Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mankan

laminatgolv

Rekommendera Poster

Kan det funka med laminatgolv i en hyttbåt? Jag tänkte lägga in ett lite provisoriskt så jag har ett golv över sommaren.Jag har hastat ut äckel mattan och vill inte bara ha en plyfa att gå på mvh Magnus

post-3929-1394234416,5253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det funkar, men jag har aldrig sett det i ngn båt....frågan är bara hur du ska göra med sidorna...det rör på sig...o i ett vanligt rum har man sockel som täcker rörelserna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminat, som inomhus, nej knappast. De billigare tål inte fukt. Tänk på plywood t.ex., WBP-limmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminatgolv fungerar alldeles utmärkt. Det finns i många segelbåtar och kan ibland beställas extra istället för dom känsliga trägolven. Det här är mer laminatskivor än dom golv i plank som man ser på land. Det är bara att lägga in. /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar och ser! Återkommer senare med info om hur det har funkat mvh Magnus

post-3929-1394234416,7679_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade laminatgolv som en provisorisk bänkskiva. som vanligt med det provosoriska låg det kvar ett bra tag. men efter tre fyra år så började det resa sig lite i skarvarna. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminat fungerar bra. Det avgörande är vilket material som är i kärnan. De flesta golv för hemmabruk har mdf eller en spånskiva som är fuktklassad i kärnan. Tyvärr är fuktklassningen en lightvariant och tål inte att du spiller vatten på som du inte torkar upp direkt. Jag tror inte att de golv du hittar som är avsedda för att lägga i hemmet fungerar i flera år. När vintern kommer och fukten sätter in kommer du troligen få en mindre svällning utmed skarvarna och golvet resa sig lite där. Dessutom kommer golver röra sig i sidled. Det gäller då att du har tänkt på att lämna utrymme för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara funka utmärkt för en sommar och det var väl det som var frågan, undvik eko golven soh har nån sorts pressad papperskärna.. funderar själv i samma banor pga att projektet sprang iväg me tiden så har nog inge val om ja ska hinna innan vintern....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

hej golvet är på plats och det ser helt ok ut. Jag köpte ett teak golv på bauhause(?) som ser ut som det är nåtat. Sen har jag satt eklister runt om så nu kan det röra sig lite om det vill. Golvet är bara en halvmeter brett så det borde inte röra sig så mycket mvh Magnus

post-0-1394234423,0911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Låter intressant ta gärna en bild. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis låter väldigt intressant skicka en bild tack :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett golv rör sig mest i sidled, tänk er ett parkettgolv eller laminatgolv i ett vardagsrum ca 5,5 *4 m då sockeln har en tjocklek av 1 cm ungefär, det räcker på hela den bredden. men om det håller på sikt, det tror jag inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la in ekparkett som jag slipade av lacken på och oljade in med teskolja, ser fortfarande bra ut efter 4 år.

post-7382-1394234423,2988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så här ser det ut efter att det har använts en heldel denna sommar, Jag vet att det fattas en list

mvh

Magnus

post-3929-1394234455,9402_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...