ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 Jag har detta bomfäste som jag inte riktigt förstår mig på. Ska det även sitta något runt masten med detta fäste? Eller hur får jag fast bommen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2019 Det där ÄR bommen! Mer allvarligt; ser ut som om du trär bommen på detta och trycker en sprint genom hålet. Kanske? Hur ser bommen ut..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 Bommen är inte mer än hålet piggen går in i. Men det sitter två små hål upptill på bommen (den ena är avslitet) jag undrar om dom har nått med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2019 Det tror jag. Det ser ut att vara ett hål ovanpå mastfästet också, gissar att det är något som skall sitta igenom det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 Jag tänker att det är så, men det finns inga hål i masten. Tänker mer att det är något som gått runt masten. Men det känns inte helt klart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2019 Hål i masten..? Varför skall du ha ett hål där? Du har ett hål i bommen, och en pinne på masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 14 Augusti , 2019 (redigerade) Så inte bommen smocka ur. Inte kul meden flygande bom. Tror du är inne på rätt väg. En wire eller tamp genom de två hålen och runt den vertika hylsan på mastfästet som det går en bult genom, för att kunna vrida bomen åt sidorna Kolla om du har slitspår på den vertikala hylsans sida som vänder mot masten. Ser ut som om hålet som är helt, har en liten skavning i framkant. . Redigerad 14 Augusti , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 Jag förstod dig fel. Hålet på bommen som är framför fästet är inte genomgående. Men något måste ju gå runt masten för att hålla fast bommen. Men det som gör mig osäker är att det finns inga tecken på masten att något gått runt den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guding 11 Postad 14 Augusti , 2019 Kan det vara nåt sånt här? Om jag förstår det rätt så hålls bommen på plats av uthalet, som har en slinga som går runt masten. Jag är ingen Laser-seglare, men bombeslaget liknar det på din bild:http://jollesport.se/?product=bombeslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2019 Finns det inte något på bommen som matchar det här hålet..? Typ ett annat hål, att sätta en sprint genom..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2019 Vad sitter fast i bommen med de här nitarna..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guding 11 Postad 14 Augusti , 2019 4 minuter sedan skrev Peter_K: Finns det inte något på bommen som matchar det här hålet..? Typ ett annat hål, att sätta en sprint genom..? Beslaget är gjort av en pressad plåt och dubbelvikt. Utan den där ursparningen hade den inte gått att vika dubbel. Jag tror bara det är en tillverkningsteknisk feature. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 5 minuter sedan skrev Peter_K: Finns det inte något på bommen som matchar det här hålet..? Typ ett annat hål, att sätta en sprint genom..? Nej, det finns inget på bommen som matchar den. Bommen har inga mer öppningar/hål än det på änden mot masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 5 minuter sedan skrev Peter_K: Vad sitter fast i bommen med de här nitarna..? Det är oklart vad den gör, men är bara på ena sidan. När man kollar in i bommen ser det ut som den håller fast en bricka som piggen går in i. Känns inte som den har nått med saken att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 14 Augusti , 2019 (redigerade) Bommen hålls fast genom att man binder fast halshornet på seglet runt masten. Skothornet sitter ju fast i aktre änden av bommen. Väldigt enkelt och billigt. Många skulle nog dessutom förvara seglet upprullat runt den lösa bommen och ta med det hela hem mellan segelturerna. Redigerad 14 Augusti , 2019 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilta 0 Postad 14 Augusti , 2019 15 minuter sedan skrev Eld-: Bommen hålls fast genom att man binder fast halshornet på seglet runt masten. Skothornet sitter ju fast i aktre änden av bommen. Väldigt enkelt och billigt. Många skulle nog dessutom förvara seglet upprullat runt den lösa bommen och ta med det hela hem mellan segelturerna. Okej, har haft tankar att det kan vara så. Men då kan aldrig bommen vara på utan att seglet är med?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 14 Augusti , 2019 (redigerade) 10 minuter sedan skrev ilta: Men då kan aldrig bommen vara på utan att seglet är med?! Ta loss seglet från bommen och antingen lossa bommen från masten och har den liggandes i båten, eller så tar du fallet till storseglet och gör fast det längst ut på bommen. Sedan hissar du upp bommen horisontellt med fallet och gör fast detta. Dra in storskotet och spänn upp. Nu sitter bommen på plats och det ser snyggt ut. Redigerad 14 Augusti , 2019 av McLasse 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Augusti , 2019 (redigerade) Gissar att hålet C i min saxade bild nedan är `orunt´, ja nästan fyrkantigt, för att förhindra att bommen roterar? För ifall bommen skjuts fram närmare masten så greppar väl fyrkantsprofilen A? Vad gäller hålet B så vete tusan, min bästa fundering hittills är att du kan ha vänt upp&ner på beslaget i mastrännan? (Alltså så att hålet egentligen borde peka neråt då bommen är horisontell, kort sagt regnavlopp/uttorkning/korrosionsskydd??)] Tja, kanske är tanken att bommen kan dras akteröver och segelduken därmed snabbt rullas runt bommen vid segelnedtagning? 😇 (Fast själv begriper jag inte finessen med `fyrkantsinfästningen´ A & C, varför alls hindra bommens axelrotation vid något tillfälle? Med seglet hissat kanske bommen roterar några enstaka vinkelgrader vid krysslag eller gippar, än sen??) Ps. McLasse skrev ovan citat: Sedan hissar du upp bommen horisontellt med fallet och gör fast detta. Förmodligen menade han hissa "bommen vertikalt" längs masten?? Ds. Redigerad 15 Augusti , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 15 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Thomas-1: Ps. McLasse skrev ovan citat: Sedan hissar du upp bommen horisontellt med fallet och gör fast detta. Förmodligen menade han hissa "bommen vertikalt" längs masten?? Ds. Nix! 😀 Bommen horisontellt så den är i samma position som när man seglar, fast utan segel, och bommen skotas i centrum av båten. Trevligt och snyggt tycker jag. Att hissa vertikalt tror jag inte går för bommen sitter nog för tajt mot masten så det tar emot när bommen hissats en bit. Har iofs aldrig testat detta men det känns som att de två skulle skava mot varandra. TS: Testa lite olika och se vad som fungerar bäst för dig. De riktiga jollefreaksen har säkert en kanonlösning på hur man skall förvara bommen när båten inte används. Jag kommer från "storbåtsvärlden", därav mitt förslag. Vi har ett par flipperjollar och de har samma lösning av bomfäste som din fast utan den fyrkantiga delen så bommen kan rotera fritt i fästet. Jag har satt bommen som ovan när jollarna är riggade och inte använts och har funkat bra för oss (fast jag har iofs inte tänkt vidare på det hela). 🤔 Fyrkantdelen i bomfästet som låser bommen att rotera ger en aning extra påfrestaning på fästet under segling. Men jag tycker det ser ut att vara någon av Askeladdarna du har (?) och de seglas (normalt) inte lika hårt som segeljollar så då spelar den lilla påfrestningen ingen roll. En fördel är att det blir lite lättare att trä seglet i bommen eftersom bommen inte håller på att snurra och ha sig. Nu slog det mig att den fyrkantiga delen kan vara en kanonide. Om ditt storskot sitter ledat i bakre änden av bommen (så du kan snurra bommen utan att skotet snurrar med) kan man reva storseglet (minska segelytan om det blåser för mycket för att segla med hela storseglet). Vill man reva drar man ut bommen från den fyrkantiga delen av pinnen i fästet och snurrar seglet runt bommen, genom att för hand snurra bommen, så mycket som man vill minska segelytan. Sedan trycker man tillbaka bommen mot masten igen och seglar glatt vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Augusti , 2019 (redigerade) 2019-08-15 vid 10:46 skrev McLasse: Nu slog det mig att den fyrkantiga delen kan vara en kanonide. Om ditt storskot sitter ledat i bakre änden av bommen (så du kan snurra bommen utan att skotet snurrar med) kan man reva storseglet (minska segelytan om det blåser för mycket för att segla med hela storseglet). Vill man reva drar man ut bommen från den fyrkantiga delen av pinnen i fästet och snurrar seglet runt bommen, genom att för hand snurra bommen, så mycket som man vill minska segelytan. Sedan trycker man tillbaka bommen mot masten igen och seglar glatt vidare. Ja, rullrev skulle ju förklara meningen med fyrkantsdelens snurrhämmade egenskap vad gäller bommen. Själv har jag en 70-tals övernattningsbar amigo23:a med just rullrev som original i sin Seldénrigg. (Och som du skriver är skotets infästning till bommen roterbar för att förenkla revning/segelminskning, precis vad som behövs för snabb revning när det brallar i.) Amigon väger dock runt 1500 kg till skillnad mot en lätt jolle, och rullmekanismen består därför av vevmekanism med snäckväxel wikipedia (läs: veva väldigt många varv för att ens rotera bommen ett enda, där sprack f.ö. min idé att rulla runt bommen väldigt väldigt många varv vid segelnedtagning - för att samla ihop och prydligt beslå seglet i hamnläge. Notera f.ö. snäckväxelns likhet med bilars medskickade domkrafter, inte en chans att snäckan börja rotera p.g.a bilens tyngd, detta tack vare den extremt stora utväxlingen.) Men en lätt jolle behöver knappast en sådan utväxlad snäck-vevmekanism, räcker nog med att dra bommen en smula akteröver - för att fyrkantsprofilens grepp skall släppa - och med handkraft snabbt snurra bommen? Både för att reva (minska segelarea i busväder) men också för att snabbt och snyggt få hela storseglet nertaget och säkrat inför hamnbesök !?. Vad gäller hålet "B" så tror jag fortfarande att beslaget är upp&ner-vänt i mastrännan, att det är ett enkelt dränage av regnvatten? Redigerad 16 Augusti , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser