Cam72 64 Postad 21 Augusti , 2019 Hej försöker hjälpa en kollega med sin båt som går varm efter en stund (ca 15min på tomgång)det är en ford 2715e med backslag och sötvattenkylning. Jag kan inte dessa motorer men vi har konstaterat att sjövattensidan verkar fungerar då avgassidan håller sig sval under körning och vatten går ut med avgaserna. Termostaten är enligt uppgift kontrollerad genom kokning och ska då ha öppnat, annars verkar det vara ett vanligt fel då jag läst på norska sidor. värmeväxlaren är rengjord, satt inget i den. Tempmätaren och givaren ska bytas till en mekanisk i helgen (sitter en elektrisk Biltemas nu. Locket till påfyllningen saknades, kan det bli fel mottryck av detta? har som sagt inte koll på dessa motorers uppbyggnad och önskar vidare vägledning från er andra. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 Augusti , 2019 Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre? Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 21 Augusti , 2019 Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 21 Augusti , 2019 19 minuter sedan skrev firefish: Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre? Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten. Bowman står det på prylarna. har inte själv sett termostaten men han säger att den öppnar när han kokade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 Augusti , 2019 Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg? Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 21 Augusti , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev firefish: Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg? Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. Blå Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé? Redigerad 21 Augusti , 2019 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 21 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev neptun: Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten. Ok tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 Augusti , 2019 43 minuter sedan skrev Cam72: Blå Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé? Blå betyder Sabre eller Mermaid. Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 22 Augusti , 2019 8 timmar sedan skrev firefish: Blå betyder Sabre eller Mermaid. Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). Ok har någon koll på var jag kan hitta en sprängskiss på hur systemet är uppbyggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 Augusti , 2019 Om det nu är en Mermaid http://www.mermaid-marine.co.uk/parts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 22 Augusti , 2019 9 timmar sedan skrev firefish: Blå betyder Sabre eller Mermaid Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 Augusti , 2019 4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e. Aha, den kände jag inte till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 22 Augusti , 2019 Jag förmedlar tipsen och återkommer i ärendet, fyll gärna på om ni kommer på annat att felsöka. tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 24 Augusti , 2019 Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades bytte impeller samma fel bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren samma fel 2019 bytt bröstpump samma fel Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 30 Augusti , 2019 Poppar upp detta igen eller är det ingen som har några eder bara för att det är en Blå motor och inte en Grön,Grå,Röd Det brukar komma en massa förslag annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Augusti , 2019 Har du bra sjövattenflöde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 30 Augusti , 2019 Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret möjligtvis kan det vara för stort flöde?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Augusti , 2019 5 minuter sedan skrev Fogden: Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret möjligtvis kan det vara för stort flöde?? Det kan inte, inom rimliga gränser iaf, vara för stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 30 Augusti , 2019 Det är ju skälva f-n att man inte skall få det att funka när man gått igenom nästan hela motorn och bytt de saker som kan strula Det ända jag kan tänka att det är för långt mellan intag o impeller ca 3m 2 m vattenfilter 1 m impeller Impellern är ganska stor diameter 6,5cm L5cm nytt lock o packning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 30 Augusti , 2019 https://www.maskinisten.net/search.php?keywords=fordsjukan&sid=c6e3bfd5853fb2c2bd931dba4a081f2d En sak som man bör beakta är följande. Tyvärr drabbades en del av dessa fina motorer för ”Fordsjukan” , i en del av de var det dåligt material i gjutningen så att de korroderar inifrån. Med hål i kanaler mm, finns en del om detta om man googlar. Har ingen betydelse vem so marinkonverterat (Sabb, Lehman ,mermaid,NG etc) det är motorblocket som drabbas. Tror tyvärr att jag själv drabbas av detta på styrbords motor i sommar. Motorn låg helt plötsligt på 95C istället för 80 kollade glykolvattenivå som var låg, fyllde på ,hörde ett glurkande ljud, kollade oljestickan och upptäckte vart vattnet tagit vägen. surt. Kort sagt finns risk att ni har hål i en kanal i blocket. Förhoppningsvis är det inte detta fel . Kan nämnas att Ford gick ut till sina återförsäljare och rekommenderade att man använde destillerat vatten samt en speciell offeranod till sina traktormotorer . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 31 Augusti , 2019 2019-08-24 vid 11:28 skrev Fogden: Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades bytte impeller samma fel bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren samma fel 2019 bytt bröstpump samma fel Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar Har du kollat att tempmätaren visar rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 31 Augusti , 2019 Allt mätt med IR -mätare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser