Tollaren 6 Postad 6 September , 2019 Hej! Är sugen på att köpa en båt men motorn har vatten i oljan. Ägaren är ärlig och har påvisatt detta (se foto). Enl. ägaren byttes toppen för drygt ett års sedan och att han inte lyckats få ut allt vatten ur oljan vid oljebyte. Oljebytet gjordes genom att suga oljan ur oljestickans hål. Stiften är inte blöta av vatten enl. ägaren. Motorn har fungerat bra sedan bytet av toppen tills för ett tag sedan då den började tappa varv i höga farter och nu har den även svårt att gå på tomgång. Bränslefilter och bränslepump är nyligen bytt. Motorn är sötvattenkyld och kylvätskenivån sjunker inte och det trycker inte ut avgaser i expansionskärlet enl. ägaren. Limpan är rostfri och tät enl. ägaren. Jag är inte beredd/kunnig att riva motorn men enklare felsökning och reparation klarar jag. Vad kan felet vara? Tacksam för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 September , 2019 Aq171 är i grunden en bra motor men med rätt avancerad ( för den tiden) mekanik 16 ventiler och ev en balansaxel. Nu börjar den komma till åren och marina reservdelarna tryter. Framför allt avgaslimpan. Den är också ganska svårskruvad för en amatör. Nu är det svårt att se på bilden hur mycket oboyfärg oljan har kan lika gärna vara ljusolja utan vatten. Att den börjat gå taskigt och om det är vatten i oljan som det körts med en säsong så mår troligen inte innanmätet så bra. Avgaslimpan rostfri? är den hemmasnickrad av rostfritt material eller menas det att den antas vara ok i originalutförande? Som sagt tänk på att avgaslimpan går i princip inte att köpa. Sammantaget med dom uppgifterna du lämnat så skulle jag säga, leta efter något annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 6 September , 2019 1 timme sedan skrev Gelis: Aq171 är i grunden en bra motor men med rätt avancerad ( för den tiden) mekanik 16 ventiler och ev en balansaxel. Nu börjar den komma till åren och marina reservdelarna tryter. Framför allt avgaslimpan. Den är också ganska svårskruvad för en amatör. Nu är det svårt att se på bilden hur mycket oboyfärg oljan har kan lika gärna vara ljusolja utan vatten. Att den börjat gå taskigt och om det är vatten i oljan som det körts med en säsong så mår troligen inte innanmätet så bra. Avgaslimpan rostfri? är den hemmasnickrad av rostfritt material eller menas det att den antas vara ok i originalutförande? Som sagt tänk på att avgaslimpan går i princip inte att köpa. Sammantaget med dom uppgifterna du lämnat så skulle jag säga, leta efter något annat. Tack för svaret Gelis! Vad jag kan se så är det ingen orginallimpa utan det är en svetsad historia. Den är monterad av en tidigare ägare längre tillbaks. Nuvarande ägare har lämnat in den för omsvetsning då den läkt. Den skall enl. Uppgift vara tät utåt sett nu, men den kanske läcker invändigt? Då borde det vara vatten i cylindrarna men stiften är ju fina? Jag har läst att det kan läcka in vatten vid vattenpumpen, kan det vara där tror ni? Tråkigt att motorn inte går riktigt men det kan ju bero på andra saker, förgasarproblem, dålig bensen, eller kanske tändrelaterat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 September , 2019 Kan ju bero på vad som helst, går inte att svara med så knapphändig information. Vattenpumpen på den motorn har vad jag kan påminna mig ingen förbindelse med oljan dvs ingen tätning som kan läcka åt oljehållet. Du kanske far efter AQ130 som kan drabbas av det felet. Kan du inte skruva själv så släpp objektet om det inte är sjukt billigt. Är du duktig att skruva, tja varför inte men räkna med att det kan ticka iväg stålar. Men av vad jag kan tolka av vad du skriver så känns det som du är ganska novis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 6 September , 2019 (redigerade) 27 minuter sedan skrev Gelis: Kan ju bero på vad som helst, går inte att svara med så knapphändig information. Vattenpumpen på den motorn har vad jag kan påminna mig ingen förbindelse med oljan dvs ingen tätning som kan läcka åt oljehållet. Du kanske far efter AQ130 som kan drabbas av det felet. Kan du inte skruva själv så släpp objektet om det inte är sjukt billigt. Är du duktig att skruva, tja varför inte men räkna med att det kan ticka iväg stålar. Men av vad jag kan tolka av vad du skriver så känns det som du är ganska novis. Jo johnsson pumpen sitter i bröstet och drivs av mellanaxeln med en klo inskjuten. Läcker pumpen kan du få vtn i tråget. Olje kylaren en annan felkälla. Säger som du en bra motor men delarna tryter rejält bockhornet har nu utgått samt limpan sen några år. Pruta bort motorn stoppa ner en 151 a eller gå vidare till nästa båt. Redigerad 6 September , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2019 9 timmar sedan skrev kossor: Jo johnsson pumpen sitter i bröstet och drivs av mellanaxeln med en klo inskjuten. Läcker pumpen kan du få vtn i tråget. Men sitter inte vattenpumpsaxeln ansluten mot mellanaxeldrevets framkant utanför bröstkåpan och packboxen för mellanaxeln sitter bakom drevet i bröstkåpan. Dvs om pumpens axeltätning ger sig så kommer inte vatten in motorn utan bara mot mellanaxeldrevet. Men jag kanske kommer ihåg fel hur det ser ur. Skit samma, TS bör lämna objektet, men Iden att hiva i en 151:a är ju inte dum. För vad jag också kom på är att det troligtvis inte heller finns reservdelar till vissa komponenter till tändsystemet. Men TS gör som han/hon vill, dock kan man börja tänka med hjärtat istället för hjärnan när det gäller båtköp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 7 September , 2019 Enligt handboken för bl.a. AQ171 är pumpen monterad enligt nedan: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 7 September , 2019 2 timmar sedan skrev Gelis: Men sitter inte vattenpumpsaxeln ansluten mot mellanaxeldrevets framkant utanför bröstkåpan och packboxen för mellanaxeln sitter bakom drevet i bröstkåpan. Dvs om pumpens axeltätning ger sig så kommer inte vatten in motorn utan bara mot mellanaxeldrevet. Men jag kanske kommer ihåg fel hur det ser ur. Skit samma, TS bör lämna objektet, men Iden att hiva i en 151:a är ju inte dum. För vad jag också kom på är att det troligtvis inte heller finns reservdelar till vissa komponenter till tändsystemet. Men TS gör som han/hon vill, dock kan man börja tänka med hjärtat istället för hjärnan när det gäller båtköp Gelis ! Är tio år sedan jag hade en själv, är nog mitt minne som bleknat och du har alldeles rätt precis så är det när du förklarar, en minnes bild dök nu upp på näthjärnan. 😄 Då kan det ju vara läckage från oljekylaren med vtn till oljan. Hursom en fräsch 171 tycker jag är en fantastisk motor om du synkat foggarna rätt. Men som denna nu verkar så, nä Ts bör gå vidare, att köpa på sig problem och sedan laga dem brukar bli en mycket kostsam historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 7 September , 2019 2 timmar sedan skrev Gelis: dock kan man börja tänka med hjärtat istället för hjärnan när det gäller båtköp Det är väl det som är vi båtköpares dilemma, att vi vid det tillfället inte har någon hjärna men däremot ett vilt bultande hjärta...😄 Värdet på en fungerande 171:a är inte värst högt och har den börjat bråka är den utan värde. Risken är dessutom stor att båten blir stående en tid utan motor. Om det inträffar planerat under vintern må väl vara, men Murphy har ju sin kalender och den sammanfaller sällan med den som vi dödliga utgår från. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2019 30 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Enligt handboken för bl.a. AQ171 är pumpen monterad enligt nedan: Det där är väl cirkulationspumpen som du hänvisar till på bilden? Vi pratar om sjövattenpumpen Vill man fördjupa sig i AQ171 så finns verkstadsmanualen här (men det kanske ni visste redan) http://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/131_171.html#/0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 7 September , 2019 5 minuter sedan skrev Gelis: Det där är väl cirkulationspumpen som du hänvisar till på bilden? Vi pratar om sjövattenpumpen Vill man fördjupa sig i AQ171 så finns verkstadsmanualen här (men det kanske ni visste redan) http://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/131_171.html#/0 Rätt av Dig. Av de två pumpbilderna blev det "ctrl+v" på fel ställe. Tack för påpekandet. 👍 Sjövattenpump Cirkulationspump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 7 September , 2019 Tackar för era svar och synpunkter. Om felet sitter i oljekylaren, går det att få tag i en sådan? det lutar just nu åt att inte köpa båten. Fick en bild till på oljepåfyllningslocket men där tycks det se bra ut? Lite svårt att se på bilden dock eller vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2019 På bilden ser det ok ut. Men som sagt bilder kan luras. Men vill återigen påminna om att vissa delar går inte att få tag på. Och ger sig några av dessa så blir motorn värdelös , om man inte är en duktigt hemmamekare och kan tänka utanför boxen. Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 7 September , 2019 En Flipper 700 i för övrigt bra skick och lågt pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2019 (redigerade) Oljekylaren är likadan som på övriga Aq motorer som bygger på B21-23 så den är inga problem att få tag på, dock dyr som ny. Om vi bortser från ev vatten i oljan, så det som är lite oroande i mina ögon är att den börja gå dåligt på högre varv. Kan ju vara bränslerelaterat, kanske en förgasar rengöring kan hjälpa. Men kan ju också vara tändningen som börjar ge sig. Och det är just delarna runt fördelaren tex tändmodulen som är en Renix som inte går att få tag på. Flipper 700 är en rätt ok båt, är den väldigt billig så du kan kalkylera in ett motorbyte så är det väl bara att handla. Men man ska vara klar med att det blir en hel del jobb och kostar mer pengar än man räknar med. Men det här resonemanget bygger på att man kan göra det mesta själv. Låta ett varv göra tex motorbyte då är det inte lönsamt. Redigerad 7 September , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 8 September , 2019 Nu är båten såld så jag slapp detta bekymmer, bara leta vidare 😀. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser