JohanB76 0 Postad 24 Augusti , 2019 Har precis köpt en bayliner 2052 1991 med mercruiser 3.0. Motorn dör vid gaspådrag. Startar och går fint på tomgång. Men så fort man drar på så dör den. Kan även nämna att den har blivit svår att fylla med bränsle så funderar på om luftslangen till tanken är täppt. Kan detta höra ihop? Eller är bränslefilter en trolig orsak? Båten har stått en säsong med tom tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Augusti , 2019 (redigerade) Den s.k. mikroswitchen? En sådan elektrisk strömbrytare skall stänga av motorn/tändningen högst tillfälligt för att minska ´skrällen´ under växling fram/back. Tanken med mikroswitchar är alltså - såvitt jag förstår - att om motorns vevaxel momentant tvärstoppas under det ögonblick då känsliga växlingen sker så minskas skräll-oljud? (Bara bensinare kan ju f.ö. tvärstoppas med tändningsbrytare, och detta med ´mikroswitch´ är nog dessutom starkt knutet till just fabrikatet Mercruiser?) Nå, skulle alltså själv fokuserat min felsökarlykta mot detta med mikroswitchen.KOLLA DENNA YOUTUBE-FILM, förmodligen ser du liknande mekanism hos din motor? (Visst kan dålig bränsletillförsel/förgasarproblem hindra snabb motoruppvarvning vid plötsligt gaspådrag, men vid långsamt gaspådrag borde nån acceleration ändå ske??) Bara min fundering, men men. Redigerad 24 Augusti , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 24 Augusti , 2019 Dör den direkt när du lägger i växel eller är det vid snabbt gaspådrag den dör? Fungerar det om du ökar gaspådraget långsamt? Microswitchen ska bryta tändningen en bråkdels sekund när man lägger ur växeln. Dvs när man går från fram eller back till neutral. Om den är feljusterad eller om nedre växelvajern blivit trög så kan man råka ut för att den bryter tändningen när man lägger i en växel. Då tjuvstannar motorn. Om vajern blivit trög så måste den bytas och då måste båten stå på land. Om det fungerar med långsamt gaspådrag men den dör vid snabbt pådrag så är accelerationspumpen i förgasaren dålig. Köp ett renoveringskit för några hundra, riv förgasaren, rengör noga och byt alla slitdelar som följer med kittet. Om det går att lägga i växeln men een dör oavsett långsamt eller snabbt pådrag så är det troligen något med bränsletillförseln. Skit i förgasaren, dålig bränslepump eller täppt bränslefilter/pickup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanB76 0 Postad 24 Augusti , 2019 Den dör om jag gasar långsamt. Trycker jag till snabbt blöddrar den till och kommer sen. Kommer upp i planing men bara 25 knop. Borde gå 33-35 med 135hk. Känns som den inte riktigt varvar ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 24 Augusti , 2019 Jag skulle börja med att renovera förgasaren. Väldigt vanligt att den gunkar igen. Kontrollera även grundinställning på tändningen och att förtändningen ökar som den ska med ökande varvtal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 24 Augusti , 2019 Att du inte får den toppfart du väntar dig kan även bero på fel propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Augusti , 2019 Jag har minst två bilmotorer, den ena är en V8a, som beter sig likadant, den ena har kroniskt med skräp i tanken, rostflagor som är så små att de passerar bränslefiltret och pumpen, för att fastna i förgasarens huvudmunstycke i flottörhuset. Den anda motorn har för små huvudmunstycken, dom är dimensionerade för den gamla sortens bensin utan etanolinblandning. Nu säger jag inte att det är detsamma hos dig, men det kan ju vara så, iallafall några saker att kolla upp. Börja med att kolla bränslefiltret som redan är föreslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser