Jacks 0 Postad 29 Augusti , 2019 Hej och hoppas detta hamnade i rätt forum Jag har hyrt en mindre motorbåt över dagen i Stockholm och tänkte åka ut nånstans i skärgården med kompisar. Har ej åkt så mycket båt i Stockholmsområdet förut, så är skapligt villrådig om var man bör åka. Utgår från Kungsholmen och tänkte ta oss ut Hammarbyslussen. Är det någon som har tips på resmål som man kan ta sig till över dagen? Gärna exempelvis för lunch eller bad också Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 29 Augusti , 2019 Hm. Nu vet jag inte vad du menar med mindre motorbåt. Vilken fart hade du tänkt hålla och hur lång tid får transporten ta? När jag hade liten motorbåt i stan tog det mig kanske 1h till Grinda och då gick det nog undan i 15-20 knop om jag minns rätt. Det tar ju sin tid att bara komma ut ur stan, och så ska du förbi Vaxholm. Fast då hade jag båten i Brunnsviken, som också tog sin tid att komma ut ur. Så vi åkte sällan längre ut på den tiden. Svartsö krog eller på Gällnö kanske kan vara nästa lunchalternativ. Inte så mycket längre än Grinda. Sedan är det Ingmarsö, sedan Finnhamn, men det är nog lite långt för en dagstur? Ni ska ju tillbaka också. Jag själv tycker att skärgården blir finare efter Grinda, men smaken är som baken. Kolla dock öppettider på lunchställen innan, kan vara tjorvigt med det såhär dags på året. Ett dopp tar ni väl genom att kasta ankar på valfri lämplig plats ni hittar på vägen, om ni alla är simkunniga? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacks 0 Postad 30 Augusti , 2019 Tack Farn! Precis vad jag var ute efter. Det är en 6m-motorbåt med motor på 150hk. Uppskattar fler kommentarer och förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Augusti , 2019 Beror helt på vad sällskapet är intresserade av. Själv hade jag skippat att slussa med en så liten båt om inte alla tycker det är jättekul att studsa runt i svallet efter alla turbåtar. Som farn skriver är det långt att åka innan skärgårdskänslan riktigt infinner sig. En fin tur om man vill se Stockholm är ju Karlbergskanalen runt, slussa ut och åka Djurgårdsbrunnskanalen. Kanske ner till Saltsjöbaden via Stäket? Osv. Går lätt att lägga en heldag på det. Men räkna som sagt med att ovana passagerare bitvis kommer se resan som en ren kamp för överlevnad i en sexmeters båt. Är sällskapet mer natur/historiskt/kulturellt intresserade hade jag skippat slussningen och satsat på Mariefred. Kanske med ett stopp på Birka och/eller Taxinge slott. Eller ska det vara romantik på tu man hand? Mälaren det med isf. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser