annerborn 16 Postad 28 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Bobba: Flipper 850 är en planande båt, inte halvplanande. Ah, åkej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 28 Augusti , 2019 55 minuter sedan skrev bhemac: Ett bra tips tycker är att välja en båt med akterhytt, skönt med ett lite uppdelat boende. Eller ett stort och trevligt förråd.... Ja, det där har ju sina för och nackdelar. Jag tycker sittbrunnen blir lite hopklämd mellan förruff och akterruff och tycker det verkar lite krångligt att klättra över akterruffen för att komma till badstegen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 28 Augusti , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson: En större Pettersonbåt med akterruff kanske kan uppfylla dina önskemål. Ja, det där är ju en intressant fråga. Det har ju kommit en del nya båtar som väl har mycket gemensamt med petterssonbåtarna, tex HP 1300 och Jens 28 och Loxo 32. De sägs vara bränslesnåla och sjövärdiga. De ryms ju inte i min budget, men hur tror ni att ge går i sjön? Redigerad 28 Augusti , 2019 av annerborn lagt till länkar till videos på båtarna jag nämner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Augusti , 2019 Om du åker mycket och långt blir ju bränsleförbrukningen viktig. En segelbåt går ju gratis om man ser till bränslekostnaden, men... När det inte blåser får man räkna med 2 - 3 dl/M Segel kostar också pengar, ungefär lika mycket per distansminut som att gå med motor (tyvärr). Hur som helst är det ju väldigt mycket billigare än att köra motorbåt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Augusti , 2019 35 minuter sedan skrev Mackey: Om du åker mycket och långt blir ju bränsleförbrukningen viktig. En segelbåt går ju gratis om man ser till bränslekostnaden, men... När det inte blåser får man räkna med 2 - 3 dl/M Segel kostar också pengar, ungefär lika mycket per distansminut som att gå med motor (tyvärr). Hur som helst är det ju väldigt mycket billigare än att köra motorbåt. Ca 10kr distansen i segelkostnad har jag kommit fram till.. gratis.. ja allt e relativt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2019 4 timmar sedan skrev annerborn: Jag tänkte en knop per meter i vattenlinjen Formeln för skrovfart är 2,427 gånger roten ur vattenlinjens längd. En NC33 har en LWL på 8,6 m vilket ger en skrovfart på ca 7,1 knop 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 29 Augusti , 2019 Några andra tips... Winga 30 Scand 29 Saltö 31 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cetex 41 Postad 29 Augusti , 2019 On 8/28/2019 at 4:43 PM, annerborn said: Ja, det där är ju en intressant fråga. Det har ju kommit en del nya båtar som väl har mycket gemensamt med petterssonbåtarna, tex HP 1300 och Jens 28 och Loxo 32. De sägs vara bränslesnåla och sjövärdiga. De ryms ju inte i min budget, men hur tror ni att ge går i sjön? Har du mer info om hp 1300? Den ser lagom ut. Vore ju trevligt om skrov inte kostade för mycket.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 1 September , 2019 2019-08-29 vid 23:42 skrev cetex: Har du mer info om hp 1300? Tyvärr inte. Den såg fin ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 6 September , 2019 (redigerade) Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn ,5,5 ton, så går stadigt i lite sjö. 450L bränsletank och sovplats för 6 vuxna. Dansk skärgårdskryssare från mitten av 70 talet. Redigerad 6 September , 2019 av red_line 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 6 September , 2019 37 minuter sedan skrev red_line: Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn Intressant! Vad är det för motor i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2019 47 minuter sedan skrev red_line: Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn ,5,5 ton, så går stadigt i lite sjö. 450L bränsletank och sovplats för 6 vuxna. Dansk skärgårdskryssare från mitten av 70 talet. För att vara motorbåt tycker jag det är en väldigt vettig båt för skandinaviskt klimat. En kompis och jag funderar lite på något sådant för att köra omkring på Europas kanaler. Nackdelen är dubbla motorer men någon sa att de finns även med enkelmontage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 6 September , 2019 18 minuter sedan skrev annerborn: Intressant! Vad är det för motor i den? 2x Volvo Penta TMD40A sitter i våran det är halvplanande skrov så går att köra fortare, men vi åker mest i 6-10kn från början tror jag det satt Ford motorer i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 6 September , 2019 7 minuter sedan skrev bhemac: För att vara motorbåt tycker jag det är en väldigt vettig båt för skandinaviskt klimat. En kompis och jag funderar lite på något sådant för att köra omkring på Europas kanaler. Nackdelen är dubbla motorer men någon sa att de finns även med enkelmontage? Det stämmer, i broschyren jag har från 1974 så fanns den som enkelmontage att välja. Dock så är nog dubbel vanligast. Ser bara fördelarna med dubbelmontage. driftsäkerhet, manövrerbarhet. (Inget behov av bogpropeller) går att få båten att snurra på stället om man backar ena motorn och kör den andra framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2019 2 minuter sedan skrev red_line: Ser bara fördelarna med dubbelmontage. En bog och akterpropeller blir billigare än ett dubbelmontage. Dubbla motorer = dubbla bekymmer, 30% mer bränsleförbrukning, dubbla servicekostnaden. Men jag gillar dubbelmontage men då ska helst någon annan betala! Satt väl mest Ford från början, en fantastiskt driftsäker motor och billig på sikt. Lite bullrig kanske. Hur funkar det att köra med en motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 6 September , 2019 14 minuter sedan skrev bhemac: En bog och akterpropeller blir billigare än ett dubbelmontage. Dubbla motorer = dubbla bekymmer, 30% mer bränsleförbrukning, dubbla servicekostnaden. Men jag gillar dubbelmontage men då ska helst någon annan betala! Satt väl mest Ford från början, en fantastiskt driftsäker motor och billig på sikt. Lite bullrig kanske. Hur funkar det att köra med en motor? Den går lite diagonalt framåt när man kör för en motor. Så väldigt lätt o förflytta sig i sidled när man ska in mellan y-bomar tex. Men ska du transportera dig med en motor så får man ligga o motstyra lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2019 23 minuter sedan skrev red_line: Men ska du transportera dig med en motor så får man ligga o motstyra lite. Autopiloten brukar lära sig dette efter en stund .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 6 September , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Autopiloten brukar lära sig dette efter en stund .... Mycket bra uppfinning ! Har en raymarine rattpilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2019 Att åka i 6-8 knop med autopilot är ett väldigt trevligt sätt. Man kan kan dricka kaffe, äta eller bara umgås samtidigt som man både kan och hinner njuta av utsikten. Man kan åka ganska länge utan att tröttna. I lite sämre väder kan man dra på lite och få en stabil gång, lite mer obekvämt men uthärdligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser