Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
Wipperman

Stannar efter 20 minuter

Rekommendera Poster

Hej, Jag har gått och blivit med båt. Gammal styrpulpet 4.7m med en Yamaha 28hK från mitten 80. Går som ett skott, i 20 minuter då den stannar. Jag rengjorde bränslefiltret och något som såg ut som en bränsletrycksregulator mellan filter och förgasare. Har även testat att ha tanklocket öppet för att eliminera undertrycksproblem i tanken. Motorn är servad men har ingen specifikation på vad som är gjort. Sammanfattning: Efter 20 minuter stannar den och går inte att starta. Kompressionen i motorn är då så hög så att det går inte att rycka igång den, har testat att ta loss tändstiften, dom är torra och vita. När motorn stått ngn timme så startar den utan problem och går då i 20 minuter. *Kan det vara som så att kylvatten inte spolas ut? Tacksam för tips, skall kontakta förra ägaren men han har ej kört den på två år. Verkstaden som meckat den har stängt och det är jättefint båtväder :-( Tack! Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att den värmenyper (impellern eller termostaten) .... När du tagit ut siften direkt efter att den stannat, går det att dra runt motorn utan problem då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Verkar vara tändspolen. Typiskt när den stannar efter en tids körning. Den blir varm. Därför måste den stå en tid och svalna innan den funkar igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst wipperman

Tack! Det går inte att dra runt motorn när stiften är uttagna. Jag har ingen erfarenhet av båtmotorer men upplever att motorn är för varm efter 10 minuters gångtid. Hm, impeller, det är väl det skovelhjulet som tar in kylvatten? Oj, det har jag ingen aning om kolla det, får nog skaffa en verkstadshandbok. Skall oxå skruva bort termostaten, den har jag hittat, antager att den skall öppna vid 87-90 sisodär. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...