noten44 0 Postad 13 September , 2019 Hej. Jag är ny på forumet och tar tacksamt emot hjälp med min Yamaha F4 . När jag drar i snöret går det jättetungt, men tar jag ur stiftet går det som det ska. Är det någon där ute som har haft samma problem och kan dela med sig till mig. Tacksam för svar. mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 September , 2019 Välkommen till forumet. Funkar motorn för övrigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noten44 0 Postad 13 September , 2019 Jag har nyligen köpt den för att se om jag får igång den, säljaren sa att det var något med svänghjulet så jag tog bort det för att se om det var något synligt vilket det inte var. Säljaren sa att motorn gick men inte bra!! Jag har ej fått igång den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 September , 2019 1. Öppna kåpan 11 och kolla att ventilerna rös sig som de ska. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2006-and-later/4hp/f4mlh-0406/cylinder-crankcase-1 En ventilcykel per två varv på svänghjulet. 2. Ta bort växelhuset och kolla om detta är det som bromsar. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2006-and-later/4hp/f4mlh-0406/lower-casing-drive-2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noten44 0 Postad 13 September , 2019 Tack så mycket för tipsen . ska kolla i morgon. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noten44 0 Postad 14 September , 2019 Hej. Nu har jag öppnat kåpan till ventiltryckarna, och båda hävarmarna eller vad dom heter kändes lite glappa. Jag justerade dessa lite så dem kändes bra och nu kan jag dra i snöret och har till och med fått igång den. Kunde dock inte komma upp i något högre varv. ska ta ut motorn och koppla vatten och prova igen. Tack så hemskt mycket för det fina tipset. mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 September , 2019 Dom ska vara glappa, det kallas ventilspel. Kolla vad som gäller för din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 14 September , 2019 Utan, eller för litet ventilspel, så förstörs motorn, eller rättare sagt ventiler och ventilsäten. Sen finns det olika system. Rent mekaniska vippor, hydrauliska, med rullar o s v. Leta rätt på en manual och kontrollera hur du justerar ventiler och ventilspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noten44 0 Postad 14 September , 2019 Okej, ska göra det. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 14 September , 2019 58 minuter sedan skrev guestsson: Dom ska vara glappa, det kallas ventilspel. Kolla vad som gäller för din motor. Japp, viktigt det är rätt. Som skrivits, motorn förstörs. Finns max och min glapp. Kontrolleras med bladmått. Kör ej motorn innan det är rätt justerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 14 September , 2019 En fråga... Det finns möjligtvis inte en knapp för typ dekompressionsventil, som du ska trycka in före snörstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 September , 2019 Finns väl markering på gasreglaget var det skall vara vid start. Sköts det inte automatiskt då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 16 September , 2019 2019-09-14 vid 10:46 skrev noten44: Kunde dock inte komma upp i något högre varv. ska ta ut motorn och koppla vatten och prova igen. Vattenpumpens impeller (24) är vattensmord. Utan vatten går den tungt och kan lätt förstöras. Det kan i värsta fall gå på några sekunder. Att ens försöka starta utan vatten är inte tillrådligt, dessutom kan den i torrt tillstånd bidra mycket till att motorn är trög att dra igång. Gjort är gjort och i ditt ställe skulle jag montera bort växelhuset och kontrollera impeller, den är förbrukningsvara, så får du motorn att funka är det en god idé att sätta dit en ny. Att koppla vatten nu och starta motorn kan leda till att motorn går varm och att du få gummibitar från impellern in i motorblockets kylkanaler, vilka kan visa sig mycket svåra att få bort. Du kan en kort stund köra motorn med växelhuset avmonterat. Jag uppskattar att du, utan att överhetta motorn, kan starta och köra motorn på låga varv i 30 sek för att sedan låta den svalna 10-20 min, innan du startar ingen. Detta borde ge dig möjlighet att felsöka utan att omedelbart behöva investera i en ny impeller, om den skulle visa sig vara trasig. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2006-and-later/4hp/f4mlh-0406/lower-casing-drive-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noten44 0 Postad 24 September , 2019 Hej och tack för alla svar. Jag blev tvungen att lämna in den till auktoriserad verkstad. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser