LillaFnutt 0 Postad 15 Augusti , 2019 Halloj! Efter många år med segelbåt står jag nu helt plötsligt med en liten Hardtop av okänt slag, med en gammal Evinrude 70 hk - hur kul som helst, men... Jag som alltid seglat har ingen aning om hur en utombordare funkar inser jag nu 😮 Finns det ingen generator på en utombordare av den här storleken (den är förstås inte helt ny, kanske från 80-talet), eller är den kanske rentav trasig? Det verkar som att batteriet inte laddar när man kör med motorn, helt plötsligt så gick det inte att starta motorn med mindre än att jag bytte batteri... Jag tar tacksamt emot tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 15 Augusti , 2019 Jo, den gamla Evinruden har nog en generator. Den ser inte ut som den på en inombordare utan består bara av en spole under svänghjulet och en likriktare. Börja med att kolla så det inte hänger lösa kablar under motorkåpan. Felsökning därutöver kräver lite elkunskap och mätutrustning. Din angivelse av årsmodell var en aning vag så det är svårt att vara exakt med specifika tips på felsökningen :-) Elschemat på din motor ser sannolikt ut ungefär som det på bilden. Schemat är taget ur boken Evinrude/Johnsom outboard shop manual. 48-235HP 1973-1990 från förlaget Clymer. En oumbärlig bok för den som vill skruva sönder sin motor i beståndsdelar och få ihop den tillbaka på ett sätt som gör att den fungerar. Det är bra att veta årsmodellen på sin motor, speciellt när man skall beställa reservdelar. Årsmodellen kan man klura ut med hjälp av serienumret som finns på motorns typskylt. På nätet hittar man flera sajter som kan hjälpa en med att tolka serienumret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 15 Augusti , 2019 Ingen laddningsregulator att bekymra sig över m a o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LillaFnutt 0 Postad 15 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Faderullan: rJo, den gamla Evinruden har nog en generator. Den ser inte ut som den på en inombordare utan består bara av en spole under svänghjulet och en likriktare. Börja med att kolla så det inte hänger lösa kablar under motorkåpan. Felsökning därutöver kräver lite elkunskap och mätutrustning. Din angivelse av årsmodell var en aning vag så det är svårt att vara exakt med specifika tips på felsökningen 🙂 Elschemat på din motor ser sannolikt ut ungefär som det på bilden. Schemat är taget ur boken Evinrude/Johnsom outboard shop manual. 48-235HP 1973-1990 från förlaget Clymer. En oumbärlig bok för den som vill skruva sönder sin motor i beståndsdelar och få ihop den tillbaka på ett sätt som gör att den fungerar. Det är bra att veta årsmodellen på sin motor, speciellt när man skall beställa reservdelar. Årsmodellen kan man klura ut med hjälp av serienumret som finns på motorns typskylt. På nätet hittar man flera sajter som kan hjälpa en med att tolka serienumret. wow - tack för snabbt svar! Det här var ju en bra början för att börja felsöka. Som tur är har jag elektriker på nära håll, får bjuda dem på en middag med lite båtmek till efterrätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Augusti , 2019 Går inte att jämföra med en "riktig" generator som sitter på en inombordare ( bortsett från en dynastart) I princip är det bara en laddspole vilken på sin höjd ger runt 10-12 A vid fullvarv. Laddningskapaciteten sjunker kraftigt med lägre varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser