den som ger sig. Det skall i alla fall bli roligt att först snygga till båten gå genom motorn så att skutan är chip chape samt hitta en stackare som kan lära mig att segla 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Är det kopplat som i original shemat är starten kopplat för sig med eget batteri. Har den även en växelströmsgenerator kopplad är den för förbrukningsbatteriet. Då är det ingen risk att tömma startbatteriet.

Gå med i Vegaklubben, där får du många bra tips.

Så här går det till:

Du betalar vår årsavgift på 230 kr till Vegaklubbens bankgiro 5630-6350 alternativt swishar till1232637643.
Därefter skickar du mejl till
Gunnar Ljungholm 
gunnar.ljungholm@ownit.nu
Han är registeransvarig, skicka följande uppgifter.

Namn                                 
Adress          
Mobilnr       
E-postadress
Vega nr (segelnr)
Datum för inbetalning

Tack för tipset det skall jag ta med mig. Vet inte hur mycket dokumentation som följer med båten men jag misstänker att jag får byta ut all el för säkerhets skull

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helge-Jonny:

Tack för tipset det skall jag ta med mig. Vet inte hur mycket dokumentation som följer med båten men jag misstänker att jag får byta ut all el för säkerhets skull

Om du vill segla i liten sjö med mkt aktivitet. Dom kör en del tävlingar där du kan gadta eller få gastar. Vinön runt å lite annat. Dom tränar med ett par 606.or varje torsdag å de e bara haka på. Hampetorp e jätteaktiva. Finns klubb i fiskeboda åxå men dom ligger mest vid bryggan.

Dom tar upp träninsbåtarna nu i helgen så i höst finns ingen tid kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

Tack för tipset det skall jag ta med mig. Vet inte hur mycket dokumentation som följer med båten men jag misstänker att jag får byta ut all el för säkerhets skull

Det brukar räcka att byta ut de grova elkablarna, från och till generator och startmotor. Om du har lite spänningsfall till sänglamporna spelar inte så stor roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni jag vart snopen och mycket besviken!!!  Ägaren till båten tog till baka båten för att sälja den efter jag hade fått den. Hant inte ens få se båten och skriva kontrakt. Tycker det var dåligt gjort.  Här är det som skrevs till mig innan dom ändrade sig

 

 du behöver gå med NSK(Norrköpings segel klubb) för att ta över platsen o då kommer medlemskapet tillsammans med platsen för en säsong kosta ca 1800. Tydligen kostar det lika mycket utan medlemskap också. Upptagning kostar 900. Så 1800+900 o vi ger dig båten gratis men vi behåller utombordaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt och felaktigt. Men, ni hade ingått ett avtal och även muntliga avtal gäller. Men troligen inte värt att bråka med. Fast man kan ju alltid hota lite... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Tråkigt och felaktigt. Men, ni hade ingått ett avtal och även muntliga avtal gäller. Men troligen inte värt att bråka med. Fast man kan ju alltid hota lite... 

Jo det skulle man kunna göra. Men båten är nog redan borta. Fick beskedet på sms att båten skulle visas i dag och att dom skulle höra av sig om den var kvar. Men då kommer frågan om någon har varit och tittat på båten och inte har velat köpa den borde väl dom fått samma ärbjudande som jag. Och om dom då inte vill ha båten så är den väl i ett sånt skick att det inte är något att satsa på. Dom som skulle titta på båten borde kanske ha mera kunskap om segelbåtar än mig som är helt grön i ämnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-11 vid 23:41 skrev Helge-Jonny:

Och om dom då inte vill ha båten så är den väl i ett sånt skick att det inte är något att satsa på. Dom som skulle titta på båten borde kanske ha mera kunskap om segelbåtar än mig som är helt grön i ämnet

Det enda det betyder är att båten i så fall inte passade dem, av någon anledning. Den anledningen behöver inte gälla för dig. Det kan fortfarande vara den perfekta båten för just dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag vart snuvat på vegan, så fick humöret ett rapp över örat.

men om man vill framåt så är det bara att resa sig och bli rak i ryggen och gå framåt.

Jag är fortfarande bestämd på att lära mig segla och skaffa båt👍
 

Jag har tittat på några alternativ och undrar från er på forumet vad som skulle passa mig bäst. 1: Albin Vega 2: Nord 80  3: Sunwind 26

alla dessa värkar som man kan få för en rimlig peng.

som sagt tidigare i denna tråden så har jag ingen kunskap om segling och segelbåtar så för och nackdelar med dessa alternativ vore trevligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Albin Vega

+ Praktisk

+ Tålig

+ Snabb på undanvind

- Gamla inombordare (t ex är Albin 021:an svår att få tag på delar till)

- Kryssar skitdåligt

- Korta kojer

 

2: Nord 80  

+ Snygg

+ Välbyggd

- Lite trögseglad, men seglar ungefär lika åt alla håll

 

3: Sunwind 26

+ Otroligt rymlig

+ Snabb i lättvind

+ Partialriggad (dvs du kan trimma riggen enklare, handlar om bekvämlighet och säkerhet, inte om hastighet)

+ Högt segelplan, bra semesterseglare i skärgården

- Lite "flexande" i skrovet pga stora volymen

 

Motfrågor:

- Varför just dessa tre..?

- Hur tänkte du använda din båt, och till vad..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

undrar från er på forumet vad som skulle passa mig bäst

Skick och utrustning balanserat med pris är en viktig faktor om du inte förälskat dig i en viss modell. 
Du köper aldrig så billig extrautrustning som när den sitter på en gammal båt! Segel likaså. Nya segel är mycket pengar, så en båt med fräscha segel är vettigt. 
 

Vad gäller just de tre modellerna vet jag för lite, Vegan är väl några snäpp fulare än de andra kanske ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

1: Albin Vega

+ Praktisk

+ Tålig

+ Snabb på undanvind

- Gamla inombordare (t ex är Albin 021:an svår att få tag på delar till)

- Kryssar skitdåligt

- Korta kojer

 

2: Nord 80  

+ Snygg

+ Välbyggd

- Lite trögseglad, men seglar ungefär lika åt alla håll

 

3: Sunwind 26

+ Otroligt rymlig

+ Snabb i lättvind

+ Partialriggad (dvs du kan trimma riggen enklare, handlar om bekvämlighet och säkerhet, inte om hastighet)

+ Högt segelplan, bra semesterseglare i skärgården

- Lite "flexande" i skrovet pga stora volymen

 

Motfrågor:

- Varför just dessa tre..?

- Hur tänkte du använda din båt, och till vad..?

Ja varför dessa 3 det är nog Vega och Sunwind jag har läst mest om

Sunwind 26 är ju en vacker båt och relativt snab för sitt segment

samt att dom är rimliga i inköp. Nord 80 har jag inte läst så mycket om 

vegan däremot värkar tåla världskrig och överleva. 
Hur jag skall använda båten. 1 lära mig segla 2 kunna åka ut en helg och bo i båten. 3 den galne havsdrömmen att ge sig ut på långsegling till exempel Lofoten i Norra Norge till mina ursprungstrakter. 
men mest av alt få en trevlig hobby med ett trevligt umgänge. ( seglare värkar trevliga och hjälpsamma med det mesta ) sen tycker jag om att få saker och ting att fungera båda praktiskt och tekniskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 1. och 2. funkar det mesta. 
För 3. krävs lite annat. 
En båt som är kul i skärgården, och en som funkar till Lofoten är lite olika båttyper. Personligen skulle jag i detta skede satsa på en fin, liten snäll båt till bra pris, och om det i framtiden blir långseglingar - byt till bekvämare och större. 
 

Andra båtar att kolla in är RJ85, Misil 2, Hydra, IF, Tur 80, Dixie 27, Albin 78... tja... finns lite att välja på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

700 segelbåtar i test av Curt Gelin, provläs här.

Eller 500 segelbåtar i test av Curt Gelin

 

Låna på biblioteket eller köp om du hittar den, verkar vara slut på förlaget.

www.bokborsen.se är ett tips för begagnatköp

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall se om jag har kvar min gamla båttestbok som, jag har för mig, innehåller många av de uppräknade båtarna. Den ligger i stugan så det kan dröja innan vi åker dit. (Är dock lite orolig att den fått stryka på foten i senaste utrensningen.) Finns den kvar kommer den på posten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inte så impad av Kurt G’s tester då de innehåller många märkliga påståenden och även direkta faktafel. Vill då hellre slå ett slag för Sailguides databas, som ju är alldeles gratis dessutom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara lite Djävulens advokat!
Jag brukar rekommendera den nyblivne seglaren att INTE köpa en Vega.
Vegan seglar helt okej så länge det blåser från rätt håll. Ska du ge dig av jorden runt så är den ett tryggt och bra alternativ eftersom du kommer att lägga dina rutter efter hur vindarna blåser.
Men ska man semestersegla runt kusten så kommer man onekligen att segla en hel del med vinden för om tvärs.
Man kan i o för sig redan från början lägga sig till med vanan att starta motorn så fort det blåser motvind. Det är väl egentligen inget fel med det. Det är ett fritt land.... fria val!
Men...
Börjar du i en Accent, Maxi 77, Dixie 27, IF, Sunwind 26 eller annan båt och har hyfsade segel, en båt som seglar väl på alla bogar, då kommer du snart att inse att det tidsmässigt är marginella skillnader mellan att gå i motvind/motsjö för motor och att kryssa.
Själv seglar jag Omega 28 med en 10 hästars diesel och en futtig tvåbladig foldingpropeller inombords.
Blåser det 5-6 m/s mot mig så gör jag, i bästa fall, 4,5 kn för motor rakt mot vinden.
Om jag kryssar gör jag 5-6 kn 35-40 grader mot vinden. Tidsvinsten är klart marginell om ens någon, på en dagsetapp. I gengäld har jag de facto seglat den dagen.

Min förra båt var en IF med utombordare. Lite kraftigare motvind och sjögång så gick det avsevärt fortare att kryssa än att hänga gräddvispen i vattnet.
Personligen tillhör jag den stammen som tycker att det är skönare att segla än att puttra med motor.
Motorn är för mig en nödlösning när det är helt blankt, In och ut ur hamn och/eller rena transporter av båten. Praktiserar vad jag kallar "en och en halv- principen" när jag semesterseglar.  D v s att jag startar motorn först när jag gjort under en knop i en halvtimma.
Vegan är en härlig gammal båt som har många styrkor. Trygg, praktisk, rymlig, tålig och förlåtande mot misstag. Går riktigt bra på öppna bogar med sitt gigantiska försegel. Men att kryssa med en Vega, speciellt om det är lite krabb sjö....
Det tycker jag är mer tålamodsprövande än njutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-01 vid 12:40 skrev Peter_K:

Själv är jag inte så impad av Kurt G’s tester då de innehåller många märkliga påståenden och även direkta faktafel. Vill då hellre slå ett slag för Sailguides databas, som ju är alldeles gratis dessutom. 

Bekymret med Sailguide är att många som ger omdömen om sina båtar börjar med "Seglar bättre än sitt rykte"
Nästan alla båtar som är lite överriggade har exakt samma omdöme "Känns vek i början men slutstyv"
Tröga båtar bedöms som "Känns trygg"
Jag har själv lämnat omdömen på Sailguide genom åren som inte varit 100% ärliga. Kanske 97,5% ärliga men inte 100 😉
Men jag håller med dig i stort.
Sailguide är en kanonportal när man är nyfiken på en båt man inte känner men det är lite som den klassiska kontaktannonsen.
Man måste ibland kunna lingot för att tolka vad alla omdömen betyder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...