CaptainKongo 84 Postad 16 September , 2019 (redigerade) Nästa sommar ska vi iväg på en längre seglats. Vi har en VP D2--55 från 2002 i vår båt (1900 gångtimmar). Vad skulle ni fixa/uppdatera/byta på den motorn för att minska risken för motorproblem? Dvs vad är dags att byta efter 1900 gångtimmar? Sedan tidigare har jag bytt spridare och dieselpump. Bytt är även propelleraxeltätning. (Givetvis är filter, olja, kylarvätska bytt) Reservdelar som vi har med är startmotor, generator, sjövattenpump, spridare. Tack på förhand! Redigerad 16 September , 2019 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 16 September , 2019 Jag vet inget om just D2. Men generellt är det hög tid att byta alla kylvattenslangar. I alla fall de som är på färskvattensidan. Brukar vara lagom svampiga efter 10 år. Avgaskrök? Ventilspel? Själv hade jag velat haft samtliga värmeväxlare isärtagna, inspekterade med avseende på korrosion och rengjorda. Till reservdelslistan hade jag lagt till remmar, filter och anoder. Men det kanske är underförstått? Ett komplett topplock (bättre beg?) med packning vore lyxigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 16 September , 2019 1 timme sedan skrev coppertail: Jag vet inget om just D2. Men generellt är det hög tid att byta alla kylvattenslangar. I alla fall de som är på färskvattensidan. Brukar vara lagom svampiga efter 10 år. Avgaskrök? Ventilspel? Själv hade jag velat haft samtliga värmeväxlare isärtagna, inspekterade med avseende på korrosion och rengjorda. Till reservdelslistan hade jag lagt till remmar, filter och anoder. Men det kanske är underförstått? Ett komplett topplock (bättre beg?) med packning vore lyxigt. Tack för input! Japp, filter och remmar och anoder finns i mängder Värmeväxlaren har jag rengjort efter ett impellerhaveri förra hösten. Topplock ska jag kolla pris på. Avgaskrök, om den börjat att rosta eller? Ventilspel, har ställt ventilerna på en gammal Volvo en gång, men jag antar att det är samma procedur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 16 September , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev CaptainKongo: Avgaskrök, om den börjat att rosta eller? https://youtu.be/WXPG6XaWvF8 Det kan även vara intressant att titta på Ran sailing avsitt 63, 148:1, 148:2 och 148:3 på Youtube. Redigerad 16 September , 2019 av Peka67 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 17 September , 2019 11 timmar sedan skrev Peka67: https://youtu.be/WXPG6XaWvF8 Det kan även vara intressant att titta på Ran sailing avsitt 63, 148:1, 148:2 och 148:3 på Youtube. Tack! Ny avgaskrök beställd! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 17 September , 2019 5 timmar sedan skrev CaptainKongo: Tack! Ny avgaskrök beställd! Såg inte impeller nämnas så jag gör det. Jag hade bytt årligen och haft en eller två med på resan. Kostar inte mycket och är enkelt att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 17 September , 2019 30 minuter sedan skrev Peka67: Såg inte impeller nämnas så jag gör det. Jag hade bytt årligen och haft en eller två med på resan. Kostar inte mycket och är enkelt att byta. Du såg rätt, impeller nämndes inte. Men impeller byter jag varje år och har flera stycken extra ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 17 September , 2019 Även köpt termostat och vattenpump (sötvattendelen). (Sjövattenpump har jag extra sedan tidigare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser