Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Hallis

Startmotorn klickar bara

Rekommendera Poster

Min bayliner Capri Sport 1993 med mercruicer 3,4L V6 krånglar 😔

När jag vrider på nyckeln så klickar bara startmotorn. Jag har provat med startkablar från bil utan framgång... 

Tänkte köpa nytt batteri imorrn för att se om det är problemet ändå.

Har någon några tips på vad det vara för andra fel?

I värsta fall önskar jag tips på huruvida det finns någon bra ”billigare” verkstad som jag kan lämna in den för felsökning i Göteborgs området 😇

 

tack på förhand 😇

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här problemet har tydligen flera med 4,3 v6:an

Vi diskuterade detta nyligen i en annan tråd.

Så jag skriver samma här.

Kolla så du inte fått in vatten i cylindrarna. Kollas genom att ta bort stiften och se om motorn går runt då, antingen med starten eller manuellt med spärrskaft och hylsa på vevaxelns remskiva.

Har du kollat med startkablar hjälper nog inte ett nytt batteri om du tror att problemet ligger där.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat sladdarna och kontakterna på?

Startmotorn i min båt brukar enstaka gånger få för sig att klicka och då är det alltid en kontakt på generatorn som av någon anledning inte leder ström tillräckligt. Jag vrider lite på kabelskon (av ringmodell) och vips så fungerar det. 

Nu har vi varken samma motor eller samma startmotor - men dåliga kontakter är väl dåliga kontakter oberoende.

Redigerad av RBack
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag startade en tråd igår om precis samma problem (låter det som, kolla på videon och jämför med din: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 ) med samma motor. Jag har dock inte hunnit titta mer på den men min huvudmisstänkt är startrelä:et (slave solenoid). Det verkar ha hänt på flera av Mercruisers modeller. Man kan tydligen testa genom att koppla förbi på något sätt som jag tänkte prova imorgon söndag. Startar den då så är det bara att byta, kostar typ 200 kronor.
 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Gelis:

Det här problemet har tydligen flera med 4,3 v6:an

Vi diskuterade detta nyligen i en annan tråd.

Så jag skriver samma här.

Kolla så du inte fått in vatten i cylindrarna. Kollas genom att ta bort stiften och se om motorn går runt då, antingen med starten eller manuellt med spärrskaft och hylsa på vevaxelns remskiva.

Har du kollat med startkablar hjälper nog inte ett nytt batteri om du tror att problemet ligger där.

Jag hoppas ju verkligen att det inte är vatten i cylindrarna men ska kolla detta imorrn. Så jädra svårt att komma åt stiften bara 🙄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ellehbg:

Lustigt, jag startade en tråd igår om precis samma problem (låter det som, kolla på videon och jämför med din: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 ) med samma motor. Jag har dock inte hunnit titta mer på den men min huvudmisstänkt är startrelä:et (slave solenoid). Det verkar ha hänt på flera av Mercruisers modeller. Man kan tydligen testa genom att koppla förbi på något sätt som jag tänkte prova imorgon söndag. Startar den då så är det bara att byta, kostar typ 200 kronor.
 

 

Men ser man på... det är ju exakt samma klick ljud 😃 Tack för tipset, ska absolut prova det imorrn 👍🏻👍🏻 Hoppas verkligen inte det är kört med motorn 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev RBack:

Kollat sladdarna och kontakterna på?

Startmotorn i min båt brukar enstaka gånger få för sig att klicka och då är det alltid en kontakt på generatorn som av någon anledning inte leder ström tillräckligt. Jag vrider lite på kabelskon (av ringmodell) och vips så fungerar det. 

Nu har vi varken samma motor eller samma startmotor - men dåliga kontakter är väl dåliga kontakter oberoende.

På generatorn? Ja men det får jag ju kolla och testa. Tack för tipset👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vatten är ju värsta scenariot, så man får ju hoppas för eran egen skull att det är ett elektriskt fel.

 

Men många letar ihjäl sig efter el fel så är det just vatten som är problemet. Och har men det problemet och låter motorn stå i kanske veckor medans man sliter sitt hår för man inte hittar något el fel, ja då blir skadan värre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan se remskivor eller annat samtidigt som du vrider om nyckeln kanske du inte behöver plocka stiften för att avgöra om det är vatten eller annat fel. Antingen går nämligen din motor trögt (=vatten, kan inte komprimeras). Alternativt greppar inte starten ens in och försöker dra runt.

 

Om du inte ens ser ett "ryck" på motorns rörliga delar när du tar den i startläget kan du sannolikt avskriva vatten. I synnerhet om du inte ens får detta efter att motorn stått ett tag (timme eller så), då vatten som samlats i cylindrarna bör läcka förbi kolvringarna och du i alla fall få en viss rörelse innan ev. nytt kommer in och blockerar.

 

Ett annat sätt att avgöra om starten ens kopplar in är att samtidigt mäta strömmen från batteriet, eller, om man inte har tångamperemeter för DC, samtidigt mäta spänningen med en multimeter. Och om man inte har det heller kan man helt enkelt slå på några lampor som går på samma batteri.

Om starten fungerar men får jobba mot en stum motor drar den hiskeligt med ström. Det får spänningen att säcka, dvs lamporna tonar ner drasitiskt. Om det är startreläfel eller liknande kopplas aldrig själva startmotorn in och strömmen landar ofta på ett fåtal ampere och inte mycket händer med lampor och spänning.

Nu kommer ett dåligt batteri (eller dåligt fastsatta batterikabelskor) visserligen att ge liknande symptom, men eftersom du fått samma resultat med startkablar till bil så kan man - som redan nämnts - sannolikt avskriva detta.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vad fantastiskt med kunskap det finns i detta forum 🤩

Jag testade idag att brygga solenoiden som föreslogs ovan. Kollade även generatorns kontakter och de såg fina ut.

Jag för samma resultat dock. Det bara klickar/slår i startmotorn. Inga remskivor rör sig. Försökte skruva ut stiften men drog av dem.. dålig nyckel som slant 🙄

 

Jag måste nog lämna in den för jag är sannolikt för novis för att lösa detta är jag rädd...

Någon rekommendation på verkstad i Göteborg med omnejd? 😇

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felet idag, vatten har gått in i en cylinder 🙄 motorn är helt stum. Så Ingemar mfl hade rätt... Jag får se om en motorrenovering blir aktuell...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån aning om hurvattnet kom in? 

Bara i en cylinder, kan ju ge en vägledning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att omedelbart få ut vattnet och i med massa olja i den cylinder banken, dvs även övriga två cylindrar.

Vatten kan komma genom dåliga avgasdelar, är faktiskt vanligaste orsaken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-08 vid 21:18 skrev Hallis:

 Vad fantastiskt med kunskap det finns i detta forum 🤩

Jag testade idag att brygga solenoiden som föreslogs ovan. Kollade även generatorns kontakter och de såg fina ut.

Jag för samma resultat dock. Det bara klickar/slår i startmotorn. Inga remskivor rör sig. Försökte skruva ut stiften men drog av dem.. dålig nyckel som slant 🙄

 

Jag måste nog lämna in den för jag är sannolikt för novis för att lösa detta är jag rädd...

Någon rekommendation på verkstad i Göteborg med omnejd? 😇

 

 

Kontakta Jim på Sisjöns Marin så hjälper han dig

Som Gelis säger. I med olja eller liknande så slipper du troligen motorrenovering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Hybro:

Nån aning om hurvattnet kom in? 

Bara i en cylinder, kan ju ge en vägledning. 

Jag vet inte det tyvärr men misstänker topplockspackning eller limpa...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gelis:

Se till att omedelbart få ut vattnet och i med massa olja i den cylinder banken, dvs även övriga två cylindrar.

Vatten kan komma genom dåliga avgasdelar, är faktiskt vanligaste orsaken.

Jag fick tipps om att hälla i diesel så det är gjort...

till storyn hör att den stått i varmgarage i två år. Startade den med slang då... dvs vattnet har legat där i två år redan 😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Capitan:

 

Kontakta Jim på Sisjöns Marin så hjälper han dig

Som Gelis säger. I med olja eller liknande så slipper du troligen motorrenovering

Stort tack för tips, jag har mailat dem 👍🏻🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte måla faan på väggen men risken är stor att det är omfattande renoveringsarbete på gång. I alla fall om man tittar på stiftens utseende

Kanske till och med billigare med en ny motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Gelis:

Nu vill jag inte måla faan på väggen men risken är stor att det är omfattande renoveringsarbete på gång. I alla fall om man tittar på stiftens utseende

Kanske till och med billigare med en ny motor.

Jag är rädd att du har rätt...

Jag har googlat en del på utbytes motorer men inte hittat så mkt i min budget ram.

Fick offert från en motorverkstad på 46kkr excl moms för en motorrenovering vilket jag känner är ganska dyrt... 🙈

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gelis.

Varianten med spindelnät på stiften ingick f.ö. aldrig i de gamla Haynesböckernas bild på hur olika utseende på tändstift avslöjade olika saker om motorn...😉

 

Anledningen till att den inte rör på sig är kanske inte bara vatten, utan att den helt enkelt rostat fast. Spindelnät och annat visar ju att det verkar ha varit torrt länge (men rostigt), men visst kan vatten ha initierat rosten. Du nämnde en cylinder, men problemet verkar ju dessutom finnas i de flesta cylindrarna, med tanke på stiftens utseende.

Enligt mig bör minst toppen/topparna plockas av för att inspektera lite bättre. Sedan kan man göra en bättre bedömning om motorn är skrot eller har en chans att repareras.

 

(Fattade i inledningen av din tråd som att det var en båt du använt i sommar som nu plötsligt inte ville starta. Att det var första startförsöket på två år var en lite annan sak. Och med dessa stift definitivt en annan sak....)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är det billigt, ett longblock ligger i snitt på 35000 kr, om du inte skruvar själv så springer det iväg rejält.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev IngemarE:

Håller med Gelis.

Varianten med spindelnät på stiften ingick f.ö. aldrig i de gamla Haynesböckernas bild på hur olika utseende på tändstift avslöjade olika saker om motorn...😉

 

Anledningen till att den inte rör på sig är kanske inte bara vatten, utan att den helt enkelt rostat fast. Spindelnät och annat visar ju att det verkar ha varit torrt länge (men rostigt), men visst kan vatten ha initierat rosten. Du nämnde en cylinder, men problemet verkar ju dessutom finnas i de flesta cylindrarna, med tanke på stiftens utseende.

Enligt mig bör minst toppen/topparna plockas av för att inspektera lite bättre. Sedan kan man göra en bättre bedömning om motorn är skrot eller har en chans att repareras.

 

(Fattade i inledningen av din tråd som att det var en båt du använt i sommar som nu plötsligt inte ville starta. Att det var första startförsöket på två år var en lite annan sak. Och med dessa stift definitivt en annan sak....)

Ja de tändstiften hamnar i historieböckerna 😂

Jag utlämnade nog vital info i min inledande frågeställning... det är sötvatten som legat och göttat sig ganska länge.

Jag har ett roligt vinterprojekt framför mig 😇

Ska se på söndag hur det ser ut efter en vecka i diesel... hur som helst så lyfter jag ut motorn och får demontera och se hur motorn ser ut...

Kan skapa en ny tråd med bilder på det så kanske ni kan skratta med mig eller åt mig 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lika åtkomligt som det ser ut och inte alltför besvärlig arbetsställning så hade jag nog demonterat ner till topparna på plats innan jag lyft ur motorn. Fast får man ligga på mage för att komma "ner" är det inge kul...

 

Edit: F.ö. ytterst sällan jag ser anledning att skratta åt någon, i synnerhet inte en med rätt inställning och sunt förnuft. Sedan gör vi alla tabbar (se min hemsida/båtbyggardagboken t ex) oavsett, men dem skrattar man oftast då åt tillsammans. I alla fall efteråt....

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har vev, stakar, lager och det mesta av toppen klarat sig, förutom möjligen ytrost. Likaså kolvar. För det mesta blev uppsmörjt med olja, sist motorn gick. 

 

Då återstår kolvringar och cylinderväggar (foder?), som rostat fast. 

 

Om inte veven rör sig alls, så är det lättare att plocka ur veven och ta lossa en kolv åt gången. 

 

Beroende på hur grav rosten är, så kanske borrning, och då nya kolvar och kolvringar. Kan i bästa fall räcka med honing av cylinderloppen. 

Tror ju inte att kolvringarna stått i vatten hela tiden, då vattnet bpde dunstar och rinner ned i vevhuset. 

 

Båtverkstäder är oftast inriktat på just båtmotorer o följdskligen dyrt, så vänd dig du till en motorverkstad för bilmotorer. Bilmotorer är deffintivt vanligare. 

 

Eller ta hjälp av nån som håller på med motorrenoveringar. 

 

Verkar vara ett bra o trevligt vinterprojekt!

 

.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hallis:

Kan skapa en ny tråd med bilder på det så kanske ni kan skratta med mig eller åt mig 😉

 

Den tråden ser vi fram emot, inte för att skratta utan för det är intressant med projekttrådar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det där en motor som i princip är samma V6a som sitter i en massa Chevrolet Astro och pickupper mm?

Dv s om så är fallet borde bilskroten vara full med donatorer då rosten tog bilarna långt innan motorn var slut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip ja. Är dock lite osäker om bla kammen är lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du på kamtider då? 

 

Är den gamla kammen rostskadad? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...