Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Ankarman

Hyra ut båten.

Rekommendera Poster

Hej Hustrun o jag tänkte vandra i Österrikes berg en vecka i Juli och blev tillfrågade av ett par bekanta om de fick hyra båten denna vecka. Jag känner mig lite tveksam att låna ut ögonstenen men vad jag förstår så har de handskats med ögonstenar förut.... Problemet är att jag vet inte vad jag ska ta betalt. Har aldrig hyrt båt förut och heller inte hyrt ut något. Vad jag däremot har förstått är att det är grymt dyrt att hyra båt.! Min båt är en Marex 24 med GPS, ekolod, stereo, toalett o värmare. Någon som har ett förslag..? //Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förmig att jag har läst att 2-4 % av värdet brukar vara rimligt, dvs en 100.000kr båt 2-4000 kr/vecka. Lite mera för motorbåtar och lite mindre för segelbåtar. Senaste nummeret av någon båttidning var det en artikel om detta. mvh /jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du skriver ögonsten, skall du kanske beakta vad som händer om skada åsamkas. Pga erfarenhet vet jag att en uppgörelse vid skada kan bli lite hur som helst. Har t.o.m. erbjudits stryk som ersättning. Med risk för att vara olyckskorp, vill jag påpeka att ersättning inte alltid är självklar. Ett försäkringsbelopp står inte alltid i proportion till vad ägaren anser om båtens skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Tack för synpunkterna. Skulle själv inte ge mig ut med båt som inte vore min egen eller med en MC som jag inte ägde. Vad som helst kan hända och kostnaderna kan bli hur stora som helst. Borde väl ta ordentligt betalt i hyra för att täcka eventuella skador som kan uppstå...... Borde kanske inte låna ut pärlan alls..? //Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog att det verkar som om du bestämt dig. Själv har jag råkat ut för att efter första utlånandet/uthyrningen, tar omgivningen för självklart att båten sedan är allmän egendom. Dvs, det jag är rädd om sliter jag ut själv. Kanske låter som om jag har dålig erfarenhet, vilket stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har inte ens tänkt att låna ut båten. Jag och min pappa skulle ha delat båt från början man det funkade inte så jag köpte en egen. Så jag skulle alldrig låna ut båten //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ett råd kan vara att du följer med dina bekanta ut som gast/matros och kontollerar hur de beter sig på sjön och framför allt hur de handskas med din ögonsten. Hur kunniga de än må vara så kan hanteringen av just din båt vara lite annorlunda mot vad de är vana vid. Sedan bör ju hyreskostnaden inte vara lägre bara för att det är bekanta, kostnaden för ev, reparationer är ju inte lägre för det. Sedan när ni själva ska ut så står båten på varv, inte kul. Det kan oxå vara svårt att hyra ut till bekanta för man vill ju kanske inte säga nej direkt. Då kan det vara lämpligare att dra till med ett marknadspris på hyran så kanske de väljer ett annat objekt. Själv så har jag dock bara en liten 6-meters Triss Magnum, men jag skulle nog inte hyra/låna ut den ändå. För mig är den ett andningshål i vardagen. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Tack för alla råd. Ju mer jag funderar desto mer tveksam blir jag... //Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...