Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Musashi

Skillnade på 90-tal och 60-tal - 2 taktare?

Rekommendera Poster

Undrar om det är stor skillnad på t.ex. en 50 hk motor från 1965 och 1990? Har konstruktionen ändrats helt på 2-taktstekniken? Hur är skillnaden vad gäller bränsleförbrukning? Andra skillnader som t.ex låvgvarvsegenskaper, toppfart m.m? Tacksam för era erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även: * ljudkomfort (eller avsaknaden av...) * Driftsäkerhet - hållbarhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontruktionen är i grunden den samma, bränsleförbrukningen är på dagens motorer lägre.. Lite svårt att jämnföra...en nytillverkad motor från -65, var får du tag i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigor73 - jo du har helt rätt att jämförelsen kan halta. Det jag menar är jämförelse med en ordentligt renoverade äldre motor och en -90-talare i bruksskick. Det finns iof. motorer från 60-talet i absolut nyskick. Kostar dock mycket och har trist driftsekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger EN sak,,,ENORM skillnad,,faktiskt,, ,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel om just detta i vi båtägare(6-03). Mercury 50 hk 1966 vs. Ny Mercury 50 Med tanke på att det skiljer 40 år på motorerna, var det om jag minns rätt inte särskilt stora skillnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnad??? Jämför en Amazon från 1965 med en V-70 från nutid tex.... Teknik utvecklas hela tiden, serviceintervallerna blir längre sedan kvaliteten ökar stadigt. Bränslesystem utveklas och blir efektivare och snålare, tändsystem likaså. Topplocksutformning (squishband) förändras med några få års intervaller till det senaste. Tex. en bil som drog 1,5liter milen 1965 hadde 70hp och toppadde 130kmh medans en bil i dag som drar lika nycket har 270hp och toppar 260kmh... Förr mätte man dessutom effekten i SAE Net, dvs direkt på vevaxel utan vatten i vattenpumpen och utan generator mm. Nu mäter man på proppaxeln med rubbet påkopplat. www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med lite nyare 2-takt utombordare från kanske mitten 1980-talet och framåt är att de i regel har automatisk tändning, så man slipper ställa in tändningen manuellt. Hade själv en Suzuki DT65 1991 förr och den hade sådnat automatiskt inställt tändsystem. Jag vet ej när de börjande med automatisk inblandning av 2-taktsoljan från behållare under kåpan och en oljepump som skötte frammatningen av oljan. När utombordaren börjar få några år på nacken och ev risk för oljepumpshaveri, föredrar en del att koppla ur den och blandar då 2-taktoljan direkt i tanken. Men risk finns med detta också då man kan glömma bort att hälla i olja i tanken och då är det adjöss med motorn (skär ihop p g av ingen smörjning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V-70 är ju en bil och inte en 2-takts utombordare :-/ och det var det som var frågan eller? Om man vill ha ännu mer skillnad på prylar så ta t.ex en dator från -65 och jämför den med dagens, där är det skillnad! ...men jag tor inte att utvecklingen på 2-taktare har gått riktigt i samma fart. Visst finns det skillnader, men att dom skulle vara så stora som mellan en Amazon och en V-70 är jag helt säker på att det inte är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en enorm skillnad på soppaförbrukningen från tidiga brytarmotorer som har gammaldags motorblock. Till senare konstruktioner med CDI- tändning. Ta dessa gamla Evinrude 33 hk, 18 hk, ja hela bunten från 60-talet. Dessa motorblock härstammar ju från redan 40 tals konstruktioner. Gäller för Mercury också. Grovhuggna tillyxade motorblock med kanaler som inte ens var tillputsade. Utan knaggliga och inte ens blanka i loppen. Där också förgasarna inte heller vara av senaste snitt. Soppan rinner ofärbränd rakt i genom och ut bland avgaserna. Drar minst en tredjedel mer än vad en motor från 80-talet. Och då menar jag speciellt dessa som är modifierade med nyare förgasare och CDI-tändning. Mercury 50 hk från 90-talet hade ändrat på dessa punkter, men gamla 40 talsblocket hängde med. Och förbrukning blev klart bättre. Värre blir det ju om en brytarmotor får brytarspetsarna nedslitna. Räcker ju att brytarklacken inte fått nåt fett på. Då blir det snabbt en dyr soppa historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmn...jag är nästa övertygad om att det får bli en nyare motor... Vad jag tänkte var att utvecklingen av 2-taktare inte gått särskilt snabbt från 60-talet fram till ca 1995 men då hade jag inte tänkt på det brytarlösa tändsystemet. Får nog bli en 4-taktare alternativt Bull Shark/E-tec. Synd bara att jag får gräva djupt i fickorna och att risken ökar enormt för att någon lånar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Klokt val med fyrtaktare! Det sparar du både bensin och miljö på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inte det som var frågan, -det var en jämförelse. Frågan står högst upp i denna avdelning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med tvåtakt är att man får ha den kvar. Sist de kom till vår hamn så stal de bara fyrtaktare. /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...