c_gunnarsson 1 Postad 21 Augusti , 2019 Hejsan alla, jag har en båtmotor som vitryker. Måste vara topplockspackningen tänkte jag. När jag rev den insåg jag att cyl och topp är ett stycke. Visste inte att den varianten fanns. hursomhelst det tyder på spricka i topp eller cylinder tråkigt nog. Eller kan det vara mellan cyl och vevhus? Nån som vet går det kylkanaler i nederdelen? Har läst att dålig impeller kan ge upphov till vit rök. motorn går bra i övrigt och ryker bara när den är varm. Någon med idéer eller rek on vad man bör göra. Riva och byta cyl/topp är ju inget alternativ då en sådan lär kosta massor. Har en idé om att försöka ordna ett slutet kylsystem och köra barsleak och hoppas det tätar ev spricka. Tacksam för input mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Augusti , 2019 Har du några tecken på att det finns utifrån kommande vatten i något av förbränningsrummen? Kan t.ex. vara att att något av stiften är extremt rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 21 Augusti , 2019 Det var ingen större skillnad på stiften vad jag kunde se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Augusti , 2019 Frågan om vitrök uppkommer då och då. I en stor andel av fallen visar det sig vara normalt. En utombordare producerar vattenånga på två sätt. 1. Genom det förbrända bränslet, motsvarande ca en liter vatten i flytande form per liter förbränd bensin. 2. De varma avgaserna dumpas tillsammans med kylvattnet inne i riggen. Vid tomgång brukar man kunna se att det stänker vatten genom avgashålet i bakkant av riggen. Om luften vid vattenytan är kall skapas lätt dimma. Att det blir mer när motorn är varm är nog också normalt då mer av kylvattnet kan förångas inne i riggen. Det är som du förstår ganska svårt att avgöra vad som är normalt mycket vitrök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 24 Augusti , 2019 Hej alles! Tack för synpunkter och idéer. jag testade att köra motorn i mindre modell av balja som precis täcker vattenintaget. Något jag noterade var att det inte kommer något vatten ur skvallerröret. Motorn blir varm men vattnet i baljan blev knappt ljummet. Vet ngn om det sitter termostat? Vatten från skvallerröret ska väl komma även innan termostaten öppnat? Likaså vattnet i baljan borde väl följa motorns temp även innan termostaten öppnat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Augusti , 2019 Termostat finns i 9 fall av 10. På Merc kommer strålen ofta först dp termostaten öppnar. Termoststen skall regelera temperaturen i motorn inte i det omgivande havet/sjön/baljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 26 Augusti , 2019 Ok ja det är sant jag tog ner växelviset och kollade impellern som såg ok ut. Däremot hade en gummibussning runt matarröret genom locket till impellerhuset glidit ner och skrynklat ihop sig så det var nästan stopp. Avlägsnade det och satte ihop den. Och nu kommer det från skvallerröret som det ska. Kan köra motorn utan att den blir för varm nu och någon. Vit rök kan jag inte se. Ska förhoppningsvis testa i sjön till helgen. Hoppas det var det som var problemet stort tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c_gunnarsson 1 Postad 24 September , 2019 Provat i sjön nu och ingen vitrök har observeras 😀 Så jävla skönt att det inte var spricka i block/topp tack alla för input mvh Conny 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser