Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Svedda

Tändproblem

Rekommendera Poster

Har en Mercury 50 hk 4 cylindrar. Årsmodell 83-84. Det måste vara nåt tändfel men jag vet inte vad det kan vara. Ibland verkar det som den går på 3 cyl ibland alla 4. Det kan komma å gå precis som det vill. Men jag tycker inte det låter som den går på 3, men den tappar effekt som om den borde gå på 3. Kan det vara något med tändspolarna. Tips om hur man kan kolla så de är okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du friska stift o tändkablar?? Annars börja i den änden.... Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående... Koppla in ett stroboskåp och kolla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stiften är nya. Tändkablarna skulle jag beställa men då sa firman att de går aldrig sönder bara om en kossa börjar äta på dem. Så jag fick typ inte beställa verkade det som. Vad kan de kosta på ett ungefär? Han jag pratade med trodde det var tändspolarna iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla gnistan, den ska vara klarblå. Är den gul, svag eller vandrar är det tändningsfel eller fel på stiftet. Det kan ju även vara bränslefel om den inte vill gå på alla cyl. Spruta in startgas i gasarna en efter en när den går på tomgång, då ska den gå ner i varv, om den ökar får den för lite soppa på den gasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Kolla tändstiften noga. Torka rent och kör och kolla igen. På min gamla mercury fick jag in vatten i nedersta cylindern. Då blir det vitgrumligt på stiften och små bubblor. Är det lite så kan den funka ibland. Orsakerna isåfall kan vara många så det behöver man inte spekulera i förrän det är konstaterat. Du kan också ha sot eller överslag i fördelaren. Torka rent med t-röd och fin bomullstrasa. Slipa inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...