Bengan94 3 Postad 30 Augusti , 2019 Hej! Är inne på att skaffa en båt med inombordare, tittar lite på Sea Ray och Wellcraft 80-90 talare. De flesta har bensinmotorer med V8, men finns ju även få som har diesel. Är det någon större skillnad på bränsleförbrukningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 30 Augusti , 2019 Generellt gäller att för samma motoreffekt drar en diesel ungefär 60-70 procent av en bensinare. Sen kan det finnas varvtalsberoende faktorer som gör att den ena eller andra motorn har en viss fördel som förskjuter förhållandet mellan dem lite till. Ålder, skick, konstruktion och typ spelar också in. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Augusti , 2019 2 timmar sedan skrev raol: Generellt gäller att för samma motoreffekt drar en diesel ungefär 60-70 procent av en bensinare. Eller att en bensinare drar 50% mer än en diesel. Verkningsgarden hos en bensinare ligger på 26% och ca 40% hos en diesel. Siffrorna stämmer ganska bra om motorerna är normalt välskötta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 31 Augusti , 2019 Man kan inte jämföra rakt av med endast hk som faktor. Jag menar, en 5,7l Bensin ligger i regel på 260-270hk motsvarande diesel är väl en Kad44 alt D4. Jag vill påstå att vikten i kad44:an drar ner skillnaden i förbrukningen. Jag har viss erfarenhet av Nimbus 250R och bensinaren är snabbare, tystare, roligare och marginellt törstigare en motsvarande diesel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengan94 3 Postad 2 September , 2019 Okej! Så man kan generellt säga att en dieselmotor är billigare iallafall. Dock verkar det inte finnas så många som säljs med dieselmotorer till Wellcraft eller Sea Ray. Verkar även som priset är högre om det är en dieselmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 652 Postad 2 September , 2019 För mig är andra faktorer som t ex den lägre brandrisken med diesel ombord viktigare än bränsleförbrukningen, även om det sistnämnda är en trevlig bonus. På olika marknader är diesel vanligare, på andra bensin. Beroende på båttypen/fabrikatets geografiska ursprung kommer du - som du redan märkt - att hitta en övervikt för det ena eller det andra. Vad som är rätt när du letar begagnat är lika mycket skötsel, skick och historik, så lås kanske inte fast dig enbart på just bränsletypen båten drivs med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 1 timme sedan skrev Bengan94: Så man kan generellt säga att en dieselmotor är billigare iallafall Nej, det är en massa faktorer som påverkar, inköpspris, service, livslängd. En diesel är tyngre vilket ger en högre förbrukning, en bensinare drar mer och man måste ha mer soppa med sig om man ska åka långt. Diesel är inte lika lättantändligt men ligger istället kvar på vattnet och brinner längre. Osv. Så valet av bensin eller diesel är inte självklart, man måste avgöra från fall till fall. Det är nog därför både diesel och bensinmotorer säljs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 2 September , 2019 8 timmar sedan skrev bhemac: Diesel är inte lika lättantändligt men ligger istället kvar på vattnet och brinner längre. För att lyckas tända den dieseln måste du nog segla i varmare vatten. Där vattnet är typ 60 grader eller mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2019 16 timmar sedan skrev ABC: För att lyckas tända den dieseln måste du nog segla i varmare vatten. Där vattnet är typ 60 grader eller mer... Det är naturligtvis en variant men annars går det med en brinnande papperstuss. Så gör man när man har brandövning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 September , 2019 2019-08-31 vid 09:24 skrev Pirayan: Man kan inte jämföra rakt av med endast hk som faktor. Jag menar, en 5,7l Bensin ligger i regel på 260-270hk motsvarande diesel är väl en Kad44 alt D4. Jag vill påstå att vikten i kad44:an drar ner skillnaden i förbrukningen. Jag har viss erfarenhet av Nimbus 250R och bensinaren är snabbare, tystare, roligare och marginellt törstigare en motsvarande diesel. Jaha ja vad väger en 5,7 komplett då? Och vad blir mellanskillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 September , 2019 2019-08-30 vid 15:45 skrev Bengan94: Hej! Är inne på att skaffa en båt med inombordare, tittar lite på Sea Ray och Wellcraft 80-90 talare. De flesta har bensinmotorer med V8, men finns ju även få som har diesel. Är det någon större skillnad på bränsleförbrukningen? Ja Bengan det är ungefär halva förbrukningen på bensin verses diesel.En diesel motor är betydligt hållbarare och lättare att hantera. Det är också bla de enda motorerna du kan byta bränsle i till miljövänliga drivmedel.Samt att när du en dag ska sälja båten så går den lättare att sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 3 September , 2019 7 timmar sedan skrev bhemac: Det är naturligtvis en variant men annars går det med en brinnande papperstuss. Så gör man när man har brandövning. Fast då brinner bara papperstussen, typ veken i värmeljuset. Låter på dig som att hela havet tar eld om man slänger i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2019 13 minuter sedan skrev ABC: Fast då brinner bara papperstussen, typ veken i värmeljuset. Låter på dig som att hela havet tar eld om man slänger i den. Inte då. På brandövningarna brukar de köra med ett kar ca 5m2, vatten och dieselolja. Förr hälde de i lite bensin och då räckte det med att slänga i en tändsticka. Men en del ögonbryn försvann så det slutade man med. Nu tar man en bit trassel, tänder på och slänger i. Elden sprider sig ganska snabbt tills hela ytan brinner. Det är en väsentlig skillnad mot ett ljus med veke. Fö kan jag varmt(!) rekommendera att gå på brandövningar. Det är inte "bara" att släcka med en handeldsläckare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 3 September , 2019 8 minuter sedan skrev bhemac: Fö kan jag varmt(!) rekommendera att gå på brandövningar. Det är inte "bara" att släcka med en handeldsläckare. Farsan var jourbrandman under hela min uppväxt, och brandstationen låg några hundra meter hemifrån. En gång om året på sommaren hade de brandkårens dag, och för oss barn var det förstås kul att få provsitta, och åka i, brandbilarna. Men de hade också demonstrationer av hur man använder en brandsläckare, och en dramatisk demonstration av vad som händer om man häller vatten på brinnande olja. Har faktiskt själv aldrig använt en brandsläckare, men vill gärna prova. Lite dyrt bara att köpa en för att testa. Men kanske ska jag ta de som sitter i båten och testa med, och sen köpa nya och fräscha i stället. Vet inte ålder och skick på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 221 Postad 3 September , 2019 Jag har i lumpen provat på att släcka ett sånt där kar med brinnande diesel tror jag det var med några meter hög låga kändes det som. Riktigt häftig upplevelse att med en brandslang som hålls som skydd nära ansiktet mot den intensiva hettan närma sig och släcka lågorna. När min sambo några år senare kom hem och berättade att på hennes jobb fanns möjlighet att delta på en brandövning hos brandkåren var hon tveksam. Självklart ska du prova på sa jag. När hon kom tillbaka så var hon som eld och lågor efter att ha provat på att släcka bränder. Detta bör alla få möjlighet att göra! Har skaffat en liten Firemill som i första hand kan användas att släcka småbränder. Den släcker med en kolsyrepatron som finns i en vanlig Sodastream. Fördelen är att man slipper sanera allt pulver som finns i en brandsläckare samt det kostar bara ca 70 kr att byta in en patron så inga problem att öva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2019 3 timmar sedan skrev raol: Har faktiskt själv aldrig använt en brandsläckare, men vill gärna prova. Förr brukade båtklubbarna ordna dagar där man kunde prova brandsläckare "på riktigt". Kanske sker fortfarande någonstans. Någon tillverkare av brandredskap brukade ställa upp utan kostnad. Ibland kunde man prova sina gamla nödraketer, tyvärr omöjligt idag. På vissa kurser, tex Fatrygsbefäl klass 8 ingår en brandövning som man nu brukar låta Brandskyddsföreningen sköta. Väldigt bra och lärorikt. Man brukar behöva tömma ett par släckare innan man blir duktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 4 September , 2019 Men det här med båtklubb är ju inget som förekommer i Bohuslän. Kommunala hamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 September , 2019 28 minuter sedan skrev raol: Men det här med båtklubb är ju inget som förekommer i Bohuslän. Kommunala hamnar. Har jag förstått rätt. Valet mellan dieselmotor och bensinare avgörs av vilken antändlighet man vill ha om man häller ut drivmedel? Smart och enkelt. 🖒 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2019 1 timme sedan skrev raol: Men det här med båtklubb är ju inget som förekommer i Bohuslän. Kommunala hamnar. Båtklubb har ju inget med att göra med om det är kommunal hamn eller inte. Finns ju massor med båtklubbar som inte driver hamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser