Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Publicus

Hög kylvattentemperatur - Mercruiser 1.7tdi 120h

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag köpte nyligen en örnvik 640 Weekend med Mercruiser 1.7tdi från en båtfirma. 

Båten servades innan leverans och testkördes av båtfirman, och allt verkade vara OK när båten levererades. Det fanns glykol i kölsvinet, men enligt säljaren ska han varit slarvig när han fyllde på kylarvätska. 

När vi skulle ta ut båten på första turen, tog det inte mer än ca 5-10 minuter innan larmet för kylvattentemperaturen började tjuta. 

Vi stängde av motorn, och starta om efter en stund så att vi kunde köra tillbaka till hamnen. Så fort vi la in växeln började larmet tjuta igen. 

Väl i hamnen lär vi motorn kyla ner, och sedan startade på tomgång och det verkade inte som att den spottar ut kylvätska och den gick även jämnt. Efter 5 minuter på tomgång kunde vi konstatera att larmet går inte igång när båten står still. 

Dagen efter kikade jag på glykolnivån igen och såg att det var lägre än MIN när den stått övernatt, men kunde inte hitta någon läcka. Jag öppnade kylarlocket och då pyste det ut glykol från hålet i kylarvätskebehållaren, som om det varit luft i kylsystemet. 

Jag kan också tillägga att temperaturmätaren för kylvätskan fungerade inte när vi körde båten. 

 

Nu är det så att vi har garanti, och vi väntar på att få tid hos den lokala marin verkstaden (säljaren står för kostnaden) men jag blir tokig på vad det kan vara. Enligt säljaren provkörde de båten i ca 30 minuter utan problem. Tidigare ägare ska heller inte haft sådana problem.

 

Har någon annan råkat ut för det här eller möjligen en aning om vad det kan vara?

 

tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liknande båt (Örnvik 640 Weekend, Mercruiser 1.7dti) tidigare. Vad låg du på för varvtal när det började tjuta? Se https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001261 för specficerat intervall för denna motor. 

 

Jag upplevde liknande beteende när jag låg runt 4000rpm, dvs långt ifrån WOT på 4400rpm. Anledningen till detta var, i mitt fall, igensatta rör i värmeväxlaren. Här är ett exempel (inte bild på min motor, men den såg lika illa ut): http://www.rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=35675&d=1214031504. Fixades genom mekanisk rengöring medelst liten borste i varje rör. Lite pill att få ut värmeväxlaren dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret rpetersson

 

Jag minns inte exakt vilket varvtal låg på, men vi kom definitivt inte upp till så höga varvtal. När vi stängde av motorn och startade igen låg vi på låga varvtal för vi ville köra försiktigt tillbaka till hamnen, men det tjöt ändå. 

Hade du också kylarvätska i kölsvinet? Är det så enkelt att sätta igen rören i värmeväxlaren från sjövattnet?

 

Jag misstänkte i början att termostaten inte öppnade, men det förklarar inte kylarvätska läckan. 

Annars tänker jag att det som i ditt fall igensatta värmeväxlarrör eller att det är någon stopp i sjövattenupptaget någonstans. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen kylarvätska i kölsvinet, alltid helt snustorrt där. Däremot kunde expansionskärlet läcka några droppar under hög last vid locket. Vid helt kall motor brukade nivån ligga precis ovanför "min". 

 

Eftersom jag låg i Öresund (salt) så tror jag det bidrog till uppbyggnad av skit i värmeväxlarrören. Hittade en del sand, småsnäckor och embryo till havstulpaner där. Det finns ju inget fabriksinstallerat sjövattenfilter i den båten. 

 

Vet du om impellern blivit bytt nyligen? Har du tittat på sjövattenintaget i drevet - jag upplevde att havstulpaner gärna satte sig där och blockerade optimalt intag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...