Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
fiskarn

2-taktsolja/Tändstift

Rekommendera Poster

Verkar vara ett tag sen det diskuterades om vikten av en bra 2-taktsolja, ett ganska viktigt ämne för oss ägare av 2-taktare... Hur viktigt är det med oljan? Ful-oljan man köper på macken har ju samma klassning som fin-oljan man köper på marinan. Vilka märke rekommenderas? Hur ofta byter ni tändstift på motorn? Hur mycket gör detta (tillsammans)på förbrukning/fart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Tändstiften kan du kolla efter varje säsong. Är de ljusa, rena och hela elektroder kan du köra med dem. Tvåtaktsoljan är ett intressant ämne, det finns ju dessa miljöoljor på marknaden. Har själv ingen tvåtaktare men det vore intressant att se resultat på motor med denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöoljorna är bra faktiskt....bara det att det luktar fritös, eller popcorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... har alla inombordare här? Skriv nu å dela med er av era erfarenheter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hmm.. Tändstift kollar jag hyggligt ofta, byter kanske vart annat vart tredje år.. Miljö olja har jag bara kört på en gång. Tyckte motorn lät hårdare och eftersom jag bara har skitgamla grejer är jag livrädd för allt som ev inte smörjer så det räcker. Men det var min känsla, oljan är säkert helt ok. Lite nojig bara kanske.../R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga större erfarenheter själv, men har bekanta som fått uppleva dålig 2-taktsolja. Jag köper endast marinans Valvoline. En bekant bytte vid ett tillfälle 2-taktsolja, köpte den på macken när marinan var stängd. Tesultat; Båten gjorde ca 8-10 knop mot normala 20, bytte tillbaka och motorn gick riktigt igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Har en Evinrude 25hk -79:a...kör endast med oljan: TC-W3.... -Har fått uppgiften från flera auktoriserade serviceställen att detta är det enda rätta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och skall tillägga att motorn går hur fint som helst, normal lukt och rök, smörjer uppenbarligen alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är intressant! Finns det fler här som råkat ut för fenomenet att man tappar hastighet när man byter till fulolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla tvåtaktsoljor klassade för TCW-3 funkar. Men för att slippa äcklig rök från enkel tvåtakts ( billig). Använder man bästa bioolja. Som är dyrare men ger mindre farlig rök och luktar bättre. Fulolja finns inte, mer än då skitröken som bildas. Att påstå att en motor tappar knop. Verkar vara skumt. Måste kört på gamla TCW-2 eller olja för moped, gräsklippare eller nåt annat. Var nog nära att skära ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat den där miljö oljan , och vet flera andra som gjort det åxå . Men Motorerna ryker bara mer och går sämre !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att vissa mackoljor avsedda för utombordare inte funkar ...varför vet jag inte, men har en bekant som hade en gammal motor och alltid använt Valvoline men bytte av ngn anledning till en mackolja och motorn havererade...varför vet jag inte visserligen, en del påstår att man inte kan använda vissa oljor ihop med andra ...och att det räcketr med en skvätt av den gamla oljan i tanken för att det ska gå åt pipan...sanning eller osanning? Inte vet jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har använt biltemas två-taksolja för utombordare? För min motor går på knappt halvten vad den ska och hostar allmänt kass tror att det kanske har med oljan vad tror ni? Det är en 120hk VRO eveningrude 91.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på oljan. Oljan du använder har en mycket högre tändpunkt än tex Valvolines olja. En utombordare blir som bekant inte särskillt varm vi normaldrift, vilket gör att det är extra viktigt att använda en olja med lågt tändpunkt.

 

Jag vet att de hade en motor inne med liknande symtom på marinan förra året här, de slog ut all olja och hällde i ny Valvoline, knöt fast båten i aktern sen fick den stå och gå med driv. Efter 5- 10 min  gick den som en klocka, på alla burkarna.

 

Det har gått så långt att marinan inte lämnar garanti på sina arbeten längre om man inte kör på Valvolines olja.

 

Å andra sidan är väl inte snurran du har känd för att vara problemfri, men det är värt ett försök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybörjare som man är så har man lyckas med att tanka först sen hällt i oljan två gånger med samma resultat att motorn har sugit i sig oljan och knappt gått. Men efter cirka en halvtimma med ett antal starter och fullgas så och rört på tankenordentligt har den gått kan det vara det som har skadat motorn? Vad är det första man ska börja göra om motorn har fått för fet blandning ta ut tändstitften kanske? byta bensin filter? tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Jag testade att köra min johnson 40hkr-99 med Startas 2-taktsolja,49-:/lit. Jag märkte ingen som helst skillnad mot att köra med valvoline.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man finner olja på tändstiften. Inte så mycket, men lite. Kan det då betyda att man fått för mycket olja in i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Oljor i utombordare har inte så stor betydelse, De har relativt lågt varvtal och har kallt kylvatten. Det som är viktigt med marinolja är att den ska lämna efter sig så lite rester som möjligt i motorn. Jag har aldrig använt miljöolja men eftersom ni säger att den luktar fritös tror jag att det är vegetabilisk olja. Om det är det så har den bättre smörjförmåga än vanlig olja men koksar lite. Bioolja ryker mer men man ska inte ha i lika mycket. Känn ofta på kylvattnet. Plocka av topplocket efter varje säsong och de till att det inte är fullt av sot. Olja är som sagt mycket viktigt var inte dumsnål och köp nått skräp men köp inte det dyraste hellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen, det är bara de bästa och dyraste oljorna som har så låg tändpunkt så all olja förbränns vid de låga temperaturerna som utombordarna jobbar i. 

 

Därför kletar många motorer igen.

Därför är det viktigt med en bra olja, till utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik gbg

hej

 

jag har använt bilema olja i somamr utan skillnad mot annan fulolja som ajg alltid kört med. från mackar alltså.

 

Går som en 60hk -89 yamaha skall tror jag. dryga 30knop på bbella 490.

 

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej!jag kunde inte låta bli att läsa om tvåtakts oljor kan det verkligen ha en sån betydelse att den ska ha invrkan på farten och tom gång naturligtvis.

jag brukar köpa min olja på ok bio-syntet heter den.Är det en bra eller dålig olja.Eller kan någon ge förslag på bättre oljor typ valvoline och andra bra märken.

 

mvh magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...