rool 3 Postad 22 September , 2019 Jag köpte ny båt förra året och skall först nu göra oljebyte inför vintern. Dock är jag mycket osäker på vilken olja jag skall använda. Det är en Mercruiser 4.3 MPI (dubbla rovor) Tacksam för tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 22 September , 2019 25w40? https://www.drev.se/mercruiser/motordelarbensin/servicekit/v6_43_mpi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 22 September , 2019 Tack för det! Och då antar jag att vilket märke som helst funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 September , 2019 Denna olja är lite speciell. Det är en helsyntet helt utan viskositets-index-förbättrare VII, Fördelen med detta är att den tål högre temperaturer. Avsaknaden av VII gör att den inte når samma goda prestanda vid riktigt låga temperaturer. 25W är lite för tjock för detta. Det flesta alternativa oljor är 10W-40 vilket nog bara kan nås med VII. Jag tror inte detta spelar så stor roll, men välj en med så litet spann som möjligt t.e.x 20W-40 om detta går att få tag på och se till att det är en helsyntet. Oljan är specad som API SJ och du bör inte välja någon med senare spec än detta ex, API SL, Till skillnad från många andra motortillverkare finns det vad jag vet ingen unik Merc-klassning av oljor. Detta gör att det är svårt att veta vilka andra oljor som är helt kompatibla, Om kostnaden är rimlig skulle jag kanske just av detta skäl välja Mercs egen olja just för att den är så speciell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 September , 2019 Det där med oljor är en djungel. GM:s 4.3 V6:a som både Mercruiser och VolvoPenta använder i sina marin versioner. I princip färgen och lite kringutrustning som skiljer, i alla fall på några år äldre årsmodeller. Volvo använder 15W40 olja medans då Mercruiser 25W40 till i princip lika grundmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 September , 2019 Men då tycker jag saken är biff. Om det inte finns anledning att tro att motorerna skiljer så bör det inte vara några som helst problem att följa alternativa rekommendationer. Merc -oljan är verkligen lite speciell, i en motor som tydligen är ganska standardmässig. Vore basoljan i denna mineralisk så skulle den klassas som single grade SAE 40. Ingen bra olja för kallstarter, men tålig mot höga temperaturer. Mineral single grade är vad som tidigare rekommenderades i gräsklippare och luftkylda MC, men där används idag oftast syntetoljor istället eller åtminstone som alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 23 September , 2019 Varför kan jag inte välja en API SL olja? Vad jag vet så uppfyller alla nyare oljor samma krav som de äldre klassningarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 23 September , 2019 Tack för svar. Så om jag förstått detta rätt så är det 25/40 jag skall ha, syntetiska? Oavsett fabrikat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 September , 2019 3 timmar sedan skrev gusvo085: Varför kan jag inte välja en API SL olja? Vad jag vet så uppfyller alla nyare oljor samma krav som de äldre klassningarna? Tyvärr en vanlig missuppfattning. API SL är olämplig i många äldre maskiner. Läs i tråden om Biltemaolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser