Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
ses1

Var är impulserna?

Rekommendera Poster

Många har säkert koll på att klämma W mot en varvräknare är rätt anslutning. I mitt fall visar varvet konstant 1700rpm. Generatorn är en ny lastbilsgenerator, utan ev tillsatser. Varvräknaren är en VDO marin. Vad har jag glömt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så kommer bara växelspänning eller pulser med likriktad växelspänning (dubbelt så många men åt samma håll) från en modern generator. Verkar vara något fel på din varvräknare. Vad jag inte vet är hur man kan ha varvräknare på generatorn. Den snurrar ju olika fort beroende på vilken remskiva man har. Eller kalibrerar man den? På min motor MD11C finns ett speciellt uttag för varvräknaren. Annars blir det: Under förutsättning att man inte har bytt generator, remskiva och köper originalvarvräknaren så stämmer det (varvtalet). Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknaranslutning till generatorn görs normalt på en anslutningspunkt kallad W, diesel. Bensin är t.ex. tändspolen. Jag har hört att vissa generatorer inte är färdigutrustade. Klämma W skulle alltså falla. Vet inte om det är adekvat info. Enklast är att fråga generalagenterna för generatorn alt varvräknaren. Lite slö bara, eftersom jag inte har nytta av varvräknaren, men nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...