78alina 0 Postad 1 September , 2019 Jag hör skramliga missljud som uppkommer vid dryga halvfart sen blir det bättre vid högfart. Hörs inte i neutral läge. Är det någon som känner igen? För mig låter det alvarligt.. Jag får inte tag i någon mek som har tid att titta så tänkte fiska ledtrådar här. Bifogar länk till video man får skruva upp volymen lite. Yanmar skrammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 September , 2019 (redigerade) Kanske sliten klokoppling? Inte för att jag av filmen kan avgöra om du ens har en sådan, men men. Det som kan hända med en sådan är att axlarna inte centrerar ordentligt då det stjärnformade gummit är mycket slitet (röd respektive grön centerlinje i bilden nedan). Resultatet av sådan dåligt uppstyrd centrering blir nog gärna att axlarna tvingas att styra upp sig själva vid rotation på ett smått våldsamt sätt. Vid höga varvtal sker dessa självjusteringar så frekvent att axlarna inte riktigt hinner hamna ocentrerat och våldsamheten minskar därmed. Att det även på låga varvtal verkar litet slumpmässigt när ´våldscentreringen´ sker kan möjligen förklaras med att klorna studsar i gummit samt av gravitationen?? (Detta med gravitationen eftersom axlarna i en glappig koppling ju alltid strävar neråt längs lodlinjen som allting annat.) Bara min fundering/teori . Hur man på enklaste sätt kollar upp om denna min teori stämmer vete katten. (Ofta kan man lyssna sig fram med en slang till örat - typ primitivt stetoskop - men om ´patienten´ är en vilt snurrande propelleraxel så funkar väl inte det trixet?) Edit tillägg: Klokoppling på propelleraxel kan användas för att göra motordemontage superenkelt, bara att dra loss motorn föröver utan bruk av minsta verktyg alls. Redigerad 2 September , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
78alina 0 Postad 3 September , 2019 Tack för svar! Tyvärr har jag vad jag kan se inte en koppling av den här typen. Axeln går via stel koppling in i ett stödlager för att sedan gå via cv axel till backslag. Kan möjligtvis vara bussningarna som stödlagret hänger i eller någon av drivknutarna. Jag har oroat mig kring lager i backslag och vevaxelns lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 3 September , 2019 (redigerade) Låter illa men filmen är ganska begränsad. Tippar dock på drivknut... Ser ut som om motorn skulle skaka mera då missljudena kommer. Redigerad 3 September , 2019 av LonelyBird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 3 September , 2019 Kan underlätta att hitta vad som låter om du skaffar ett enkelt stetoskop. Typ detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/ljuddamparverktyg/stetoskop-for-motorer-609578/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
78alina 0 Postad 3 September , 2019 Ja det stämmer att motorn skakar ganska bra när missljuden kommer. Har kortat ner filmen för att visa när det skramlar annars går den normalt. Jag ska skaffa ett stetoskop och åka ut och lyssna lite till helgen även försöka kolla drivknutarna. Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 September , 2019 18 timmar sedan skrev ABC: Kan underlätta att hitta vad som låter om du skaffar ett enkelt stetoskop. Typ detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/ljuddamparverktyg/stetoskop-for-motorer-609578/ Wow, tipstack! Vilken lyx! Ljud till bägge öronen och samtidigt bägge händerna fria för ´patienten´. Haha, leker genast med tanken att göra om det till stereo för vissa tillämpningar. (Inte i TS fall för missljudet kommer alltför sällan och oregelbundet, men om man t.ex. skulle ha nåt konstant knastrande oljud?) Då skulle stereo med två mätprober kopplade direkt till respektive öra kanske göra nytta? Tänker mig att man försöker avgöra vilken av två närliggande lyssnarpunkter som låter värst och att man genom snabbt skiftande mellan ´stereokanalerna´ kan övertyga sig vilken lyssnarpunkt som låter värst. Kort sagt lättare avgöra positionen på oljudets källa mer exakt. @ TS 78alina: Bra plan! Eftersom oljudet endast uppkommer då propellern snurrar så finns väl bara ett fåtal tänkbara orsaker. Någonting i backslaget, någonting med propelleraxel o drivknutar. Eller propeller. Fråga: har du månne foldingpropeller? (Sådan har ju rörliga delar och kan orsaka problem, se denna googlesökning.) Angående CV-knutar så räknas väl dessa som något av knutarnas ´Rolls Royce´. I denna wikiartikels animation kan nog ändå anas att eventuellt skräp/sandkorn i rullbanorna skulle kunna ställa det rejält. Ganska osannolikt fel, men men?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2019 20 timmar sedan skrev ABC: Kan underlätta att hitta vad som låter om du skaffar ett enkelt stetoskop. Ett underskattat hjälpmedel. Finns det plats kan man sätta en skruvmejsel mot örat men stetoskopet är helt suveränt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
78alina 0 Postad 7 September , 2019 Sådär nu har jag kikat lite mer. Drivaxeln med knutar känns faktiskt jättefin. En ny observation är att skramlet inte uppkommer fören motorn är rejält varmkörd ca 15 min. Upplever att det uppkommer fortare om växeln får vara i och om man retar lite genom pådrag och släppa om vartannat. När man retat den tillräckligt avtar inte oljudet vid högre varv, utan bara vid låg fart. Med hjälp av stetoskop (superbra) har jag också kunnat lokalisera ett distinkt klappande ljud från backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser