erikallan 0 Postad 15 Augusti , 2019 Hej, Vattenpumpen läcker, ska man byta eller renovera? Jag tycker renoveringssatsen är i dyraste laget jämfört med vad en ersättningspump kostar: renoveringssat: 940kr ersättningspump: 1795kr (marinexpress) Jag vet inte om impeller ingår i pumpen? Egentligen vill jag ju renovera men ifall impellern ingår så är det inte många hundralappar extra för en ny, kullagrad, pump? Det hade räckt att byta axeltätningarna men det är lite glapp mellan axel och glidlager så det är ju inte fel att byta dem också när man ändå håller på. Så håller den kanske 40 år till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2019 Den renoveringssatsen innehåller ingen impeller, men däremot ny axel och glidlager. Finns inga fel på axeln (spår i den) finns en billigare sats vill jag minnas, där axeln inte ingår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikallan 0 Postad 15 Augusti , 2019 Tack för tipset. Hittade en packningssats utan axel för 155kr men mässingsbussningen ingår inte heller. Man kan känna lite spår i axeln men inget mätbart med skjutmått. Är det inte glidlagret som slits mest? Jag tycker det är lite glapp men jag vet ju inte om det är normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikallan 0 Postad 15 Augusti , 2019 Peter_K hur funkade din motor efter att du bytt kolasåsen mot olja? Jag upplevde precis som du att motorn tappade ork men efter att ha bytt olja så verkar min normal igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 Augusti , 2019 7 timmar sedan skrev erikallan: Peter_K hur funkade din motor efter att du bytt kolasåsen mot olja? Jag upplevde precis som du att motorn tappade ork men efter att ha bytt olja så verkar min normal igen. Nja; fick lite följdproblem som till slut visade sig vara högtryckspumpen efter oljebytet, men nu funkar motorn igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikallan 0 Postad 16 Augusti , 2019 Det var tråkigt att höra. Jag får se om min funkar när jag kan provköra på riktigt med fungerande vattenpump. Jag tror jag köper satsen med ny axel och bussning för säkerhets skull så håller den väl 40 år till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebastian79 0 Postad 10 April , 2023 Hej @erikallan! Jag sitter med min MD5a/MD5b och har också hittat ett vattenläckage vid vattenpumpen. Min plan är att ta loss vattenpumpen och byta packningarna, men blev fundersam om det går att göra med motorn fylld med olja? Hur gjorde du när du tog loss pumpen? Var det bara att skruva loss och plocka ur? Jag tänkte göra det i nu samband med vårens impeller-byte, men är inte så taggad på att fylla upp motorrummet med olja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 April , 2023 1 timme sedan skrev Sebastian79: Min plan är att ta loss vattenpumpen och byta packningarna, men blev fundersam om det går att göra med motorn fylld med olja? Förutsätter att du inte fyllt hela motorn med olja, för då har du ett helt annat problem. Men ja, du kan plocka bort vattenpumpen utan att tömma motorn på olja. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser