Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Valahnuk

Problem med Johnson 4hk 2-takt 1992

Rekommendera Poster

49 minuter sedan skrev Mawe85:

Har du provat att starta den på en cylinder? Både övre och undre? 

Då får du svart på vitt om det är något problem med den ena cylindern. 

Ja jag gjorde det för ett par dagar sen och första gången gick den igång med endast tändkabel på en övre cylindern, och gången var inte särskilt påverkad heller. Men andra gången jag testade så fick jag inte igång den för ens jag satte tillbaka den andra tändkabeln igen. Så nån aktivitet verkar det ändå vara i den undre cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev guestsson:

Jag tolkar bilden så att den inbyggda tanken och bensinpumpen båda är anslutna till förgasaren. Om så är fallet finns möjligheten att bensin rinner från interna tanken till bensin pumpen via förgasaren. Fel på pumpen kan leda till att vevhuset fylls på det sätt jag beskrivit. Det tar max två minuter att vid bensinpumpen lossa och plugga slangen mellan förgasaren och bensinpumpen, så varför inte prova? 

Jag förstår inte vad det skulle tillföra att köra motorn med en extern bensintank, @Valahnuk förklara gärna hur du tänker.

 

Fel på reedventilerna är mycket ovanliga. Fel på besinpumpen är mycket vanligare. Reedventilerna är känsliga. Har man inte goda skäl tycker jag att man skall låta dessa vara.

Nu har jag satt testat att strypa slangen mellan förgasare och pumpen och jag fick igång motorn och den gick bra på tomgången och svarade hyggligt på gasen.

Men bensinen försvinner fortfarande sjukt snabbt ur tanken!

Hade motorn igång i kanske 10min och jag fick fylla på tanken under tiden motorn var igång för det sjönk så snabbt.

 

Stängde sen av motorn och skruvade bort stiftet från den undre cylindern och det var helt torrt. Och det syntes ingen förbränning på stiftet överhuvudtaget.

 

Jag kan inte tänka mig annat än att det måste vara nån invändig läcka/skada i motorn som gör att bensinen går åt så snabbt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det borde ju rinna ut nånstans. Om det går genom själva motorn utan att förbrännas borde det rinna ut från motorblocket, och såna enorma mängder bensin borde synas lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Men det borde ju rinna ut nånstans. Om det går genom själva motorn utan att förbrännas borde det rinna ut från motorblocket, och såna enorma mängder bensin borde synas lätt.

 

Ja jag förstår ingenting. Finns som sagt inga synliga läckor från varken tank, slangar eller förgasare.

 

Jag vet inte exakt hur bensinen går från insuget fram till cylindrarna men där nånstans måste det vara nåt som gör att bensinen läcker ut genom riggen eller nåt så man inte ser det.

Vattnet i baljan har iaf en stark bensinlukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag: Om stypning mellan förgasare och bränslepump får motorn att gå bättre så finns det med till visshet gränsande sannolikhet ett läckage i bränslepumpen. Därför skulle jag koppla bort anslutningen och plugga den. Hur tänker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev guestsson:

Så här tänker jag: Om stypning mellan förgasare och bränslepump får motorn att gå bättre så finns det med till visshet gränsande sannolikhet ett läckage i bränslepumpen. Därför skulle jag koppla bort anslutningen och plugga den. Hur tänker du?

Kan testa det imorgon.

 

Men jag kan bara inte förstå hur bensinen kan försvinna så kopiöst fort ur tanken utan synliga läckor.

Även om jag ännu inte pluggat slangen helt mellan förgasare och bränslepump, (satte bara dit en klämtång)  så tycker jag inte att så mycket bensin ska kunna passera igenom in i motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev. får du plugga bränslepumpen också. Om det är som jag misstänker är det hål rakt in in vevhuset till den övre cylindern. Pluggar du bara slangen så kommer ändå vevhustrycket i övre cylindern att påverkas av att vara i direkt kontakt med atmosfären. Motorn kanske inte går som den skall då, men den kopiösa bränsletörsten skall upphöra

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...