Flaska 0 Postad 17 Juni , 2005 Hej Håller på att köpa en Safir Cabin, där säljaren har bytt toppackning(AQ130).Han säger att han har bytt olja och filter efter detta 2 ggr men ojan såg ut som mjölk efter provkörning. Enligt honom är det ingen fara att köra utan det tar en stund innan allt vatten har försvunnit.. Kan detta stämma???? Hur kan man göra för att vara säker på att vattnet försvinner ? Läste något inlägg om att skölja motorn med diesel funkar det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 17 Juni , 2005 Hej han ljuger det läcker in vatten i motorn nån stans och är det från det slutna systemet med glykol så förstör det alla lager fort. köp den inte eller så fall pruta rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 17 Juni , 2005 Man kan alltid skriva papper, typ att köpet inte går igenom förren aukt verkstad verifierar att motorn är ok... Är säljaren seriös borde han rimligtvis gå med på detta, sen vem som ska stå för kostnaden kan diskuteras... Köper man hus anlitar man besiktningsmän...Varför inte göra det när man köper båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sockeplast ska vara blå om man är pojke Postad 17 Juni , 2005 Om det nu inte skulle vara så farligt, kan väl säljaren köra runt en stund med sin båt tills det ser bra ut igen. ;-) Be honom återkomma med ett löst problem och lägre pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Juni , 2005 Är båten i bra skick förövrigt så be säljaren om lov att kontakta en besiktningsman. Beroende på vad han bedömmer om båten så har du två alternativ som jag ser det. 1/ pruta på båten motsvarande vad reparationen kostar. Man skriver en klausul om att hålla inne en del av köpeskillingen tills reparationen är avklarad, och betalar sedan mellanskillnaden. 2/ avstå från köpet. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 17 Juni , 2005 Hej, Det är rent bullshit av säljaren att säga att vattnet försvinner efter en stund,har man åtgärdat felet o bytt olján 2ggr, då ska den banne mig inte se ut som mjölk,,tyvärr så kvarstår faktiskt felet,,ska han sälja i det skicket så ska priset jämföras med att köpa båten utan motor,,det är min åsikt,, ,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 17 Juni , 2005 Vattnet lär inte försvinna innan felet är åtgärdat. Jag skulle vara tveksam till att låta en säljare som är så seriös som denne verkar vara åtgärda felet. Pruta ordentligt och byt motor eller låt bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 17 Juni , 2005 Nej det stämmer inte, vattnet kommer inte att försvinna. Läcker någonstans -limpa/topplock? Som andra redan sagt, räkna/bjud på båten som utan motor. Fundera på om Du vill köpa båt av en så totalt oseriös person och vilka andra ev fel som han ej berättat om. Köplagstiftning i all ära, men mellan 2 privatpersoner är det en lång och tung process att få upprättelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 18 Juni , 2005 Råkade ut för samma problem på min AQ130 ,min avgaslimpa var spräckt olja kylarn läckte bytte oljan och prov körde OK ingen vit sörja bara olja. Enda sättet är att provtrycka kylare avgaslimpa // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 18 Juni , 2005 Desibelle har rätt, ge fasiken i båten. Mjölk ÄR trasig motor, inget att diskutera. Byta av topplockspackning skall ALLTID ske i samband med uppmätning av toppen/blocket och ev slipning. Allt annat är vedbodreparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 18 Juni , 2005 Helt enig. Motorer skall ha REN olja i sig, -allt annat är FEL.... Lägg pengarna på någonting seriöst i stället för att skaffa en massa problem. www.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flaska 0 Postad 19 Juni , 2005 Tack för alla kloka svar, Hade lite för bråttom i denna affär, men har letat efter denna båt under en längre tid. Kanonfin utvändigt och fin inredning och mycket utrustning. Sedan känner jag till säljarens fru sedan barndomen och det gjorde nog att jag litade för mycket på även hennes man att hennes pappa som är bilmekaniker har skött senaste genomgången av motorn.. Har tyvärr redan köpt den i befintligt skick, men säljaren har både annonserat och talat om för mig och flera vittnen att motorn är helrenoverad 2002 och motor och drev är genomgånget 2005, vilket det tydligen inte är...Ska tala med honom imorgon och se om han vill åtgärda de fel som finns eller om jag ska häva köpet eftersom han har ljugit för mig,jag har köpt en fungerande båt och motor inte ett renoverings objekt... Vad kan en genomgång av motorn gå på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 Augusti , 2008 en renoverad (marin)motor går på ca 20 med limpor och annat hängande. Men det kanske räcker med motor limpa oljekyl cirkulationspump. Snacka med säljaren så kan han stå för provtryckningar av befintliga grejor och betala för det och grejorna som evt e kass... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser