gladius 26 Postad 4 September , 2019 Halloj! Jag har en Volvo penta md 2020. Just nu får jag inte igång den. Startmotorn går inte runt. Startrelät bara klickar. Förmodligen elfel någonstans eller dålig kontakt. Hur som helst så är jag inte säker på att jag hinner fixa motorn innan upptagningen och inte heller innan winter is coming. I instruktionsboken för pentan står det beskrivet hur man ska tömma sjövattensystemet för att förhindra fryssprängning vid kall väderlek. På sidan därefter beskrivs hur man kan rengöra och konservera sjövattensystemet. Vad jag förstår så är det två helt olika sätt att förhindra frysskador på motorn varav den ena också konserverar motorn. Nu till mina frågor: Räcker det att tömma systemet för att förhindra frostsprängning? Om svar är JA på första frågan: Vad är det då för vits att konservera med glykol? Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2019 Förr tömde man bara sjövattensystemet, det satt en särskild kran för det så det ska gå. Ev med hjälp av våtdammsugaren. Man kan glykolfylla motorn om man kan ta bort slnagen/röret mellan block och avgaskrök så att vatten inte kan gå i cylindrarna. Glykolen innehåller antikorrosiva beståndsdelar som man gärna vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 25 September , 2019 Jag hade en mercruiser 7,4 som jag konserverade utan start i 3år. Jag plockade först bort termostaten sen öppnade jag 4st avtsppnings ventiler sedan lossade jag slangarna på varmvattenberedaren. Och lossade locket på sjövatten pumpen. När det slutat rinna monterade jag ihop det och fyllde hela systemet med glykolvatten genom hålet för termostaten . Om något Vatten blev kvar i motorn blev det väl utspätt med glykolvattnet. I färskvattentanken gjorde jag så att jag tömde tanken på vatten fyllde Med 10liter Spolarvätska, öppnade en kran i taget tills vattnet blev blått först kallvattensidan sen tömde jag varmvattenberedaren och sen öppna kranarna för Varmvattnet. Ingen tillväxt, bakterie eller frysrisk. På våren fylls och töms tanken 3gånger igenom kranarna innan vi börjar använda den. Men vattnet med spolarvätska duger fint till vårstädning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 25 September , 2019 2019-09-04 vid 21:59 skrev gladius: Halloj! Jag har en Volvo penta md 2020. Just nu får jag inte igång den. Startmotorn går inte runt. Startrelät bara klickar. Förmodligen elfel någonstans eller dålig kontakt. Hur som helst så är jag inte säker på att jag hinner fixa motorn innan upptagningen och inte heller innan winter is coming. I instruktionsboken för pentan står det beskrivet hur man ska tömma sjövattensystemet för att förhindra fryssprängning vid kall väderlek. På sidan därefter beskrivs hur man kan rengöra och konservera sjövattensystemet. Vad jag förstår så är det två helt olika sätt att förhindra frysskador på motorn varav den ena också konserverar motorn. Nu till mina frågor: Räcker det att tömma systemet för att förhindra frostsprängning? Om svar är JA på första frågan: Vad är det då för vits att konservera med glykol? Med vänlig hälsning Thomas S Börja med att koppla in ett fulladdat eller nytt batteri för att se om det löser grundproblemet med att motorn inte startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser