Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Svallet

Enklare elschema, tänker jag rätt?

Rekommendera Poster

Kollade lite på schemat. 

 

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Hybro:

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Är det vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Är det vanligt?

Nej, men vanligare är att pluskabeln på starten eller generatorn vibrerat loss, och då det bara är cm (ibland mm) till närmaste gods kan det bli en rejäl smäll och smält kabelisolering (i bästa fall).

 

Det är inte vanligt, men jag har sett det. I ett fall då man installerat ett visst företag bautakablar på en klen generator med skruvar inte alls avsedda för det, som utmattats och gått av. Reklamens "Dubbel laddning" blev uppbränd laddning....

 

Det är inget vanligt fel, men efter att ha sett detta kan jag inte låta bli att rekommendera huvudsäkring till motorn också - av bra kvalitet. Men om detta finns många "skolor" och uppfattningar, då felet är mycket sällan förekommande. i synnerhet om man kollar upp sina generator- och startmotoranslutningar/kablar lite då och då. Men OM det händer går det - utan säkring - ofta rejält galet då kablarna är grova och inte brinner av förrän det tagit fyr på fler ställen.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. Se bild nedan. 

 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, som gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

rps20190927_083921.jpg

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet. Ska seom jag hittar bilden, när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, dom gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

CE-märkning kräver inte avsäkring så som du skriver. Bara huvudströmbrytare. Och om vi pratar om gambling, hur stor är sannolikheten att det inträffar? Verkligt utfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chansa vet jag...

 

Tänk inte mer på detta, sov lugnt. 

 

 

 

Du, vet.... det kan inte vara farligt att likt Jessica Meir åka till ISS, även om det hänt att alla inte kom dit. 

 

Skulle tro att det finns mängder med styrdokument, för en sån resa. Dock förmodligen inte en väl utformad  CEE-märkning mm. 

 

Och visst sitter det flera stora motsvarande säkringar monterade i en säkringsbrygga strax intill batteriet i alla moderna bilar. 

De kan väl ändå inte sitta där utan anledning... 

- Visst i tusan, de har ingen huvudbrytare. Men CEE-märkta är de förmodligen. 

 

Exempel på säkringar, 

 

 

rps20190927_091036.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Kollade lite på schemat. 

 

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Allt går åt hel_ete. Båten brinner upp och sjunker, hälften av besättningen dör av rökförgiftning, den andra hälften drunknar eller fryser ihjäl i vattnet.

 

52 minuter sedan skrev Kane:

Är det vanligt?

Nej, om alla kablar är i gott skick och sitter ordentligt fastskruvade och fixerade så händer det i alla fall inga externa kortslutningar. I både gamla och nyare bilar har jag fått startmotorfel, brukar uppkomma efter ett mekaniskt fel, startmotorn fastnar och strömmen inuti densamma blir hög, vilket orsakar hög värmeutveckling och någonting inuti startmotorn går sönder, men man har ju vett på att släppa tändningsnyckeln när man förstår att motorn inte kommer att starta, så följdverkningar i resten av elsystemet uteblir.

 

Generatorfel har jag haft i bilar och i båtar. En gång i en Mazda skar kullagren i generatorn det blev tvärstopp, drivremmen trasades sönder. Det var en bensindriven bil och jag kom havlvägs hem innan batteriet tog slut och motorn dog, mer dramatiskt än så var det inte.

 

I förra båten efter ett motorbyte lukade det "elektriskt" ja en bränd karakteristisk doft, voltmetern i motorpanelen visade noll. Ingen laddning, röd lampa och akustisk signalgivare som tjöt.

Detta hände sig i Hornö ränna intill den viftande sjömannen som stått där i minst 50 år.

Lyfte på durken och konstaterade att någonting i generatorn brunnit sönder och inte gjorde så mer, visade sig senare vara en kortis av något slag i diodplattan.

Kunde fortsätta till Hamburgsund, där jag köpte en ny generator, fick senare tillbaka pengarna eftersom jag hade garanti kvar. Efter två-tre timmar kunde färden fortsätta med ny laddande generator.

43 minuter sedan skrev Hybro:

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. Se bild nedan. 

 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, dom gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

rps20190927_083921.jpg

 

 

29 minuter sedan skrev Kane:

CE-märkning kräver inte avsäkring så som du skriver. Bara huvudströmbrytare. Och om vi pratar om gambling, hur stor är sannolikheten att det inträffar? Verkligt utfall?

Pratar vi fortfarande om trådskaparens Ryds 480 med utombordare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med allt detta ovan skrivet, så kan det vara mödan värt att komplettera med en säkring för mycket. 

Kanske rent utav det bästa du gör oavsett båt. 

 

Ursäkta mina i detta fall kanske helt onödiga skriverier (har inombordare). 

 

ERkänner att jag inte kan utombordare, som TS har. 

Finns förmodligen redan säkringar mm under huven. 

 

Over and out... 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Pratar vi fortfarande om trådskaparens Ryds 480 med utombordare?

Ja, skulle vi inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Ja, skulle vi inte det?

Ok, jo det var väl meningen, men jag tyckte det drog iväg till lösningar passande större båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, jo det var väl meningen, men jag tyckte det drog iväg till lösningar passande större båtar.

Vi satte en huvudsäkring t.o.m. på sonens gamla styrpulpetare när han renoverade den och dess elsystem. En huvudbrytare med 100A-säkring i serie på plus från det enda batterier. Kändes extra bra med tanke på att kabelhärvan med ström till start och generator rör sig på en båt med utombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

🤩Plockar ur de stora säkringarna som sitter i bilen, strax intill batteriet och byglar där i stället. Då har jag säkringar till båten. 

 

Vad jag förstår av inläggen ovan, är det ju sällan som dessa går sönder i bilen😋

Så det kommer förmodligen aldrig att

hända mig...

 

Rätt tänkt, eller hur? 

😜

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ANL är bra säkringar som funkar i marin miljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎09‎-‎28 vid 11:25 skrev Hybro:

🤩Plockar ur de stora säkringarna som sitter i bilen, strax intill batteriet och byglar där i stället. Då har jag säkringar till båten. 

 

Vad jag förstår av inläggen ovan, är det ju sällan som dessa går sönder i bilen😋

Så det kommer förmodligen aldrig att

hända mig...

 

Rätt tänkt, eller hur? 

😜

 

 

Eftersom du aldrig avlidit tidigare lär du inte dö denna gången heller när du får elfel i bilen.

Det är bra när den alternativa logiken fungerar!🐒🐒🐒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom du aldrig avlidit tidigare lär du inte dö denna gången heller när du får elfel i bilen.

Det är bra när den alternativa logiken fungerar!🐒🐒🐒

 

Helt riktigt eftersom man inte dör så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Helt riktigt eftersom man inte dör så ofta.

Så är det nog för rätt många. Själv är jag nybörjare. Lever mitt första liv just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ABC:

Så är det nog för rätt många. Själv är jag nybörjare. Lever mitt första liv just nu.

 

Då går jag i samma klass som Dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi närma oss det terminala slutet.

Jag var på en konferens för en del år sedan, som delvis berörde detta ämne, bland annat hette det att vi i genomsnitt har 30% dödlighet på landets äldreboenden, vadå 30%... ?? ja det var någonting med "överlevnaden" sedan man flyttat in... de "äldre-äldre" hade blivit fler. De "yngre-äldre" var problematiska då dessa inte genererade några intäkter (eller om det var tvärtom), Ja ni hör, läser hur tokigt det blir när, statistiker, byråkrater och i detta fallet även politiker blandar sig i verkligheten.

Så vitt jag vet har vi 100% mortalitet, det finns dock några få fall i viss litteratur som sägs vara odödliga, om nu det stämmer är de så få att de inte påverkar statistiken i alla fall.

 

Men säkra upp ordentligt nära ström/spänningskällan, ett sätt att förebygga mortaliteten i alla fall för känsliga kablar och i viss mån känslig elektronik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-27 vid 11:00 skrev Svallet:

Har en ryds 480 som jag tänkte sätta lanternor och lite extra el på för att kunna trolla. Har gjort ett enkelt elschema, är kanske inte rätt symboler etc men tänker jag rätt och kommer det att funka? Jag tänker LED lanternor. Hur stor huvudsäkring behöver jag? och hur stora skall övriga säkringar vara? Tänkte köra allt på ett batteri då det inte är någon större strömförbrukning på de saker jag kopplar på, och att motorn är igång då jag trollar

 

 

Mvh Anders

 

Elschema.jpeg

Jag har ett liknande upplägg på min motorbåt (Shetland 570), men med en ganska stor skillnad:
Jag har en förlig (225 grader) och en aktre (135 grader) vita lanternor, samt naturligtvis SB och BB på var sin sida.

 

Jag har en trepolig (en +IN och två +OUT) treläges dragströmbrytare, OFF, ON1, ON2 som jag vill koppla enligt följande:
OFF: Alla lanternor avstängda (uppenbarligen).
ON1: Alla lanternor tända under gång.

ON2: Bara de två vita lanternorna tända vid ankring (225+135=360 grader).

 

Jag vet att upplägget kräver minst en diod för att blockera att strömmen inte går bakvägen och tänder BB/SB lanternor i ankringsläget ON2, men jag har överjobbat kretsschemat så att det blir rörigt för mig, och behöver helt enkelt hjälp med att rita upp det som ovan, fast med dioden (dioderna?) på rätt ställe, och gärna styrkan på dioden - som jag inte köpt än.

 

Tackar på förhand //
Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Shetland_570:

Jag har en trepolig (en +IN och två +OUT) treläges dragströmbrytare, OFF, ON1, ON2 som jag vill koppla enligt följande:
OFF: Alla lanternor avstängda (uppenbarligen).
ON1: Alla lanternor tända under gång.

ON2: Bara de två vita lanternorna tända vid ankring (225+135=360 grader).

Så här kanske. Men ett ankarljus skall vara en (1) rundstrålande lanterna.

 

image.png.201a5b9c13dd42bbc1ca22a2c2ed168e.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Så här kanske. Men ett ankarljus skall vara en (1) rundstrålande lanterna.

Enklast skippar du akterlanternan och byter topplanternan mot en rundstrålande. Det är ok på båtar av din (och min) storlek.

 

Vill man slippa dioden så behövs en dubbel, treläges brytare. Men nu hade du ju redan brytaren.

 

Du tänkte koppla förstaläget "alla" och andraläget "ankar". Standard (om det nu finns någon) är nog annars att "ju mer aktiverat, desto mer påslaget". Har så bl.a. på min nya båt: Förstaläget enbart topp (dvs ankarläge), andraläget även sido/gånglanternorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Men jag har ju ingen akterlanterna........😎

 

image.png.f60b42fd8e72d72489527de0c94cdd71.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kane:

 Men jag har ju ingen akterlanterna........😎

 

image.png.f60b42fd8e72d72489527de0c94cdd71.png

Du skrev förlig och akterlig lanterna med lysvinklar motsvarande topp och akterlanterna, så då förutsätter vi ju att du har en "akterlanterna". Dvs lanterna som lyser med 135 graders vinkel akterut. Eller har du den till annat, backljus 😉 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Du skrev förlig och akterlig lanterna med lysvinklar motsvarande topp och akterlanterna, så då förutsätter vi ju att du har en "akterlanterna". Dvs lanterna som lyser med 135 graders vinkel akterut. Eller har du den till annat, backljus 😉 ?

Var har jag skrivit det? Blandar du ihop mig med Shetland_570?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Var har jag skrivit det? Blandar du ihop mig med Shetland_570?

Jomenvisst.....😶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Så här kanske. Men ett ankarljus skall vara en (1) rundstrålande lanterna.

 

image.png.201a5b9c13dd42bbc1ca22a2c2ed168e.png

Se vad enkelt det är när det inte är del av resten av systemet 🙂

Jag hör dig när det gäller en rundstrålande ankarlanterna, men detta är i min mening en rimlig kompromiss: Min förliga "mast" är cirka 60 cm hög och sitter på rufftaket, i.e. jag har inget tak över sittbrunnen som exv. IngemarE har. En runtomstrålande skulle mao. lysa mig rätt i ögonen om jag använde den som gånglanterna.
Jag har som sagt 360 grader täckning om jag använder aktre och främre gånglanternorna, även om det ser lite annorlunda ut från sidan.

 

Mvh //
Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...