MinbusNimbus 91 Postad 1 September , 2019 Finns det någon praktisk fördel med "stäv-trenden" på många nyare motorbåtar? Bättre sjöegenskaper? Det är då sannerligen inget att vila ögonen på, så man blir ju nyfiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 September , 2019 (redigerade) Det är väl att man vill få in maximalt med sjö i båten?;) Att stäven normalt är utsvängd beror väl till viss del på att man vill kasta svallet åt sidorna istället för upp där det blåser in i båten. Håller med om att den nya designtrenden inte är något att sukta efter. Tycker båtarna ser ranka ut med den obefintliga bärigheten i fören. Redigerad 1 September , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 September , 2019 Jag tycker då det ser ut som om de har större bärighet i fören. När fören doppar ner ökar skrovvolymen mycket snabbare än för en smal, hög "tratt" som många har. Oavsett vilket, så är det väl för att öka innervolymen i fören, för bänkar/sittplatser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cetex 41 Postad 1 September , 2019 (redigerade) 1 hour ago, raol said: Jag tycker då det ser ut som om de har större bärighet i fören. När fören doppar ner ökar skrovvolymen mycket snabbare än för en smal, hög "tratt" som många har. Oavsett vilket, så är det väl för att öka innervolymen i fören, för bänkar/sittplatser. Utan att påverka längden negativt (längre båt) Det är ofta p.g.a att marinorna tar betalt per längdmeter båt ute i världen som båtarna optimeras för att få maximalt med utrymme inuti båten med så kort LOA som möjligt. Det är bland annat p.g.a detta som långsmala bränslesnåla båtar inte är speciellt vanliga, utan dom tenderar att bli breda, knubbiga och bygga på höjden istället. Bränsleförbrukning hamnar sekundärt. Redigerad 1 September , 2019 av cetex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 1 September , 2019 Jag kan även tänka mig att det är ett sätt att få båten att se modern ut. Köparen vill ha något nytt som ska se nytt ut länge - säljaren vill sälja så att inte köparna hellre köper äldre båtar om nya ser snarlika ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 1 September , 2019 Båtarna byggs för att säljas. Köparna köper det de vill ha. Någon praktisk fördel är svårt att se annat än möjligen cetex förklaring att det blir mera volym till samma kostnad vid marinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2019 6 minuter sedan skrev Mackey: Båtarna byggs för att säljas. Köparna köper det de vill ha Ja och för deplacementbåtar får man en längre vattenlinje och därmed bättre skrovfart. På min segelbåt är fallet ca 1 m, med rak stäv skulle min skrovfart öka från 6,8 till 7,2 knop. Men jag skulle inte komma iland på någon ö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 1 September , 2019 (redigerade) Det är väl lika omotiverat med en rak stäv på en motorbåt, som negativ akter på en segelbåt, finns det någon fördel med det? Designhysteri? Redigerad 1 September , 2019 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 September , 2019 21 minuter sedan skrev vega1959: negativ akter på en segelbåt, finns det någon fördel med det? Designhysteri? Det enda jag kan tänka mig är att man får en längre vattenlinje för väldigt lite extra vikt (som dessutom är lågt ner - bättre stabilitet), och lite bättre bärighet akterut. Men annars ser jag ju helst vertikal akterspegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2019 Negativ akterspegel på en segelbåt ger längre vattenlinje längd vi krängning. Men mest kom det nog till pga mätregler. Bättre bärighet vill man inte ha i ändskeppen. Anledningen till spetsgattade båtar är i första han att man för länge sedan inte kunde foga ihop sida och akter starkt. Men det är också en fråga om sjövärdighet när sjön kommer snabbare än båtens fart så får man inte lyfta för mycket akter då dyker fören. Detta gjorde tex vikinga båtar och Colin Archer väldigt sjösäkra. Behovet försvann egentligen när man fick motorer. Rak stäv kom nog mest när man började bygga i stål, en fallande stäv blir mycket besvärligare att bygga. Senare visade det sig nog att den raka stäven inte gav den progressiva dämpningen som en fallande stäv har. Kryssningsfartyg, där bekvämlighet är viktig, brukar ha väldigt fallande stävar. Man tog även bort backen när manskapet inte skulle bo där framme. Det var ett misstag, båtarna tog mycket vatten över sig och fler båtar byggdes om - med back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 2 September , 2019 (redigerade) 2019-09-01 vid 13:58 skrev Dava: Jag kan även tänka mig att det är ett sätt att få båten att se modern ut. Köparen vill ha något nytt som ska se nytt ut länge - säljaren vill sälja så att inte köparna hellre köper äldre båtar om nya ser snarlika ut.. Fast båtdesign har ju ändrats än del ändå, med eller utan fulstäv. Estetikern i mig blir uppriktigt sagt provocerad av att se ett sådant oharmoniskt avslut på en båts linjer. Nu menar jag inte helt rak stäv, det kan vara skitsnyggt. Som exempelvis VanDutch-varvet med sitt retro formspråk. Fantastiskt vacker och stilren båt. Nej, det jag stör mig på är kombinationen där stäven börjar traditionellt ovanför vattenlinjen för att sedan efter någon halvmeter göra en kraftig gir och gå rakt upp. Jag kräks i munnen... Som exempel, här är tre st hyffsat nylanserade modeller (samtliga finns i respektive modellprogram för 2019). Den första är Van Dutch 40 - snygg! Den andra är Aquador 35 - ingen kommentar. Och den sista är Windy 31 Zonda - snygg. Aquador har hakat på fulstävs-trenden. Det känns som att ritborden har delats upp i två läger - ett retroläger och ett som med utomordentlig drivkraft och förmåga försöker skaka om i en annars ganska så traditionell bransch. Återstår att se vem som lyckas. Själv litar jag på mina ögon. Redigerad 2 September , 2019 av MinbusNimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 2 September , 2019 Har man börjat med inverterad stäv på fritidsbåtar, varför det? Det finns fördelar med inverterad stäv och många offshore fartyg har ”X-bow”. Den längre vattenlinjen medför en högre deplacementsfart och ger lägre vattenmotstånd. Dessutom upplever många att fartygen går bättre i hård sjö med inverterad stäv. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Well_intervention_vessel_Sarah.JPG/1920px-Well_intervention_vessel_Sarah.JPG Men det är en enorm skillnad på en havsgående bogserbåt ute bland oljeplattformarna i Nordsjön och på en vanlig fritidsbåt i skyddade vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 2 September , 2019 (redigerade) Safehaven Marin utvecklar riktigt tuffa båtar där Thunder Child II har en speciell skrovform med negativ för som klarar grov sjö mycket bra. Denna båt ska man försöka sig på ett fartrekord över Atlanten via Grönland och Island under 2020. Redigerad 2 September , 2019 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 2 September , 2019 Thunder Chilg verkar inte vara konstruerad för att minimera hamnavgifterna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 2 September , 2019 Trender kommer och går. Man kanske vill maximera längden på vattenlinjen versus totallängden. Totallängden, LOA är säkert ganska avgörande i länder där båtar skattas och försäkras enligt LOA. Här i Finland har vi en regel som säger att båtar över 5,5 m längd (eller med motor över 20 hkr) skall registreras. Vill man optimera en båt enligt den regeln vill man ha möjlighet till lång vattenlinje på ett skrov under 5,5 m. Då börjar båten se ut som de nya med de lite avhuggna stävarna. Skulle vara intressant att göra en sån båt... En annan fördel är att man kan sätta en rejäl gummistötfångare på den lodräta trekantiga stäven och då har man något oömt man kan trycka mot bryggan när någon bara skall stiga i land. PS. De gamla Petterssonbåtarna såg ju för jävliga ut med sina raka stävar. Eller??? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 2 September , 2019 14 minuter sedan skrev Mackey: Thunder Chilg verkar inte vara konstruerad för att minimera hamnavgifterna... Den är nog inte konstruerad för att ligga i hamn överhuvudtaget. 40 knop i fullt utvecklad storm är det nya som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 2 September , 2019 5 minuter sedan skrev raol: My eyes!! 😖 Fast här är det väl frågan om stealth-egenskaper så då får kanske designen vara förlåten. Men snyggt är det inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 2 September , 2019 13 minuter sedan skrev MinbusNimbus: Den är nog inte konstruerad för att ligga i hamn överhuvudtaget. 40 knop i fullt utvecklad storm är det nya som gäller. I ryggläge dessutom. Här testar dem Thunder Child 1 med 180 graders slagsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 2 September , 2019 3 minuter sedan skrev Kalle_Anka: I ryggläge dessutom. Här testar dem Thunder Child 1 med 180 graders slagsida. Att dom inte tog Greta till Manhattan i den där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 2 September , 2019 Det har ju kommit en del fräcka superyatcher med inverterad stäv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 2 September , 2019 (redigerade) En rak stäv kan vara oerhört elegant om den får gå obruten ner till vattenlinjen - och kanske gärna någon cm under ytan. Men de "brutna" stävarna på planande båtar är sällan lyckat ur estetisk synvinkel. Mycket beror förstås också på hur resten av båten harmonierar med stäven - eller tvärtom kanske. Tro på mig. Min profession ger mig obestridlig auktoritet i frågor som dessa. Fotograferade A i Venedig för några år sedan: Edit: Tvåa på bollen med A. Redigerad 2 September , 2019 av RBack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 September , 2019 Under andra halvan av 1800-talet konstruerades många stridsfartyg med negativ för eftersom det var en gångbar och bitvis med lyckat resultat använd stridstaktik att ramma andra fartyg (i synnerhet de träfartyg som fortfarande var i bruk i början av den perioden). Då satt det förstås också en kraftig förstärkning och en ramm där fram, strax under vattenlinjen. Mot slutet av 1800-talet krympte den negativa lutningen mer och mer och den vertikala fören tog över i början av 1900-talet. Några årtionden senare, med allt snabbare fartyg och krav på att tåla grov sjö med bibehållen fart och slippa överspolade fördäck (och kanontorn) så kom de "normala" lutningarna. Personligen tycker jag att en konkav, normallutande stäv ser bäst ut, men jag inser det praktiska med en vertikal när det gäller fritidsbåtar och maximering av innervolym för en given längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 26 minuter sedan skrev raol: Under andra halvan av 1800-talet konstruerades många stridsfartyg med negativ för eftersom det var en gångbar och bitvis med lyckat resultat använd stridstaktik att ramma andra fartyg Så gjorde även de gamla grekerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 2 September , 2019 2019-09-01 vid 10:55 skrev MinbusNimbus: Finns det någon praktisk fördel med "stäv-trenden" på många nyare motorbåtar? Jag tror att det handlar om att måsta göra något nytt för att kunna sälja. Aktern skulle vara positiv, nej den skulle vara negativ. Targabågen skulle luta bakåt, nej just det framåt var det. Varför skulle inte samma fenomen kunna drabba stäven. Snart ska nog båten vara upp och ned, vänta bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 2 September , 2019 Här kan ni läsa vad Ulstein anser är fördelen med inverterad stäv på sina offshore fartyg. https://ulstein.com/innovations/x-bow Jag kan köpa att det kan finnas fördelar med inverterad stäv på stora skepp, men när det gäller fritidsbåtar så känns det mest som en design grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 40 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Jag tror att det handlar om att måsta göra något nytt för att kunna sälja. Ja, så att alla kan se att den köper har en ny båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 September , 2019 Espen Thorups formspråk gillar jag inte. Väldigt kantigt. Han verkar förtjust i den typ av för som trådstartaren tog upp. Kanske är han delvis skyldig till dess popularitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser