petelars 14 Postad 30 Augusti , 2019 Har en 4 hk utombordare från tidigt 80-tal, som aldrig har använts, alltså ny i förpackning! Vad behöver göras för att få igång den nu och är det värt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Augusti , 2019 Om den förvarats på ett vettigt sätt så ska det ju inte vara något problem att få igåbg den. Byt impeller och kontrollera skicket på alla slangar så att inget är sprucket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 30 Augusti , 2019 Den har legat ner täckt i ett uthus i alla år. Hur är det med packningar inne i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Augusti , 2019 Vanliga papperspackningar blir inte gamla. Gummidelar kan bli dåliga och gummidelar från 80-talet kanske inte tål etanol. Om du kör på alkylatbensin slipper du eventuella etanolproblem och är dessutom lite mer miljövänlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 30 Augusti , 2019 Impellern bör bytas, inget annat. Kolla så att det finns olja i växelhus och vevhus om det är fyrtaktare. Lossa tändstiftet och häll i en tesked med oljeblandad bensin. En tesked i insuget också. Dra nu runt motorn utan tändstift kanske under en minut, så blir allt rundsmörjt. Samma för både fyr- och tvåtakt. I med tändstiftet, starta med motorn i vattnet. Varva inte upp, utan låt gå på tomgång och lågt varv, tills den blir varm. Själv skulle jag stänga av så fort den går igång och upprepa starten ett antal gånger. Då vet man att det blir smort. Så var det väl inkörning också. Kolla instruktionsboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Augusti , 2019 Synd att packa upp den. I stort sett hela värdet försvinner den sekund Du startar upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 30 Augusti , 2019 Men i paketet gör den ingen nytta för jollen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Augusti , 2019 (redigerade) Ovanlig frågeställning, en helt obegagnad 4-hästars utbordare fortfarande i originalförpackning. Visste inte ens att sådana objekt fortfarande finns, gissar f.ö. att det är en tvåtaktare. [För på tidigt 80-tal fanns väl knappast så små 4-taktare, vi kan nog utgå från att 2-takt gäller? De minsta utombordsmotorerna typ 4-hästare är nog ofta enkelt utförda. Tillverkarens fokus läggs på saker som lågt kund-inköpspris/ enkel konstruktion/ låg vikt för bästa bärbarhet etc. Och då är tvåtakt klart bättre, kolven driver ju på båtframfarten dubbelt så ofta jämfört med fyrtakt, så vid givet RPM/varvtal dubblas i princip ´motor/vikt-effektiviten´. Dessutom behövs inget komlicerat ventilsystem styrt av kamaxel. Men förgasar-tvåtaktarens bränsleeffektivitet är erkänt usel, runt 30% av den giftiga bensinen spills via avgaserna direkt i sjön. Ofta på känsliga grunda vatten där fisk/annat reproducerar sig. Denna miljömässiga nackdel har därför lett till att fler motortillverkare alltmer satsat på fyrtakt, först på större utbordare men senare även på allt mindre.] Men åter till trådfrågan, hur bra är tillverkarens konservering/ originalförpackning egentligen? Den är nog mest utformad för att skydda motorn från fabrik till återförsäljarens lagerhylla, några få år? Vete katten men... förvaring i jämn temperatur minskar väl risken för kondens/korrosions-skador. Gummi och andra elastiska material bryts ner snabbare i solljus så mörk förvaring är inte fel? Skulle själv startat försiktigt i enlighet med Hybros råd ovan!Fråga: Vilket motorfabrikat är det du har?? Redigerad 31 Augusti , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser