Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Zachtionman

Utombordare går halvt igång

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag fick ju så fantastiskt bra hjälp med förberedelserna till min båt på forument, så jag tänkte be om hjälp med det problem jag nu stött på. Jag får inte igång motorn vid iläggning...

 

Jag köpte båten för ca en vecka sedan. En liten styrpulpetare med en 40 hk Johnson tvåtakt utombordare. När jag träffade säljaren så bad jag om att få se båten på trailern först. Tog av kåpan och kände på motorn som var kall eftersom jag ville se den kallstarta. Vi lade i den i vattnet och säljaren visade då hur jag skulle starta. I med nyckeln och vrid till tändningsläget så det piper och kontrollamporna lyser. Upprepa tills det piper tre gånger. Dra sen upp choken och vrid helt för start. Motorn startade då direkt. Jag vet inte varför man behövde göra den lilla ritualen men startade direkt gjorde den. Jag körde en ordentlig tur och allt gick jättefint.

 

När jag idag lade i båten hemma så pumpar jag upp bensinen med blåsan, skruvar upp luftaren på tanken. Sänker ner motorn och vrider på nyckeln. Tyvärr så hade jag helt glömt bort vad säljaren beskrev gällande de tre pipen så jag vred helt och hållet för start. Den börjar låta, likt en segstartad bil, men den går ej igång helt och hållet. Jag försöker mängder med gånger men inget resultat. Skvallerstrålen börjar dock spruta och det började bubbla i vattnet, kanske propellern som gick lite? Det upphör dock så fort jag släpper vridet på nyckeln. Efter en stund ringer jag säljaren och blir då påmind om de tre pipen men det funkar ej efter det heller. Han gissar då att motorn kanske blivit sur efter mina startförsök.

 

Jag har läst på så mycket jag bara hittar på nätet och om det nu skulle vara att motorn blivit sur verkar tändstiften vara det man börjat med. Jag tog ut båda två och inspekterade men det är svårt att säga om de är blöta. Se bifogad bild. Oljiga verkar de dock vara lite granna, men det var inte så att det kletar av sig på fingret. Ser de dåliga ut tycker ni?

 

Var mer kan jag felsöka utifrån min beskrivning? De glada känslorna och förväntan på mysiga kvällsturer börjar sakta men säkert förvandlas till ångest här hemma...

tändstift.jpg

Redigerad av Zachtionman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordningen skall vara.

1. Sänk ned motorn

2. Öppna luftskruven

3. Pumpa blåsan hård

'

Med din ordning fylls inte flottörhusen och motorn kan därför bli svår eller omöjlig att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev guestsson:

Ordningen skall vara.

1. Sänk ned motorn

2. Öppna luftskruven

3. Pumpa blåsan hård

'

Med din ordning fylls inte flottörhusen och motorn kan därför bli svår eller omöjlig att starta.

Ursäkta felformuleringen i mitt första inlägg, det var ordningen du beskriver som jag följde. Jag har en äldre mindre motor som vi haft ett tag, så de rutinerna har jag koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar du upp gasreglaget när du startar? 

Upplever min Evinrude som mer lättstartad då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ditt stift ser dyngsurt ut. Utan stift i , full gas några sekunder på startmotorn sedan i med stiften, fortsatt fullgas, prova starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mawe85:

Drar du upp gasreglaget när du startar? 

Upplever min Evinrude som mer lättstartad då!

 

Antar att du menar gasreglaget för tomgång? Den har jag uppfälld till hälften ungefär, men det glömde jag de första försöken, så då kan jag ha fått in för mycket bränsle. Eller menar du lägga i växel och ha på gasen för att åka framåt?

 

17 minuter sedan skrev sniparn:

Jag tycker ditt stift ser dyngsurt ut. Utan stift i , full gas några sekunder på startmotorn sedan i med stiften, fortsatt fullgas, prova starta.

 

Tack, svårt att avgöra då jag aldrig kollat på tändstift förut! Ja, då ska jag testa att torka av dessa ordentligt. Jag tog även ur tändstiften igår och snurrade manuellt motorn för att ventilera ut bensinångor från cylindrarna. Så efter detta ska jag testa igen, så snart det blir sol... :)

 

Jag var även i kontakt med säljaren igen och fick lite utförligare förklaring. Det är elektrisk choke på motorn och den aktiveras av att trycka in nyckeln och sätta på tändningen tre gånger, ska höra ett klick i motorn. Sen dra upp gasen för tomgång och till sist starta. Så jag missade ju vid mitt första försök att få på choken och pumpade därför antagligen in för mycket bränsle. Nu håller jag tummarna för att den starta igen :)

Redigerad av Zachtionman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där motorerna är ganska lätta att sura ner. Har den blivit sur kan man med lite tur lyckas få igång motorn genom att dra upp lilla gasreglaget, det du använder bara medan du startar till max och köra en stund på startmotorn.

Om det inte lyckas är det bara att ta ur tändstiften och torka av dem. Tändboxen gillar för övrigt inte riktigt om att man drar runt motorn utan tändstift så om du kör motorn på startmotorn så skall stiften sitta i sina tändhattar och vara jordade mot blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo menade frilägesgasen. Går ju inte att starta med växel i. Har gjort min evinrude sur ett antal gånger innan jag lärde mig att starta den på rätt sätt. 

 

Tyckte det blev lättare efter att jag bytt de sura stiften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sniparn:

Jag tycker ditt stift ser dyngsurt ut. Utan stift i , full gas några sekunder på startmotorn sedan i med stiften, fortsatt fullgas, prova starta.

Jag glömde ju fråga en sak förresten. Du menar alltså att jag ska lägga i båten och fälla ner motorn i vattnet, pumpa upp bränsle och allt som vanligt. Ta ur tändstiften och vrida om nyckeln för start i några sekunder (=startmotorn) med max gas på tomgången. Därefter i med stiften, sätta tomgångsgasen på max och starta. Var det rättuppfattat?

 

2 timmar sedan skrev Faderullan:

De där motorerna är ganska lätta att sura ner. Har den blivit sur kan man med lite tur lyckas få igång motorn genom att dra upp lilla gasreglaget, det du använder bara medan du startar till max och köra en stund på startmotorn.

Om det inte lyckas är det bara att ta ur tändstiften och torka av dem. Tändboxen gillar för övrigt inte riktigt om att man drar runt motorn utan tändstift så om du kör motorn på startmotorn så skall stiften sitta i sina tändhattar och vara jordade mot blocket.

Menar du tvärt emot vad jag skriver ovanför i detta inlägg? Att det inte är en bra idé att köra startmotorn utan att ha i tändstiften? :D 

Redigerad av Zachtionman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu svarar jag istället, ett gammalt universaknep på sura tvåtaktsmotorer är ju att vädra ut bensinen ur cylindrarna genom att köra en kort stund utan gaspådrag, gärna med bränsleslangen urkopplad,  och med stiften utskruvade så att bensinen trycks ut ur cylindrarna ut i fria luften. Men om nu elektroniken inte gillar det vet jag inte hur man skall göra... Jag hade iallafall en grinig 35Hk Evinrude av tidigt 1980-tals modell i många år som fick denna behandling då den blev sur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Zachtionman:

 

 

Menar du tvärt emot vad jag skriver ovanför i detta inlägg? Att det inte är en bra idé att köra startmotorn utan att ha i tändstiften? :D 

Lätt att missförstå när jag skriver så otydligt 🙂

För att vädra ur cylindrarna så skall stiften vara utskruvade ur motorn men hänga kvar i sina tändhattar så att de jordar mot motorn medan du drar runt motorn med startmotorn. Tändboxen gillar inte att försöka göra gnistor utan tändstift. Tror inte att några varv på startmotorn mäktar förstöra boxen men en stund med flera försök ökar risken. Tändboxen kostar ju några tusenlappar den med så varför chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäng av tändningen med säkerhetsbrytaren så skall det inte finnas någon risk.

 

Angående sur motor så har jag med framgång använt full gas vid startförsök utan att ta ur stiften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lever!

 

Jag fick i förmiddags igång båten och den går som en klocka. Jag är inte säker på vad jag gjorde fel de första gångerna, men jag är nu 100% säker på att det var handhavandefel. Min första ordentliga båt och jag hade helt enkelt inte helt kläm på hur starten skulle gå till. Nu har jag övat 3 gånger idag och har fått till det. Troligen blev motorn sur förra gången så jag tog ut tändstiften och torkade av dem. 

 

Jjag märkte även att jag flera gånger råkade vrida av nyckeln då det krävdes otroligt liten knuff. Så det krävdes helt enkelt lite erfarenhet av alltihopa. Oron är nu borta med vinden då jag studsar fram på ytan. Tack allihopa för ert engagemang, det hjälpte mentalt och höll motivationen uppe :)

Redigerad av Zachtionman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...