Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
sixteen

Topplocksbultar/ Motorproblem B20

Rekommendera Poster

Har en Sweet med B20. Det är igentligen en B18 som är borrad med en B20 topp. När jag satt ihop motorn använde jag en topp-packning från Glaser. Det var en 0,8mm med ovala hål. Passade perfekt men när jag skulle provköra så läckte det vatten mellan toppen och blocket. Rev ner toppen och införskaffade en ny packning av samma typ, leverantören trodde det var tillverkningsfel. Drog toppen till ett slutmoment av ca 90Nm. Provade med ett skjutmått och mycket riktigt, fick in 0,10mm mellan topp och block. Ringarna runt cylindrarna hade ej komprimerats i hop och packningen tätade ej. Leverantören trollade fram en ny packning av märket Elwis denna gång. Den såg lite gisten ut och nu blev det tätt men det gick inte länge innan den pajade. Har planmätt toppen mot en riktskiva och med stållinjal och den är spikrak. Blocket diffar som mest 0,05-0,08. Har mätt upp topplocksbultarna och de skiljer rejält, över 3mm mellan längsta och kortaste. Jag har bytt massor av topplockspackningar och alddrig varit i närheten av det problem som denna gjutgärnsrelik har åstakommit. Vet någon vad maxlängden på topplocksbultarna är. ( misstänker att de är helt slut ) mvh PerArne

post-10897-1394234416,6438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att använda bultarna för många ggr. Plötsligt går de bara av. Ett förslag, ring någon av motortrimmarna för Volvomotorer. Stållinjal och riktskiva, nja. Googla på Volvotrimning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planskivan i stål är bland det rakaste du kan använda. Jag har kollat stållinjalen mot denna och sen använt denna mot blocket. Jag ska kolla med volvotrimmarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ana vilka mätfel man kan åstadkomma. De flesta kan inte ställa in en mikrometer rätt, sä känsligt är det. Jag skall inte vara besserwisser, men nära 40 års byggande av tävlingsmotorer har gett en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan inte låta bli att skriva ett inlägg, trots du redan har en massa info. Först och främst, har vad står det längt upp på bulten, 9,5 eller vad. (Jag har ett antal i källaren, orkar inte gå och titta ifall det är 10,1 på dom riktiga). Ytterligare en fråga. Har du gjort rent gängorna i blocket? Nu till mitt svar; Mät tjockleken på toppen. Ta sedan och skruva ner bultarna i blocket och kontrollera att dessa vid nedskruvat läge är kortare än topptjockleken. Ifall det inte skulle vara så, kapa! Snyggt båtjobb. Kan man få se en vy över motorn också?/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena och tack för svaret. Texten ovanpå bultarna berättar bara vad det är för typ av bult. En bult med med 9 eller 10 är en starkare bult än en vanlig 8. Problemet är att om de passerat sträckgränsen så tappar de i styrka och man förlorar klämkraft i förbandet. Jag har sett att det skiljer på mina från ca 129,4mm till 132,8 för den längsta. Ska köpa nya bultar i morgon. Det behöver inte alls spela någon roll hur många gånger man gängat i dem. Det finns bultar som bara sträcks innom ett hälsosamt område och mycket väl kan återanvändas. Båten kommer från södra Sverige. Han som gjort ordning den har lagt ner ett fantastiskt jobb. Däcket är utbytt och är i dag massiva mahognyrimper med skiva under. Jag har renoverat skrovet ( lagat en del plast i bak samt renoverat kölen ). Jag ska lägga in lite motorbilder. Tack för hjälpen i alla fall! /PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar själv som mättekniker och kalibrerar mätdon. Jag lovar återigen att den planskiva av stål ( ca 8cm hög ) är spikrak. Om du kalibrerar en stållinjal mot denna så har du konstaterat rakheten på den och kan såvida även konstatera denna vara rak. Visst går det alldeles utmärkt att mäta galet men här känns det som att frågan kanske skulle ställas så här! ( om du byggt racemotorer så kan du säkert svara mig ) - Är ett block som diffar 0,05- 0,08mm användbart? Spelar det någon roll vilken packning man använder ( finns 0,8 1,2 1,65 2,0 )och finns det några som är direkt dåliga. Kan uttjänta topplocksbultar vara orsaken till mitt problem? mvh PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara säga att jag råkade ut för nästan samma sak. renoverade min b20 i vintras och när jag skulle ut på premiärturen så såg jag till min förvåning efter jag kört en stund att det var vatten i oljan, och en liten grå oljestrimma mellan toppen och blocket syntes. Jag rev bort toppen dagen efter och konstaterade att toppackning (0.8mm biltema packning) hade skiktat sig. Jag ringde drevia och där frågade jag vilken packning som skulle användas. De sa att de marina b20 packningarna var mellan 1.2-2mm tjocka beroende på modell av motorn. Jag åkte i alla fall ner och köpte mig en som var 1.65mm tjock och satte dit den. Nu går motorn som en dröm och ingen vatten i oljan =). Det jag var mest skeptisk till var ifall den skulle bli för tjock så jag skulle tappa mkt komp pågrund av det. Men det märktes inte alls utan motorn gick helt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejigen! Din skrevhet i blocket är inget att tala om. När jag tidigare idag var förbi bultlådan tittade jag på topplocksbultarna. Det finns 9,9 och 10,5. Det är de senare som du bör använda dig av. Som du själv påpekar behöver man inte byta Volvos bultar utan kan återanvända dessa så länge man inte överdrar dom. Angående topplockspackningar anser jag den som använder Biltemas får skylla sig själv. Jag ordar inte mer om den saken. Men det finns riktiga skärringspackningar. Dessa kostar men du behöver aldrig mer ens tänka tanken på att blåsa toppackningen! mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena och tack igen för alla vänliga svar. Jag var in på Värmdö motorteknik med toppen och fixade till ytan på det. Lite porigt var det allt. Köpte sedan nya bultar. Längden på topplocksbultarna är enligt volvos lista 122mm ( marin shoppen ), en viss skillnad till mina 129-132. Jag har monterat det hela i kväll och en frisk 1,2mm packning ligger på plats. Provkörning kommer i morgon. Håll tummarna /PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det funka. Provkörde på gården i går. I morgon åker hon i vattnet så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med båten och en glad och skön midsommar!/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...