Micke9000 16 Postad 22 September , 2019 Hej. Tänkte höra om det finns någon som är kunnig på Mercury utombordare. Jag har en Mercury 9,8 tvåtakt som är ifrån 2004. Enligt mercury finns inte denna motor. Läser jag på märkskylten på motorn står det 10.0 Hk. Kan kåpan vara från en annan motor tro? Tanken var att konvertera till 15 Hk Någon som vet vad som behöver göras? Förgasare? mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 22 September , 2019 (redigerade) Du lär MINST behöva byta förgasare. Kanske delar på andra sidan av motorblocket. Om du behöver 15 hk, köp en motor med 15 hk. Jag hittar då en tvåtaktare, Mercury, 9.9 från 2004. 9.8, 9.9, 10.0 är ju bara siffror som säger samma sak. Vi har en Mercury 6 hk, tvåtakt, från 2004, som ingår i en serie motorer med två grupperingar. 6/8 hk och 9.9/15 hk. Tror de två grupperna delar motorblock men har olika förgasare och kanske avgasdelar, och olika specifikationer för tändstift i viss mån. Om du anger modellbeteckningen på skylten, så kan vi kanske hjälpa till med mer specifik information. Redigerad 22 September , 2019 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 22 September , 2019 30 minuter sedan skrev raol: Du lär MINST behöva byta förgasare. Kanske delar på andra sidan av motorblocket. Om du behöver 15 hk, köp en motor med 15 hk. Jag hittar då en tvåtaktare, Mercury, 9.9 från 2004. 9.8, 9.9, 10.0 är ju bara siffror som säger samma sak. Vi har en Mercury 6 hk, tvåtakt, från 2004, som ingår i en serie motorer med två grupperingar. 6/8 hk och 9.9/15 hk. Tror de två grupperna delar motorblock men har olika förgasare och kanske avgasdelar, och olika specifikationer för tändstift i viss mån. Om du anger modellbeteckningen på skylten, så kan vi kanske hjälpa till med mer specifik information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 22 September , 2019 Du fick inte med modellnumret, men här är i alla fall en del av verkstadshandboken för motorn. Många detaljer att grotta ner sig i.http://www.baads.org/wp-cms/wp-content/uploads/2013/10/Mercury_2-stroke_manual_PART1.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 23 September , 2019 Modellnumret kan jag inte tyda då etiketten skavts bort högre upp. Finns denna beteckning på något annat ställe på motorn med? Med vänliga hälsningar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 23 September , 2019 15 minuter sedan skrev Micke9000: Modellnumret kan jag inte tyda då etiketten skavts bort högre upp. Finns denna beteckning på något annat ställe på motorn med? Med vänliga hälsningar Micke Nu är jag tyvärr tiotalet mil från vår motor, så jag kan inte kolla, men det kan finnas en chans att den är instansad i metall nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 23 September , 2019 Okej. Får försöka leta runt lite. Skulle någon ha vetskap om det finns ett instansat nummer och vart det sitter, meddela mig gärna. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser