StyrmanKarlsson 175 Postad 2 September , 2019 Om jag skaffar mig en bra solcellsregulator typ Epever Triron och en fjärrdisplay MT-50 har jag då någon egentlig användning av en batterimonitor typ Nasa BM-1? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 MT-50 har inte riktigt koll på förbrukningen, den kunde påstå att jag hade 60% i batterierna men BM-1 säger 100%, vilket nog är sanningen. Idag har jag Victron BMV 712, en mycket smartare pryl med bla larmutgång och som klarar LiFePO4 batterier. Skulle jag börja om så skulle jag gå på Victrons grejer, smarta system som kan samarbeta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 3 September , 2019 Tack Bhemac, Jag misstänkte att det skulle finnas en hake. Själva 'tankmätaren' i MT-50 är inte imponerande. Då kan man fråga sig om man behöver MT-50, fast den kostar ju inte så mycket att det välter renoveringsbudgeten. Du säger att du skulle välja Victron om du skulle börja om. Är det funktionaliteten mellan Victron enheter du främst är ute efter då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 3 September , 2019 Det som är riktigt, riktigt synd med Victron är deras "trendiga" djupblå belysning. Det gör dem onödigt svåravlästa, då ögat har som sämst upplösning för blått. Dessutom är blått det som förstör mörkerseendet snabbast (rött är däremot snällast). Det är en av anledningarna till att jag inte höjer Victron till skyarna. Hur tänker man, när man bevisligen kan tänka på andra området m.a.p. produkten ? Är f.ö. rätt trött på denna "blåljustrend" på alla prylar. Senast är min laptop som lyser rött vid laddning upp till 50%, därefter grönt från 50%....och BLÅTT när den är fulladdad. Var är logiken ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2019 4 minuter sedan skrev IngemarE: Är f.ö. rätt trött på denna "blåljustrend" på alla prylar Mode är uppenbarligen idiotiskt. Men det går att stå ut med. Victrons prylar är väldigt genomtänkta och man lever i nutid, tex atten del använder LiFePO4 batterier, något som Nasa inte verkar förstått. Victrons prylar kommunicerar med Bluetooth. Ganska onödigt har jag nog tycket, visst är det coolt att kunna ligga i bingen och kolla status på batterierna, men inte direkt nödvändigt. Däremot är det otroligt vettigt att kunna ställa in värden på telefonen i stället för i kryptiska menyer som alltid kräver manualen. Det går även att prata med enheterna via internet. Kräver visserligen en dyr modul, Color Control GX men det går. BM-1 tyckte jag var lysande med sin stora och tydliga display men sen kan den inte så mycket mer. Victron BMV kan mycket mer tex då larmutgången när batterispänningen börjar bli låg. Kan man koppla tillett vanligt, enkelt larm som tex GeoSafe och man får ett SMS. Sen har BMV även statistik mm som kan vara intressant. Smartaste prylen är nog Victron Smart Battery Protect som kopplar bort batterierna vid över/underspänning. Även den har utgång för larm och den fungerar även som huvudbrytare. Nu har jag även tittat på på en solregulator eftersom det ser ut som jag kan behöva en till. Verkar smart med Bluetooth mm, koster bara lite mer än Epever. Det verkar finnas en massa möjligheter med att brukarna kan kommunicera med varandra men dit har jag inte kommit ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 4 September , 2019 Jag tänker att använda en bra solcellsregulator som 'hjärna' i systemet som har diskuterats och beskrivits här på forumet. Typ all laddning in i regulatorn och all output via förbrukarutgången. Via relä vid behov. Jag tänker en Epever Triron som är efterföljare till den här hyllade Tracer B. Jag vill inte ha batteridata i telefonen, jag vill ha det i båten . Triron klarar LifePO4. Jag kommer inte att 'leka med' laddparametrar. Skulle Victron ge mig något mervärde att tala om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2019 1 minut sedan skrev StyrmanKarlsson: Jag vill inte ha batteridata i telefonen, jag vill ha det i båten . Så har jag alltid tyckt, jag åker inte på sjön för att leka med telefonen. Men tyvärr måste jag erkänna att det kan vara ganska kul att se batterispänning mm i telefonen..... Jag har under många år kört med solregulatorn som gärna och låtit all ström gå den vägen. Det har fungerat oerhört bra och känns tryggt att veta att batterierna är skyddade mot djupurladdning. Men, som de säger, när fan blir gammal så blir han religös så jag köpte en Victron Battery Protect (utan bluetooth). Den klarar 100A så nu går all ström genom den. Största fördelen är att jag får ett larm om den slår ifrån. Priset är ju också tilltalande. Det började med deras batterimästare som jag behövde pga LiFePO4. Nu är tanken att jag ska låta solregulatorn stänga av kylen om det börjar bli ont om ström, typ lite längre fram när solen inte räcker riktigt. Då kan kylen stängas av tex under natten och det är troligen inte så varmt så varorna klarar sig ändå, Jag kommer att få veta dett eftersom jag sätter larmet i batterimätaren på ungfär samma nivå. Skulle spänningen sjunka ytterligare så får BP:en stänga allt. Med LiFePO4 så är det ju så att man måste bryta absolut allt för att inte riskera att ladda ur för mycket. Detta inkluderar även solregulatorn som annars på några dagar kan fortsätta att ladda ur. För några år sedan åkte jag in akut för att bli av med gallan. Det tog några veckor innan jag kom till båten igen. Därför vill jag ha system som inte innebär att jag kommer till båten 10 min efter ett larm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 4 September , 2019 Jag har Epever. Fungerar bra till det den är tänkt (att ladda batterierna med solpanelen). Display inklusive batterimätare (hur full är banken) fungerar under all kritik. Till och med återförsäljaren tyckte det var skräp och hade själv varit i kontakt med leverantören och tyckt de skulle ta bort funktionen då den var så dålig. Men ladda gör den. Men idag hade jag nog gått på Victron, då kan man sätta laddaren gömd och enkelt hålla koll på laddspänning etc via mobil/platta istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 4 September , 2019 Det finns både WiFi och blåtandspuck till EPEver, funkar tillräckligt bra tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 4 September , 2019 36 minuter sedan skrev Mackey: Det finns både WiFi och blåtandspuck till EPEver, funkar tillräckligt bra tycker jag. Åh, det har jag missat. Det måste jag kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2019 Epever har jag kört i många år och tycker den har fungerat utmärkt. Modellen jag har är 2215 som inte ger några radiostörningar. Har även WiFi modulen men den är inte inkopplad eftersom den inte är helt enkel att kommunicera med utifrån. Någon som har Bluetooth dongeln? Victron är något dyrare men den har helt andra möjligheter att prata med andra enheter och är mycket mera framtidssäker. Idag skulle jag absolut satsa på Victron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 4 September , 2019 Har Blutooth-dongeln. Fungerar utmärkt. Dock saknar den pairing, alla med appen kan koppla upp sig och kontrollera hur batterierna mår men även konfigurera laddparametrarna. Men det är nog en hanterbar risk trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 September , 2019 Instämmer i att tankmätaren i Epever, eptracer eller epsolar eller vad den säljs som är riktigt kass. Sen är jag lite ledsen för att den lät mitt batteri gå till 10V en gång med ”WET”-inställningarna. Med custominställningar löses det men känner tyvärr att jag måste kolla då och då att den inte glömt mina inställningar. Den där Smart battery protect, bryter den så att det dras noll och intet från batteriet sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser