Veglaren 0 Postad 1 September , 2019 Hej! Börjat lessna på min gamla o-21a i min Vega. Konstant bensinstank, nya problem varje säsong, dessutom mycket svag kraft att ta till när det är lite motsjö och motvind. Har dock fått erbjudande om att plocka upp en Penta MD11C nästan gratis, sitter någon härinne på kunskap eller erfarenhet om att installera en sån lite större motor i en Vega? Denna är ju på 23 hk och skall väga uppemot 230 kg. Hur mycket arbete kan man förvänta sig? Något särskilt arbetskrävande man måste göra? Tacksam för all info :)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kostra 1 Postad 19 September , 2019 Jag har kört en 11C i min båt ett år och ska snart få den urlyft för byte till annan motor. Kommer sakna den tunga penta-maskinen, den känns närmast odödlig, men jag behöver liksom du lite mer tryck i propellern när vinden tar i. Om du hämtar den (söder om Stockholm) den din för ett par tusen. Backslag, sötvattenkyl (limpa och pump ingår, monterade på maskin, helt ny starkare startmotor sedan i somras, generator bytt till 80A och servad med nya dioder i somras). Har du jämfört motorfästena på O21 och MD11C? Det största jobbet lär bli om du måste anpassa fästena, vinkel på propelleraxel eller i värsta fall flytta något skott kring motorrummet... Av bilderna jag hittade ser det ut att vara lite olika mått på fästena. (https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf) lite mer förklaring om fästen och storlekar https://www.nordic-gensets-motors.se/motorbyte-i-segelbatenmotorbaten/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser