Guding 11 Postad 22 September , 2019 Servade motorn i helgen (Suzuki DF90 -08): oljor, filter, bränslefilter, tändstift. Ny motor för mig och jag har inte servicehistoriken så lika bra att ta rubbet. Tänkte jag skulle kolla offeranoderna i toppen. Ganska smart konstruktion. Locket sitter med två M6 skruvar, men när man tagit ur dem kan man gänga i två M7x1 skruvar för att trycka ut locket. Gäller att man har såna bara, jag hade liggande eftersom de används då man byter kamrem på Alfa Romeos 20TS motor. Hornbach har M7x1 eller så kan man vända sig till närmsta Volvohandlare och köpa reservdelsnummer VO 982781 "Flänsskruv". Offeranoderna hade nog aldrig blivit rengjorda sen motorn var ny så det var på tiden. Den nedre var rätt dålig så jag byter nog båda till våren. Har du inte kollat till anoderna på din motor så rekommenderar jag att du gör det. Två M7x1 som "avdragare" Mycket oxid Oxid även på anoden Anoden rengjord. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinke 20 Postad 1 Oktober , 2019 Detta ska kollas på min när jag tagit upp båten för vintern! Motorn är också ny för mig. Har nya anoder liggandes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser