jollas 12 Postad 3 September , 2019 Här satt i en värmeväxlare och helsystem i båten och funderar lite på om och hur man ska göra inför vinterförvaring. Ska man.se till.att hela havsvatten sidan i kylsystemet sköljs i sötvatten eller glykol ( tänker på korrision)? Om inte,kan man tömma systemet(på havsvattensidan) så risken för frostsprängning minimeras enbart genom att låta motorn gå utan vattentillgång in i växlaren och på det viset "blåsa" ur havsvattnet från växlaren och slangarna, eller är det inte ens möjligt? Det skulle ju även gå att lossa ingående vattenslang in från drevet och med hjälp av tryckluft blåsa ur den kylsidan.....antar jag utan att ha provat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 September , 2019 Du kör igenom sjövattendelen med glykolvatten tills det kommer ut genom avgasutsläppet, färdigt. Vill du vara lite mer seriös så varmkör du motorn med sötvatten, byter olja/filter och avslutar med glykolblandningen, under sista litrarna med glykolvatten foggar du förgasaren ( om motorn har förgasare) med konserveringsolja. Sedan ser man naturligtvis till att frostskyddet är optimalt i motorkretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 5 September , 2019 Tackar så mycket 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser