rasmuss 0 Postad 15 Augusti , 2019 Hallå hallå! Jag är glad båtamatör och nu är det dags för nästa projekt på listan bygga durk. Jag har en öppen alubåt. Jag tänkte jag skulle bygga en billig durk av plywood. Men jag ser ju fort att det finns några typer att välja på. Kontruktionsplywood? Furuplywood? WBL limmad? Och massa olika kvaliteter. Är det någon här som har en aning om vad man ska satsa på? Jag har också läst mig till att man nog hur som helst ska måla med någon, många menar epoxy eller polyester? Vad säger folk här? Isåfall vilket av dom? och vilken typ av epoxy? Många frågor 😃 Släng era åsikter och erfarenheter på mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 16 Augusti , 2019 (redigerade) Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak. Sök på wiramönstrad eller slitskyddsplywood. Den är både vädertålig och ger ett bra grepp. Redigerad 16 Augusti , 2019 av PeltO 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Augusti , 2019 30 minuter sedan skrev PeltO: Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak. Ja den är tålig och bra. Går att få i större format som man har till hästtransporter. Även trätrall är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Augusti , 2019 Jag köpte formplywood på Byggmax, till en liten slit och släng båt. Man vänder sidan med struktur uppåt. För säkerhetsskull lackade jag alla snittytorna, men det skall tydligen inte behövas. Likadant så hällde jag ned lack i en del hål som jag borrade i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rasmuss 0 Postad 17 Augusti , 2019 Tack för svar, jag går nog för en sån där slitskyddsplywood på hornbach så får man lite grepp också, kanns som att foemplyfa kan bli lite halt? Vilken lack är det du använde i snittytorna? Polyuretanlack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2019 Slitskyddsplywood är nog det bästa. Polyuretanlack borde bli perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Augusti , 2019 7 minuter sedan skrev rasmuss: Tack för svar, jag går nog för en sån där slitskyddsplywood på hornbach så får man lite grepp också, kanns som att foemplyfa kan bli lite halt? Vilken lack är det du använde i snittytorna? Polyuretanlack? Jag vet inte vad det är för skillnad på de olika materialen, det jag köpte som formplyfa på Byggmax har ett annat namn på Bauhaus. Mina skivor hade iallafall olika sidor, en blank och en med struktur, den senare vändes uppåt. Den lacken jag använde var vanlig utspädd Goldspar, som jag hade en skvätt av ståendes hemma. Jag snickrade även ihop en sitt- och batterilåda till gummibåten av samma typ av skiva, den lådan har i sommar fått motstå mycket stryk, väta, lekande barn, sand, och annan misshandel. Och den har hållt sig bra, denna målades i en grå lackfärg. Skruvades och limmades ihop med "No more nail" utomhusversionen. Funderar på att tillverka nya durkar till gummibåten i samma material om dessa skivor finns i 5 mm tjocklek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser