Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 Hej! Jag undrar ifall någon här kanske skulle kunna hjälpa mig att lista ut vad som är galet med min båtmotor. Har grejat med den i snart en vecka utan att få i ordning på den. Det är en Johnson 4hk 2-takt -92, två cylindrig. Redan för 5 år sedan då jag precis hade köpt motorn så gick den inte särskilt bra. Den var svårstartad, varvade inte ur riktigt och kunde dö lite när den ville. Såg heller inte ut som att den kylde riktigt bra, det var ingen jämn vattenstråle ut ur hålen utan det skvätte bara vatten. Kommer ihåg att jag kollade tändstiften en gång och det ena var väldigt blött och oljigt. Sedan dess så har motorn stått orörd till för ca en vecka sedan då jag tänkte fixa den. Så jag köpte först en ny impeller och även nya tändstift. Men innan jag började greja med den så kollade jag kompet i motorn, och på den andra cylindern så var det knappt nåt komp alls. Så jag plockade av topplocket, och kylkanalerna var totalt igensatta och godset mellan kylkanalen och cylindern var kasst så topplockspackningen hade gått på cylinder nr 2. Men i övrigt så såg kolvarna bra ut ovanifrån sett och inga skador i cylinderloppen. Så jag köpte ett nytt topplock + packning och skruvade dit. Efter det så är kompressionen bra på båda cylindrarna (mellan 8,5-9bar på bägge cylindrarna), och jag satte även dit den nya impellern. Men jag lyckas inte få motorn till att gå riktigt. Har gått igenom både förgasare, membran m.m och rengjort allting. Och jag kan inte finna några fel nånstans. Jag kan få igång den efter en del chokande men den går oroligt. Stundtals ligger den på väldigt hög tomgång men ibland kan den gå ner i varv och ligga på hyfsad normal tomgång. Men efter ett tag så dör den. Den ryker en hel del och bensinen verkar mer eller mindre gå rakt igenom motorn och ut i kylarvattnet för bensintanken töms alldeles för snabbt och det luktar bensin om vattnet i tunnan. Men det finns inga synliga läckor nånstans. Alla slangar är hela och förgasaren är också tät. Det enda jag ser är att tändstiftet i den undre cylindern ser nästan helt rent ut, som att den inte förbränner nåt i den cylindern, trots att det är gnista på stiftet. Börjar nästan misstänka att att det är nån skada invändigt i motorn som gör att bensinen läcker ut i kylsystemet innan den når fram till den andra cylindern. Men innan jag delar på motorn så tänkte jag fråga er om ni har nån aning om vad som är fel på motorn? Om någon har varit med om något liknande? VH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Finns knappast nån bränsleledning som är i närheten av kylkanaler. Typiskt går bränslet i friliggande slang från tank till förgasare. Men har du kollat att flottören flyter, håller rätt position och att nålen sluter tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Har du haft loss ventilerna och kollat att de sluter tätt och kan röra sig normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 7 minuter sedan skrev raol: Finns knappast nån bränsleledning som är i närheten av kylkanaler. Typiskt går bränslet i friliggande slang från tank till förgasare. Men har du kollat att flottören flyter, håller rätt position och att nålen sluter tätt? Jag förklarade lite dåligt. Det jag menade är att bensinen går ju genom förgasaren in genom membranet i insuget och vidare till cylindrarna och det är där jag funderar på om det är någon skada, spricka/hål som gör att bensinen inte når fram till den andra cylindern. Ja flottören verkar det inte vara nåt fel på. Nu har jag aldrig grejat med just båtmotorer och förgasaren är lite annorlunda än hur det är på t ex mopeder. På denna så det endast ett justerbart munstycke. Skruvar jag ut hela munstycket så är det format som en nål i andra änden. Är det där man ställer bränslemängden? Utöver det munstycket så finns det inga fler justerskruvar på förgasaren. Tar jag bort koppen undertill på förgasaren så sitter där i mitten en lång gängad skruv med ytterligare en liten skruv i med ett hål. Men det tror jag inte är justerbart utan det ska väl bara skruvas i botten. Har inga bilder just nu men kan fixa imorgon ifall det skulle underlätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Ok, men som sagt, har du kollat att ventilerna (membran) öppnar sig korrekt, och även är stängda och sluter tätt? Har du testat att nålen stänger när flottörhuset är lagom fyllt med bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Det kan ju vara en packning mot vevhuset som läcker. Om du kommer åt kan du spruta startgas runt det området när motorn går för att se om varvtalet/gången påverkas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 27 minuter sedan skrev raol: Har du haft loss ventilerna och kollat att de sluter tätt och kan röra sig normalt? Ja jag kollade dom igår och ett av bladen låg inte helt och hållet emot, glipade kanske 0.1-0.2mm, men så fort jag släppte på de två skruvarna så la det sig tillrätta igen. Kunde dra åt skruvarna igen utan att det öppnade sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 6 minuter sedan skrev raol: Ok, men som sagt, har du kollat att ventilerna (membran) öppnar sig korrekt, och även är stängda och sluter tätt? Har du testat att nålen stänger när flottörhuset är lagom fyllt med bensin? Detta har jag inte gjort. Hur gör jag det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 6 minuter sedan skrev raol: Det kan ju vara en packning mot vevhuset som läcker. Om du kommer åt kan du spruta startgas runt det området när motorn går för att se om varvtalet/gången påverkas. Okej. Vet inte riktigt hur jag kommer åt där bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Med förgasaren av/lös (enklast så) kan du testa att pumpa bensin in i den och se om det tar stopp eller om det flödar igenom. Det testar om nålen alls klarar att stänga, men inte nödvändigtvis på rätt nivå. Om flottören är frisk (dvs flyter och är hel) och den är korrekt justerad (enligt manual) så är det ok. Om inte, så får den justeras (eller bytas ut om den sjunker). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Här är en bra video som förklarar processen. Nu kanske inte din förgasare är riktigt lik denna, men principen gäller ju oavsett. Själva flottörfixandet kommer efter ca 13 minuter: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 4 minuter sedan skrev raol: Med förgasaren av/lös (enklast så) kan du testa att pumpa bensin in i den och se om det tar stopp eller om det flödar igenom. Det testar om nålen alls klarar att stänga, men inte nödvändigtvis på rätt nivå. Om flottören är frisk (dvs flyter och är hel) och den är korrekt justerad (enligt manual) så är det ok. Om inte, så får den justeras (eller bytas ut om den sjunker). Tack för förklaringen! Ska se om jag kan testa detta imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 3 September , 2019 13 minuter sedan skrev raol: Här är en bra video som förklarar processen. Nu kanske inte din förgasare är riktigt lik denna, men principen gäller ju oavsett. Själva flottörfixandet kommer efter ca 13 minuter: Nu förstår jag bättre hur flottören fungerar. Ska kolla den imorgon och se hur nålen ser ut. Men det jag fortfarande är lite fundersam över är varför det endast verkar vara förbränning i övre cylindern men knappt inget i den undre. Om nålen inte sluter tätt, kan den verkligen orsaka det problemet? Visst den kan väl helt klart vara orsaken till varför motorn överflödas med bensin. Men då tycker man ju att stiftet på den undre cylindern skulle vara dyngsurt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 Om förgasaren flödar över kan det rinna ut utanför motorblocket, så det är inte säkert. Men nej, det har inget att göra med att undre cylindern går dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 4 September , 2019 (redigerade) En förklaring till det rena stiftet kan vara vatteninträngning i undre cylindern. Mot detta talar att kompet är OK. Ett sätt att testa är att starta motorn med växelhuset borttaget. Med start från kall motor kan man köra på lågt varv någon minut utan att det gör skada. När man har så här stora skillnader mellan två cylindrar som matas av en och samma förgasare är det lite långsökt att söka felet i denna. Redigerad 4 September , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 6 timmar sedan skrev guestsson: En förklaring till det rena stiftet kan vara vatteninträngning i undre cylindern. Mot detta talar att kompet är OK. Ett sätt att testa är att starta motorn med växelhuset borttaget. Med start från kall motor kan man köra på lågt varv någon minut utan att det gör skada. När man har så här stora skillnader mellan två cylindrar som matas av en och samma förgasare är det lite långsökt att söka felet i denna. Jo jag tycker också på ett sätt att det verkar långsökt att felet ligger i förgasaren, men om förgasaren fungerar normalt så tycker jag inte att den borde kunna överflöda motorn så mycket som den gör. Som igår t ex hällde jag i ca 1,5L bensin i den interna tanken. Och på ca 1 timme lyckades jag kanske ha motorn igång i ca 5 min totalt och på den här tiden så hade all bensin i tanken tagit slut. Och som jag skrev i första inlägget så finns det inga utvändiga läckor nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 4 September , 2019 Ojj 🙂 Utgår ifrån att du har separat tank. Lossa slangen från bränslepumpen vid förgasaren. Ta bort snabbkopplingen på soppaslangen och anslut slangen direkt till bränsleanslutningen på förgasaren. Pumpa på blåsan. Om blåsan blir hård när du pumpar så stänger nålventilen i flottörhuset i vart fall ganska OK och borde inte vara orsak till den massiva förbrukning du upplever. Om motorn gå bättre nu skall du byta membranet (10) i soppapumpen. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1992/j4rdhenm/fuel-pump Du kan också skippa ovan och kolla om det är hål i det direkt. P.s. det du kallar membran brukar benämnas reed- eller bladventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 12 minuter sedan skrev guestsson: Ojj 🙂 Utgår ifrån att du har separat tank. Lossa slangen från bränslepumpen vid förgasaren. Ta bort snabbkopplingen på soppaslangen och anslut slangen direkt till bränsleanslutningen på förgasaren. Pumpa på blåsan. Om blåsan blir hård när du pumpar så stänger nålventilen i flottörhuset i vart fall ganska OK och borde inte vara orsak till den massiva förbrukning du upplever. Om motorn gå bättre nu skall du byta membranet (10) i soppapumpen. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1992/j4rdhenm/fuel-pump Du kan också skippa ovan och kolla om det är hål i det direkt. P.s. det du kallar membran brukar benämnas reed- eller bladventiler. Det jag inte riktigt förstår gällande den här motorn är att det interna tanken inte verkar vara kopplad till bränslepumpen. Det finns heller ingen blåsa på slangen mellan tanken och förgasaren. Jag bifogar en bild så ser du hur slangarna är kopplade. Slangen som går från förgasaren till bränslepumpen går sedan vidare till kopplingen för extern tank. SÅ pumpen verkar inte användas alls till den interna tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 4 September , 2019 Nä, tanken sitter ju ovanpå, så den gravitationsmatas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 4 September , 2019 (redigerade) Jag kan inte tolka bilden. Gör ett schema över bränsleledningarna istället. Om den inbyggda tanken på något sätt är ansluten till bränslepumpen, t.ex. via ett T-rör, så kan bränslepumpen vara boven. Den felbild du ger med kopiös bränsletörst och en cylinder som dränks i bränsle stämmer mycket bra. Bränslet rinner i så fall rakt in i det vevhus pumpen är ansluten till. Den andra cylindern är helt opåverkad och kan behöva choke för att orka hålla igång motorn. Redigerad 4 September , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 1 timme sedan skrev guestsson: Jag kan inte tolka bilden. Gör ett schema över bränsleledningarna istället. Om den inbyggda tanken på något sätt är ansluten till bränslepumpen, t.ex. via ett T-rör, så kan bränslepumpen vara boven. Den felbild du ger med kopiös bränsletörst och en cylinder som dränks i bränsle stämmer mycket bra. Bränslet rinner i så fall rakt in i det vevhus pumpen är ansluten till. Den andra cylindern är helt opåverkad och kan behöva choke för att orka hålla igång motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 3 timmar sedan skrev raol: Nä, tanken sitter ju ovanpå, så den gravitationsmatas. Ja det var det jag trodde. Har även kollat nålen i förgasaren och den verkar sluta tätt som den ska när jag lyfter på flottören, så det verka inte vara felet. Tog även bort reedventilen i insuget igen och två av fyra blad glipar ytterst ytterst lite, men jag tycker inte att det lilla kan vara orsaken till problemen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 4 September , 2019 Har du en extern tank, eller tillgång till en via nån bekant/bryggranne? I så fall, kör enbart på den, med den inbyggda tanken tom (helt tömd!) och se vad resultatet blir. Ventilerna bör du fixa till, men det kan du vänta med tills du fixat bränsleproblemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 31 minuter sedan skrev raol: Har du en extern tank, eller tillgång till en via nån bekant/bryggranne? I så fall, kör enbart på den, med den inbyggda tanken tom (helt tömd!) och se vad resultatet blir. Ventilerna bör du fixa till, men det kan du vänta med tills du fixat bränsleproblemet. Ska se om jag kan låna en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 September , 2019 Har du kollat tändkablarna. Jag har en liknande motorn, troligen 93:a, har inte gått många timmar, men jag såg att det var någon kletig massa där kabeln ansluts till tändstiftet och även, om jag minns rätt, i andra ändan. Efter en rengöring så fick jag igång motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 4 September , 2019 (redigerade) Jag tolkar bilden så att den inbyggda tanken och bensinpumpen båda är anslutna till förgasaren. Om så är fallet finns möjligheten att bensin rinner från interna tanken till bensin pumpen via förgasaren. Fel på pumpen kan leda till att vevhuset fylls på det sätt jag beskrivit. Det tar max två minuter att vid bensinpumpen lossa och plugga slangen mellan förgasaren och bensinpumpen, så varför inte prova? Jag förstår inte vad det skulle tillföra att köra motorn med en extern bensintank, @Valahnuk förklara gärna hur du tänker. Fel på reedventilerna är mycket ovanliga. Fel på besinpumpen är mycket vanligare. Reedventilerna är känsliga. Har man inte goda skäl tycker jag att man skall låta dessa vara. Redigerad 4 September , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 2 timmar sedan skrev guestsson: Jag tolkar bilden så att den inbyggda tanken och bensinpumpen båda är anslutna till förgasaren. Om så är fallet finns möjligheten att bensin rinner från interna tanken till bensin pumpen via förgasaren. Fel på pumpen kan leda till att vevhuset fylls på det sätt jag beskrivit. Det tar max två minuter att vid bensinpumpen lossa och plugga slangen mellan förgasaren och bensinpumpen, så varför inte prova? Jag förstår inte vad det skulle tillföra att köra motorn med en extern bensintank, @Valahnuk förklara gärna hur du tänker. Fel på reedventilerna är mycket ovanliga. Fel på besinpumpen är mycket vanligare. Reedventilerna är känsliga. Har man inte goda skäl tycker jag att man skall låta dessa vara. Skall absolut testa det du säger och plugga slangen mellan förgasare och pumpen, det låter helt klart som en möjlig orsak! Nä det är ju bara tips jag fått att prova med en trycktank istället. En jag känner sa att han hade en motor som endast gick med extern trycktank men inte med den interna. Men jag ska testa det du skrev, innan jag letar reda på en trycktank. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valahnuk 0 Postad 4 September , 2019 2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Har du kollat tändkablarna. Jag har en liknande motorn, troligen 93:a, har inte gått många timmar, men jag såg att det var någon kletig massa där kabeln ansluts till tändstiftet och även, om jag minns rätt, i andra ändan. Efter en rengöring så fick jag igång motorn. Jo jag har funderat på dom också, särskilt den som går till den undre cylindern. Jag såg att det var en kletig massa i ena änden av kabeln, men är inte det någon typ av kontaktfett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 5 September , 2019 Har du provat att starta den på en cylinder? Både övre och undre? Då får du svart på vitt om det är något problem med den ena cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser