Andreasbilen 2 Postad 10 September , 2019 Jag har köpt en båt med aqad41a som har någon form av problem. En första fråga är om bilden. Kan verkligen detta filtret vara bytt i år? Motorrummet i övrigt är inte sotigt. Inget oljeklet runt vevhusvent. Kollade turbon och den snurrar fint i alla fall på luftsidan. Behöver förmodligen kolla avgassidan också. Min far håller på att slussa ner den i kanalen och felsöker lite under vägen men det är klart att det är svårt att gasa på☺️ Han gasade på rejält på tomgång i går och då blåste det ur en hel drös med sot. Sen lugnade det sig. Jag vill väl egentligen ha lite uppslag. Varvar till precis 1900 just nu. Det är väl där herr turbo skall sparka igång? tacksam för lite upplägg som sagt. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2019 31 minuter sedan skrev Andreasbilen: Jag har köpt en båt med aqad41a som har någon form av problem. En första fråga är om bilden. Kan verkligen detta filtret vara bytt i år? Motorrummet i övrigt är inte sotigt. Inget oljeklet runt vevhusvent. Kollade turbon och den snurrar fint i alla fall på luftsidan. Behöver förmodligen kolla avgassidan också. Min far håller på att slussa ner den i kanalen och felsöker lite under vägen men det är klart att det är svårt att gasa på☺️ Han gasade på rejält på tomgång i går och då blåste det ur en hel drös med sot. Sen lugnade det sig. Jag vill väl egentligen ha lite uppslag. Varvar till precis 1900 just nu. Det är väl där herr turbo skall sparka igång? tacksam för lite upplägg som sagt. /A Va e dina problem förutom skitigt luftfilter. 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasbilen 2 Postad 10 September , 2019 Att den inte varvar upp med belastning. ☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2019 1 timme sedan skrev Andreasbilen: Att den inte varvar upp med belastning. ☺️ Ok dålig turbo. För lite bränsle, byt bränsle filtren lufta noga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasbilen 2 Postad 10 September , 2019 Ja jag misstänker ändå turbon. Bränslefilter skall kollas. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2019 6 minuter sedan skrev Andreasbilen: Ja jag misstänker ändå turbon. Bränslefilter skall kollas. 👍 Ja turbon kan må dåligt på avgas sidan, de kan du kolla genom att pilla bort knäet och se om du har slitna vingar. Men en turbo är ingen jättekostnad, if tunes tror jag de heter kostar väl runt 7 till 8 tusen. Enkel att byta själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 September , 2019 3 timmar sedan skrev Andreasbilen: Att den inte varvar upp med belastning. ☺️ Har du provat med nytt luftfilter? AQAD41 motorn kallas inte utan orsak för rökbomben. Vad är det för båt? Vissa båtar har luftintag på akterspegeln, tvärs emot vad installationshandboken säger. Ett skräckexempel är Orrskär 850, som har luftintagen under badbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasbilen 2 Postad 10 September , 2019 1 minut sedan skrev Rollen: Har du provat med nytt luftfilter? AQAD41 motorn kallas inte utan orsak för rökbomben. Vad är det för båt? Vissa båtar har luftintag på akterspegeln, tvärs emot vad installationshandboken säger. Ett skräckexempel är Orrskär 850, som har luftintagen under badbryggan. Skall prova nytt filter såklart. Båten är en oxelö30. Kom att tänka på att de kanske fick in en del sot när de blåste ur motorn. Men då borde det väl vara sotigt i hela motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 September , 2019 De flesta båtar har urusel motorrumsventilation. Sitter det luftintag på akterspegeln är det bäst att bygga om ventilationen. Ventilationen ska bestå av tilluft för förbränningen, plus till och frånluft för ventilation av motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 10 September , 2019 9 timmar sedan skrev Rollen: De flesta båtar har urusel motorrumsventilation. Det är den ena delen av problemet med tillförseln av erforderlig luft. Den andra delen av problemet är att båten från början kanske var utrustad med 130 hk bensinmotor, men vid senare uppgradering förärats med 200 hk dieselmotor. Det ger en viss skillnad på nödvändig area på luftintagen, vilket vi inte alltid tänker på. Ett ganska enkelt sätt att kolla om luften räcker till är att åka full makaron och öppna motorluckan. Märks det någon skillnad i motorns prestanda kan man börja fundera på var man ska gå loss med svärdet på motorsågen. Visst kan man säga att om motorn går fett så ryker den, men det ska ryka ganska rejält innan man ser det från styrplatsen mot kölvattnet i högre hastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 11 September , 2019 Hej Börja med att byta luftfiltret, det blir fort igensatt av sot. Jag känner ett fall från vår båthamn på 90 talet. En ny båt med två 41:or, första turen går från Onsala till Laesö (30M) på vägen hem orkar ena motorn inte varva. Det visade sig att luftintagen satt felaktigt och på grund av vind fick ena motorn mest avgaser som satte igen luftfiltret. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasbilen 2 Postad 11 September , 2019 Tack för era svar.☺️ Tre filter inhandlade. Luft, vevhus och bränsle. Skall byta dessa. Turbon vet jag går nu så jag återkommer med rapport när jag vet mer. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser