ses1 0 Postad 17 Juni , 2005 Många har säkert koll på att klämma W mot en varvräknare är rätt anslutning. I mitt fall visar varvet konstant 1700rpm. Generatorn är en ny lastbilsgenerator, utan ev tillsatser. Varvräknaren är en VDO marin. Vad har jag glömt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Juni , 2005 Vad jag vet så kommer bara växelspänning eller pulser med likriktad växelspänning (dubbelt så många men åt samma håll) från en modern generator. Verkar vara något fel på din varvräknare. Vad jag inte vet är hur man kan ha varvräknare på generatorn. Den snurrar ju olika fort beroende på vilken remskiva man har. Eller kalibrerar man den? På min motor MD11C finns ett speciellt uttag för varvräknaren. Annars blir det: Under förutsättning att man inte har bytt generator, remskiva och köper originalvarvräknaren så stämmer det (varvtalet). Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 18 Juni , 2005 Varvräknaranslutning till generatorn görs normalt på en anslutningspunkt kallad W, diesel. Bensin är t.ex. tändspolen. Jag har hört att vissa generatorer inte är färdigutrustade. Klämma W skulle alltså falla. Vet inte om det är adekvat info. Enklast är att fråga generalagenterna för generatorn alt varvräknaren. Lite slö bara, eftersom jag inte har nytta av varvräknaren, men nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser