RikardE 265 Postad 20 September , 2019 Vi har originalsegel som är helt slut på vår Hanse 400. Det är dags att byta. Hur skall man tänka och vad ska man köpa? Av vilket loft? Original seglen är av enklaste dacron modellen, framförallt focken är som en säck. Storen är mjuk som ett lakan och kunder snurras upp.. Hur ska man tänka? Köpa bra material av en billig leverantör? Köpa enklare material av bra leverantör ? Köpa bra material av bra leverantör? Köpa av ett loft som tänker på fler detaljer än just bara seglet (skot, fall osv). Hur man än gör blir det mycket pengar, surt om man får göra om det efter 4 år för att man snålade eller tänkte fel.. Många oberoende har sagt - du får vad du betalar för, måste du byta byt ordentligt.. När vi letade båt så var det ganska ensidigt - oaktat om båten var från 2000 eller 2011 så var det originalsegel så många verkar ju inte bry sig om sina segel.. Vad är den samlade tanken? Gärna er realistiska tanke - med någon form av budget tanke.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 September , 2019 Tanke 1: Köp billigare segel och utgå från att de förmodligen håller bra ändå. Med så stora segel som det är fråga om för en Hanse 400 kan besparingen bli rejäl. Tanke 2: Köp dyrare segel och hoppas att de håller relativt sett längre än billigare segel, dvs fler säsonger per krona. Inget svar alls, men en konkretisering av frågeställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 20 September , 2019 (redigerade) För att kunna svara på frågan behövs mer info. Som hur du seglar, t ex? Och vilka segel pratar vi om; fock eller genua, skall den rullas, skall storseglet bytas också..? Redigerad 20 September , 2019 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 20 September , 2019 Dyra laminatsegel, tydligen på min båt. Alltså två dukar, laminerade ihop med varandra. Tungt. Och likväl går sönderi vikningar Näää, med den segling jag har, så blir det billig rullgenua med UV-skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 September , 2019 Men varför vika? Rulla i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 21 September , 2019 3 timmar sedan skrev raol: Men varför vika? Rulla i stället. Rullar du ditt storsegel..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 21 September , 2019 4 timmar sedan skrev Hybro: Dyra laminatsegel, tydligen på min båt. Alltså två dukar, laminerade ihop med varandra. Tungt. Och likväl går sönderi vikningar Precis. Det är därför nästan ingen köper laminat längre. Istället kör man membran. Eller dacron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 21 September , 2019 Först och främst behövs rullfocken bytas enklaste dacron, självslående. Storseglet är av enklaste dacron modell, känns nästan som ett lakan, otroligt mjukt, fladdrar endel mellan lattor. Vanligt storsegel, ingen rulle. Som alla originalsegel på europeiska båtar. Vi vill segla mer - därav byte av segel, idag så får vi inte speciellt mycket fart i båten . ungefär vad det blåser. Seglen är som påsar, storen kan jag trimma upp något, men den är fortfarande väldigt mjuk och sladdrig. Vi familjeseglar, kommer segla längre än bara skärgården, i somras drog vi till Gotland, nästa sommar kanske Polen/Tyskland eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 September , 2019 Håller med om att det är en djungel. Har en Soling med dracon tävlingssegel från -99. Det går inte så fort som jag förväntat mig så jag har förstås tittat på nya segel. Tycker dock att de har hyfsad spänst så till nästa sommar ska jag satsa på en slätare botten. Hursomhelst så skulle jag satsa på triradial-sydda draconsegel i din sits. Lite dyrare än enklaste men jag tror att du har igen det både i fart och livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 September , 2019 Boding presenterar priser på sin hemsida. http://www.boding.se/modeller/hanse-400/ Bra att ha som jämförelse. Ser att prisskillnaden mellan triradial och g2 membran inte är så farlig. Hur mycket bättre är membran? Hur är livslängden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 September , 2019 4 timmar sedan skrev Peter_K: Rullar du ditt storsegel..? Nä, men jag viker det inte heller. Det får ganska mjukt "bölja" i en sick-sack-form på bommen. Inga veck som kan skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 September , 2019 Det måste ju slita en del på seglet att ha av det och rulla ihop det på bryggan också. Jag tar av och rullar mitt försegel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 September , 2019 50 minuter sedan skrev Dava: Boding presenterar priser på sin hemsida. http://www.boding.se/modeller/hanse-400/ Bra att ha som jämförelse. Ser att prisskillnaden mellan triradial och g2 membran inte är så farlig. Hur mycket bättre är membran? Hur är livslängden? Livslängden tills seglet går sönder, eller livslängden som effektivt segel? Tror de ser rätt olika ut för de två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 21 September , 2019 (redigerade) Ja hur ska man tänka? Mitt tips är att besöka många segelmakare och diskutera med dem. Du berättar hur du vill segla och de berättar vilken typ av duk du bör välja. Någon av de första dagarna på en båtmässa är bäst och enklast. Du besöker alla loft samma dag och kan jämföra deras svar och deras kunskap och engagemang. Du kan gå tillbaks om du undrar något eller får tips från en annan segelmakare som du vill bolla med de övriga. Orderböckerna är inte fulla och personalen har ork och entusiasm kvar. Kappseglar man kan klassregler ställa krav på materialvalet. Prismässigt är spannet stort. Låt säga att dina segel kostar sådär 100 000:- kronor hos de flesta. Priserna brukar vara rätt lika, men främst två segelmakare sticker ut både pris- och kvalitetsmässigt. Boding ligger då på 70 000:- och är möjligen lite enklare i detaljnoggrannhet, men främst priset skiljer från de övriga. (Sys i ett land jag inte får nämna.) North Sails ligger istället 30 % upp,130 000:- kronor, och är väldigt fint sydda in i minsta detalj och man har verkligen tänkt på alla möjliga och omöjliga detaljer. Jag tycker man också ska tänka på var seglet sys och om hjälp finns att få i närheten om något inte stämmer. Korta transporter och goda arbetsförhållanden kan man tex. väga in. Vill man låta pengarna stanna inom EU (finns nog tyvärr inget producerande loft kvar i Sverige) eller har det ingen betydelse vem som lägger vantarna på mina pengar. Har segelmakaren loft och personal i närheten? När man fått alla tänkbara råd och tips om materialval etc. och vet vad som ingår i offerterna man fått så kan det löna sig att försöka pruta in kapellen till seglen. Det blir ofta väldigt mycket billigare än att gå till en kapellmakare. Det är kul att köpa segel och man lär sig enormt mycket när man undersöker marknaden och tänker efter vilka behov man själv har. Lycka till! Redigerad 21 September , 2019 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 September , 2019 2 minuter sedan skrev raol: Livslängden tills seglet går sönder, eller livslängden som effektivt segel? Tror de ser rätt olika ut för de två. Livslängden tills det inte går att använda.. till märkbar skillnad. Har du svaret? Läste i reklam för knivbrev att de som menar att de har en kniv som varit skarp i flera år inte vet vad en skarp kniv är. Det är väl samma sak här. Tycker man att originalseglen från 70-talet är bra. Då vet man inte hur bra segel känns. - i mitt fall är det säkert så, men jag vill inte lägga hela båtens värde på nya segel för att inse att seglen från 99 var helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 21 September , 2019 2 timmar sedan skrev raol: Nä, men jag viker det inte heller. Det får ganska mjukt "bölja" i en sick-sack-form på bommen. Inga veck som kan skada. ...och sedan kanske du drar några band runt det och drar på ett bomkapell..? Och då blir det veck. Det ingår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 21 September , 2019 Ja jag är fd segelmakare Royal Salis med så stora segel är det svårt att sy vi har inte så stora symaskiner ock det fins inte så kraftiga dukar opp till 380 gr men det är för tunt för so stora segel det måste till Balnbridge Diax2- 110tt eller liknande Altså dom dykarna är limmade i flera skick med mylar,kevlar,kolfiber mm laminatsegel är ett segel limade med 5 lager mylar darkon det fins i olika vikter CL -90p Cl65P, CL 50p Det är inte så lätt att veta som segelmakare vad man skall välja det komma nya dukar jämnt och som grosiste säger är bra nu är kolfiber bäst 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kostra 1 Postad 21 September , 2019 Jag har precis beställt av Lundh. Eftersom jag bestämt mig så tycker jag såklart att jag gjort det bästa valet, så du får ta följande med en skopa havsvatten: Valet föll på flera anledningar, varav den tyngsta var att Lundh erbjöd - och kom ut - att mäta upp riggen på båten innan orderläggning. Ingen annan av loften jag pratat var ens i närheten av det, de ville på sin höjd att jag skulle ta tre mått per segel, eller måtta de befintliga seglen. Lundh var själv här, mätte båten, diskuterade hur jag ville segla och gav mig massa olika alternativ på riggning och segeltyp. Som sagt, innan jag ens lagt order. Seriös service/kundvård. För mig är det inte heller helt obetydligt att seglen sys på västkusten, och att jag kan lämna in på service till samma loft som sytt. Ang. materiel så är mina enkla dacron crosscut. De har kämpat med ett tungt påväxt kosterskrov i ett år nu och är såvitt jag kan se vare sig speciellt töjda eller på annat vis slitna. De känns mycket bra i hantering. Det enda jag har åsikter om är att travarna på storen (Lundhs M3/fullatte) inte är vagnar hela vägen, utan mellan lattorna i förliket sitter vita vinyl-travare. Ska lämna in storseglet för att få ett tredje rev, revlöddror och även byta travare till vagnar hela vägen så seglet får mindre friktion i rännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 22 September , 2019 Hur stor är båten? Jag har fått föklarat för mig att ju större segel desto större krafter - således dyrare material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 22 September , 2019 Har man väl gjort sitt val så är det ju svårt att inte förorda det man valde, om man nu är nöjd. Jag bytte segel på min gamla Kings cruiser 33 för två år sedan, och gjorde ganska mycket research och funderande innan. Att träffa flera segelmakare under kort tid på mässor var bra, då kunde man lättare jämföra och ställa frågor. Speciellt kanske om man som jag inte är specialist själv. Jag valde North till slut, storsegel av Dacron och genua av 3Di Nordac, och fick segel som jag är väldigt nöjd med. Gjorde valet utifrån stödet jag fick från loftet på Lidingö, mycket frågor från dem hur jag använder båten, hur jag seglar osv. Valde inte dyraste eller billigaste materialet. För mig var deras bemötande och intresse viktigast, de förstod både gamla och nya båtar. Kan ju låta som om jag säljer deras grejer, men jag är bara en nöjd kund, som hade mycket funderingar innan eftersom det är en ganska stor investering ändå. Men, mitt råd är att fråga runt mycket, kolla vad andra tycker om bemötande och levererade segel, hoppa på tåget och blunda för fakturan.... Jag blir lika glad varje gång jag hissar mina vita och välgjorda segel, som passar mig, båten och hur jag använder dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 September , 2019 Jag köpte fock från Boding förra året. Själva seglet är jag nöjd med, och det gick fint att få lite speciallösningar för att passa båten. Däremot är jag inte så nöjd med själva kundbemötandet. Det tog lång tid att få svar på mejl och en sak (de exakta måtten på seglet i syfte att ange i ett mätbrev) jag bad om både i mejl och vid samtal öga mot öga, har jag ännu inte fått, 1.5 år senare. Inte så viktig i sig, men det stör mig att en så enkel sak inte funkat... En miss, som en mer observant segelmakare kanske hade uppmärksammat, var att UV-skyddet i under/akterliket var anpassat för en rullfock monterad på moderna rullsystem med förstagsprofil. Med vår variant, där hela förstaget roteras men seglet inte "sitter fast", kommer ändarna att roteras tidigare än mitten, vilket gör att det ihoprullade seglet inte har samma form som när förstagsprofil används. Resultat är att UV-remsan är för smal och det oskyddade seglet tittar fram i en glipa om några centimeter. Inget egentligt problem för oss eftersom jag sydde en rullfockskapell som sitter på när båten är i hamn, men det stör mig på principnivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 23 September , 2019 (redigerade) Ytterligare en djungelaspekt utgör klassreglerna. Skickade efter en offert om segel i Norths 3Di. Fick snabbt svar med rimligt pris. Men när jag granskade offerten verkar det vara Dacron och inte membran. Är det otillåtet enligt klassreglerna? Skrev och frågade men har inte fått något svar. Redigerad 23 September , 2019 av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 25 September , 2019 Norths 3Di är olika material, beroende på vad man väljer... De har en variant, som jag valde till genuan, som heter Nordac, där är materialet dacron, men det är inte vävt utan gjutet. Det är därför det håller formen bättre än vävd dacron. Vill man ha något mer exklusivt, dyrare och ännu stabilare, så kan de göra seglen i andra material men med samma princip, att man gjuter hela seglet på en form. Som jag har förstått det så är 3Di aldrig gjort med membran, det är en av fördelarna med produkten. Var i landet finns du? Om du vill ha en kontakt på North på Lidingö så skicka PM så kan jag skicka uppgifterna på killen som hjälpte mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 25 September , 2019 Har ett segelmakarmärke som en rosa kungakrona i ena hornet på min genua. Vad är det för firma? Sätter Lunds alltid ut sitt märke i något horn? Mitt storsegel ser ut att vara Lunds med tanke på travare och andra detaljer, men jag kan inte så något firmamärke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 25 September , 2019 Rosa kungakrona? Elvström har en röd treuddig krona. Den kan inte ha blivit blekt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 25 September , 2019 Det är säkert den.. ! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 25 September , 2019 Personligen har jag köpt segel från polska Narwal, North, Boding och Gran. Mest prisvärda är helt klart Narwal. Välsydda segel sydda i duk från samma leverantörer som andra loft. Många valmöjligheter när det gäller duk, skärning mm. Kommunicerar på god engelska och har en kunnig representant i Sverige. (Svensk representant: N-sails) Rekorderliga förstärkningar av läder o metall i hornen. minst 15% lägre pris mot de etablerade svenska loften. Seglen är sydda av dom själva och inte en underleverantör i Asien vilket är en fördel vid eventuella reklamationer. Dom vet själva vad det är för segel, hur det är gjort och vem som har gjort det. Överlägset kundvänliga vid kontakt/problem också. Reklamerade mitt storsegel till IF-båten då dom hade satt det enda revet alldeles för högt. Jag packade seglet i en kartong, skickade det och fick tillbaks det åtgärdat efter nio dagar. (Ny revrad) Sen visade det sig att travaren vid fullattan riskerade att skada seglet på undanvind. Då hade det hunnit bli höst och segelmakaren ville komma och titta på problemet. Dom var alltså beredda att åka från Gdansk till Sundsvall för att titta på ett IF-segel!?!?! Jag stoppade dem och det löste sig genom att dom skickade en påse med blandade travare som jag själv fick välja bland som dom sedan satte dit på 14 dagar. En fock som en söm i lattfickan var dåligt fästad på fick jag lämna till lokal segelmakare och dom erbjöd sig att betala det men... det kostade bara 250 spänn så jag tog det själv. Mitt storsegel på Omegan från Boding är ett riktigt kanonfint segel i cruisinglaminat. Har inte något att klaga på där. Välsytt och med sanslöst fina förstärkningar i alla horn (Jag vårdar det som ett spädbarn) Köpte en maxfock till IF:en från North som gav ett riktigt proffsigt intryck vid kontakt. Seglet var skuret med milimeterprecision och strök undervantet med 5 mm marginal, anpassat för befintlig skotskena helt efter mina önskemål. Gran har levererat glidern till min Omega anpassad för nedsänkt rulle. Jag skörade den i en olycka efter tre veckor och Gran levererade en ny två veckor senare på försäkringsbolagets konto. Dock tycker jag att Granglidern är onödigt "fransig" efter endast en säsong. Tiden får väl utvisa om det begränsar sig till att kanterna fransar en smula eller om det havererar i förtid. Men summa summarum så anser jag personligen att Narwal verkligen håller måttet. Dom erbjuder allt från billiga semestersegel till högpresterande racingsegel och är otroligt bra att ha med att göra. 25% lägre pris på försegelskapellet smakade inte heller kattskit för plånboken. Välsytt kapell i bra material. NEJ! Jag har inget personligen med Narwal att göra utan ramlade på dom av en slump och blev överraskande nöjd när jag jagade segel till IF-båten för...typ...tio år sedan. Att storseglet kommer från Boding beror på ett rabatterbjudande jag fick och Glidern köpte jag från Gran eftersom det är Grans egna konstruktion. Maxfocken till IF:en var N-sails seriösa nog att säga att dom saknade Noths erfarenhet. Därför blev det North. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 25 September , 2019 Priser verkar ligga ganska jämnt. Kan tro att dom billigaste försöker höja sina priser för att närma sig dom mer etablerade loften. Att ha nära till loftet känns som en tämligen viktig del i detta för att om det krävs kunna få service och support, kan ju vara därför flera loft finns både på ost och västkusten. Nu har offerter och information börjat strömma in, informationen från vissa är mycket bra medan andra är lite sparsmakade. Förvånansvärt få som vill ringa och ställa kontrollfrågor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 26 September , 2019 Köpte segel från TUSS sails 2014. 25 m2 dacron crosscut 12000 kr. Utmärkt sytt. Travarna som kom med passade dåligt men använde de gamla. Fick 500 kr i avdrag på priset för det, dvs betalade 11500 kr. Inga rulltravare till de genomgående lattorna, löstes också med att använda de från det gamla seglet Utlovad leveranstid hölls inte, en månad sent. Står lika bra idag som det gjorde vid leveransen, helt nöjd med seglet som helhet. Vidare så behövde jag inte betala seglet förrän det var levererat och jag var nöjd med det. Hade jag inte blivit nöjd hade jag fått skicka tillbaka seglet. Från leverans hade jag tre veckor på mig att bestämma mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 September , 2019 2019-09-21 vid 07:45 skrev Dava: Håller med om att det är en djungel. Har en Soling med dracon tävlingssegel från -99. Det går inte så fort som jag förväntat mig så jag har förstås tittat på nya segel. Tycker dock att de har hyfsad spänst så till nästa sommar ska jag satsa på en slätare botten. Hursomhelst så skulle jag satsa på triradial-sydda draconsegel i din sits. Lite dyrare än enklaste men jag tror att du har igen det både i fart och livslängd. Med 20 år gamla race-sege i Dacron är det verkligen dags att byta segel! Såvida de inte legat i segelsäcken i 18... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser